Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ"— Zapis prezentacji:

1 TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ
dr inż. Jacek Makuch Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska

2 Teoria konstrukcji toru

3 Szyny

4 Przytwierdzenie typu „K”

5 Przytwierdzenie typu „K”

6 Przytwierdzenie typu SB3

7 Przytwierdzenie typu SB3

8 Podkłady

9 Geneza konstrukcji torów tramwajowych
kolej: tor klasyczny zabudowa toru na przejazdach drogownictwo: zabudowa i podbudowa odwodnienie inne dziedziny budownictwa: mocowanie fundamentów maszyn

10 Klasyfikacja konstrukcji torów tramwajowych
klasyczne - na poprzecznych podkładach i podsypce niekonwencjonalne - z podbudową w postaci płyty betonowej lub żelbetowej wydzielone wbudowane odkryte zabudowane (jezdnią, chodnikiem, trawnikiem)

11 Zmienne losy stosowania torów tramwajowych zabudowanych (4 okresy)
przed wynalezieniem szyny rowkowej: kłopotliwe po wynalezieniu szyny rowkowej: błyskawiczny rozwój na ulicach pojawiają się korki: odwrót obecnie: powrót

12 Przyczyny powrotu stosowania torów tramwajowych zabudowanych
„pasy życia” pasy autobusowo-tramwajowe ciągi pieszo tramwajowe torowiska zatrawione estetyka wyglądu ulic wyciszenie torowisk ułatwienie utrzymania czystości przeciwdziałanie aktom wandalizmu

13 Uwarunkowania stosowania konstrukcji torów tramwajowych w powojennej Polsce
lata : wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i materiałów początek lat 90-tych: reforma ustrojowa - zmiany w modelu zarządzania komunikacją zbiorową wprowadzenie gospodarki rynkowej - zbliżenie poziomu cen produktów krajowych i zagranicznych wzrost aktywności producentów z branży torów tramwajowych pojawienie się szeregu nowych rozwiązań

14 TORY ODKRYTE

15 tor na drewnianych podkładach z przytwierdzeniem bezpośrednim
Wrocław, do początku lat 90-tych

16 prymitywna łapka pośrednia

17 szyna S49 + przytwierdzenie „K” + podkład IIIB

18 podkłady żelbetowe Bl-3

19 podkłady strunobetonowe INBK4

20 tor na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem SB
Wrocław, ul. Bałtycka

21 szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul
szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul. Powstańców Śl

22 podkładka żebrowa PT180 z łapką Łp

23 Wrocław, pętla Leśnica - 1996

24 Wrocław, Al. Hallera / Al. Pracy - 1998

25 Wrocław, ul. Legnicka / Rysia - 1998

26 podkładka żebrowa PT180 z łapką skl12

27 TORY ZABUDOWANE

28 tor na podłużnych podszynowych ławach bitumicznych
Wrocław, lata

29 Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994
tor węgierski Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego

30 Wrocław, ul. Traugutta

31 Wrocław, ul. Św. Jadwigi

32 Wrocław, ul. Wróblewskiego - 1997

33 Wrocław, ul. Podwale i most Sikorskiego - 1998

34 Wrocław, ul. Stawowa / Swobodna - 1998

35 Wrocław, ul. Traugutta

36 Wrocław, ul. Gliniana i Hubska - 1999

37 Wrocław, ul. Ślężna / Armii Krajowej - 1999

38 Wrocław, most Trzebnicki - 1999

39 Wrocław, ul. Kołłątaja

40 Wrocław, ul. Powstańców Śl. / zajezdnia Borek - 1999

41 Wrocław, ul. Piaskowa i Św. Katarzyny - 2000

42 Wrocław, ul. Lotnicza / Na Ostatnim Groszu - 2000

43 Wrocław, ul. Skargi

44 Wrocław, most Pokoju

45 Wrocław, ul. Jedności narodowej - 2003

46 Wrocław, ul. Grodzka

47 Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987
tor na płytach PPT Wrocław, ul. Jedności Narodowej

48 tor na płytach PPT ul. Curie-Skłodowskiej od pl. Grunwaldzkiego do mostu Zwierzynieckiego ul. Nowowiejska i Piastowska ul. Reymonta ul. Trzebnicka ul. Chrobrego od pl. Powstańców Wlkp. do ul. Jagielończyka ul. Legnicka pod wiaduktem kolejowym przy ul. Zachodniej

49 Wrocław, ul. Curie-Skłodowskiej - 1996

50 tor na podłużnych podszynowych ławach żelbetowych
Wrocław, ul. Sądowa

51 Wrocław, ul. Jagiełły

52 tor z szyną obłożoną bloczkami betonowymi
Wrocław, ul. Grabiszyńska i 96

53 Wrocław, pl. Strzegomski - 2005

54 tor na podporach punktowych
Wrocław, ul. Powstańców Śl

55 tor na podporach punktowych
Wrocław, ul. Świdnicka i Podwale

56 tor na podporach punktowych
ul. Dubois od ul. Kurkowej do Pomorskiej skrzyżowanie ul. Pomorskiej i Dubois przejazdy w ul. Karkonoskiej ul. Piłsudskiego od ul. Świdnickiej do węzła przed Dworcem Gł wraz z ul. Stawową i Małachowskiego ul. Nowy Świat skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Broniewskiego skrzyżowanie ul. Kołłątaja i Teatralnej skrzyżowanie ul. Legnickiej i Wejherowskiej ul. Wierzbowa pl. Dominikański ul. Wyszyńskiego , skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Bałtyckiej

57 tor z szynami obłożonymi wkładkami elastycznymi
Wrocław, ul. Karkonoska

58 tor z szyną w zalewie z elastycznej żywicy
Wrocław, ul. Kosmonautów / Kamiennogórska

59 Wrocław, ul. Żmigrodzka / dojazd do stacji CPN - 2001

60 Wrocław, ul. Ślężna / Jaworowa - 2002

61 Wrocław, ul. Legnicka / Nabycińska - 2005

62 TORY EKSPERYMENTALNE (pętla Pilczyce)

63 eksperymentalne przytwierdzenie szyny

64 eksperymentalne podkłady łupinowe


Pobierz ppt "TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google