Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska BŁĘDY W PROJEKTOWANIU I WYKONAWSTWIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ KONSTRUKCJI TORÓW TRAMWAJOWYCH dr inż. Jacek Makuch Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska jacek.makuch@pwr.wroc.pl
Geneza problemu początek lat 90-tych: reforma ustrojowa - zmiany w modelu zarządzania komunikacją zbiorową wprowadzenie gospodarki rynkowej - zbliżenie poziomu cen produktów krajowych i zagranicznych wzrost aktywności producentów z branży torów tramwajowych rozpowszechnienie się wielu nowatorskich rozwiązań - tory tramwajowe: wydzielone z jezdni wbudowane w jezdnię
BŁĘDY: . Podparcie szyny . Zamocowanie szyny . Zabudowa szyny
Podparcie szyny podstawowy błąd - nieodpowiednia sztywność: przyczyny: co do samej wartości co do zmienności na długości toru przyczyny: zastosowanie nieodpowiedniego materiału niedokładne wykonanie uproszczenie technologii wykonania - zmiana modelu pracy toru
zastosowanie nieodpowiedniego materiału przekładki
zastosowanie nieodpowiedniego materiału skokowa zmiana sztywności Wrocław - skrzyżowanie ul.Traugutta i Krasińskiego, 2003
niedokładne wykonanie korygowanie różnic wysokości Wrocław - ul. Drobnera, 1998
niedokładne wykonanie zanieczyszczenia w rowkach Wrocław - ul. Hubska, 1999
zmiana modelu pracy toru wypełnienie pomiędzy podporami Wrocław - ul. Wyszyńskiego, 2003
Zamocowanie szyny tory o ciągłym modelu podparcia
zamocowanie szyny łapki Łp
zamocowanie szyny łapki torów podsuwnicowych
Zabudowa szyny wymagania: szczelność połączenia wzajemna niezależność ugięć szyny i nawierzchni drogowej
zabudowa szyny wypełnienie komór szynowych Łódź - skrzyżowanie ul.Legionów i Zachodniej, 2002
zabudowa szyny wypełnienie komór szynowych Wrocław - pl.Strzegomski, 2005
zabudowa szyny wypełnienie komór szynowych wkładki z elastycznych tworzyw sztucznych
zabudowa szyny poprzeczki torowe elastyczne okładziny
Podsumowanie zastosowanie nowych technologii: doskonalenie dotychczasowych rozwiązań nowe problemy Wniosek: Początkowy okres eksploatacji nowych rozwiązań konstrukcji torów tramwajowych należy wykorzystać na wychwycenie i usunięcie pojawiających się błędów
Wychwycenie i usunięcie błędów inwestorzy i jednostki badawcze: analizy teoretyczne badania na modelach i obiektach rzeczywistych projektanci i wykonawcy: stosowanie szczegółowych specyfikacji technicznych (SST) producenci i dostawcy: certyfikaty i aprobaty warunki techniczne szkolenia dla pracowników wykonawcy nadzór podczas budowy