Tramwaje w Marsylii
http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- marseille.html Prezentację opracowano na podstawie strony internetowej Jacka Wesołowskiego: http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/trsh- marseille.html uzupełnionej o informacje oraz ilustracje z innych stron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_ Marseille http://www.railfaneurope.net/pix_frameset. html
Sieć linii metra i tramwajów
Cours Belsunce - trudno sobie teraz wyobrazić jak wygladały te ulice przed wprowadzeniem w 2007 r. tramwaju (Marsylia miała złą reputację korków ulicznych i na ogół niskiej jakości przestrzeni publicznej)
Cours Belsunce na odcinku gdzie leżą tory tramwajowe zmieniła się w pieszą promenadę z pasami dla pojazdów transportu publicznego
Skręt w La Canebière z Cours Belsunce nie zawsze daje się łatwo wykonać - nadal bywa za wiele samochodów
Jezdnia na La Canebière (głównej ulicy śródmieścia) została zwężona i zmieniona na jednokierunkową
Tory tramwajowe poprowadzono po bokach jezdni pozostawiając nadal wiele przestrzeni dla pieszych
Malowniczy zawijas na Square Stalingrad pod Kościołem Reformatów
Place Sadi Carnot (skrzyżowanie Rue Colbert z Rue de la République) tramwaje przyniosły wielką zmianę krajobrazu - obie ulice mają po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i wydzielone torowisko
To samo miejsce - stan sprzed budowy linii tramwajowej
Boulevard de Dunkerque w dawnej dzielnicy portowej - tramwaj w kompleksie Euroméditerranée będącym ważnym elementem rewitalizacji śródmieścia
Boulevard Longchamp zmieniono na pieszo-tramwajową aleję Kamienice nie mają alternatywnego dojazdu
Palais Longchamp - informacja elektroniczna nad panelem reklamowym, kasownik i automat biletowy (przystanki nie mają charaktyrystycznego elementu architektonicznego, jak to bywa w innych miastach francuskich)
Avenue Foch - przystanek "Foch-Boisson” Większość przystanków ma klasyczny układ z dwoma peronami
Przystanek "Blancarde-Foch" to przykład układu z peronem wyspowym Avenue Foch Przystanek "Blancarde-Foch" to przykład układu z peronem wyspowym
Avenue Foch przy Boulevard Chave - bliskość torowiska ...
... i budynków
Detale otoczenia architektonicznego przystanków
Detale otoczenia architektonicznego przystanków
Boulevard Chave (rok 2002) - pociąg złożony z dwóch francuskich PCC na ostatniej i jedynej linii tramwajowej 68 zachowanej w mieście wjeżdża do tunelu prowadzącego do podziemnej krańcówki Noailles; tunel ten, zbudowany w 1894 r. dla tramwaju parowego (wtedy jednotorowy), jest prawdopodobnie najstarszym miejskim tunelem tramwajowym na świecie
To samo miejsce sześć lat później - tunel zamknięty z powodu przebudowy Ze względu na większą skrajnię nowych wagonów zbudowany będzie jeden tor
Stary budynek stacji Noailles na Marché des Capucins (kończącej tunel tram- waju parowego) - ze względu na opadający teren perony znajdowały się niemal na poziomie terenu po jednej stronie budynku, powyżej mieścił się targ rybny
Boulevard Chave sześć lat później - ulica została całkowicie przebudowana z użyciem środków uspokojenia ruchu i nowym urządzeniem przystanków, wagony są oczywiście także współczesne
Boulevard Chave - kilka zdjęć przebudowanej ulicy
Jezdnie są oczywiście jednopasowe, a tory wydzielone
Jednak na wysokości przystanków samochody wjeżdżają na torowisko
Typowy przystanek na Boulevard Chave - nie ma tu wysepki-azylu, ale są za to słupki uniemożliwiające wyprzedzanie stojącego tramwaju
Ta sama ulica przed przebudową
Stare tramwaje "68" jeździły na drugą stronę torów kolejowych do przedmieścia Sainte Thérése
Tory z lewej należą do linii otwartej w 2007 roku
Przedmieście Ste Thérése - malownicza ulica na tyłach prezbiterium parafialnego kościoła
Boulevard Sainte Thérése - pomimo kameralnych rozmiarów, zabudowuje się nową kamienicą mieszkalną
Zajezdnia St-Pierre
Linia tramwajowa przechodzi przez ogrodzenia i biegnie krótko terenem należącym do przedsiębiorstwa miejskiego transportu
Dla przyjęcia nowych wagonów zajezdnia została całkowicie przebudowana i powiększona
Detale wnętrza nowego wagonu
To prawdopodobnie jeden z najoryginalniejszych wagonów kiedykolwiek wykonanych w masowej skali
Nowa linia tramwajowa ...
... jest bardzo popularna