,,Szkoła demokracji” -czyli o działalności uczniów w szkole,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Jak samorząd uczniowski może wpłynąć na życie społeczności szkolnej?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1. Co sądzisz o pracy SU? 80% ankietowanych odpowiedziało, że SU pracuje dobrze i sprawdza się w wykonywaniu swoich obowiązków.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Debata na temat szkolnej demokracji i samorządności.
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Xvii sesja sejmu dzieci i młodzieży
Debata na temat demokracji w życiu szkoły i uczniów
Czyli współpraca uczniowska jako wyraz samorządności w naszej szkole.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Projekt XVIII Sesji Sejm Dzieci i Młodzieży
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Szkoła Współpracy.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Kwiecień 2014 r. Debata.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Serdecznie witamy:  Pana Jerzego Soskę burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyn, byłego dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie  Pana Józefa.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
DEBATA SZKOLNA.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
1. Znam tą szkołę jak mało kto, wiem co, gdzie, jak i z kim załatwiać 2. Znam Statut, więc wiem co i jak ugryźć, znam prawa uczniów i nauczycieli 3. Cały.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Szkolna biblioteka Co każdy powinien o nas wiedzieć!
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

,,Szkoła demokracji” -czyli o działalności uczniów w szkole, -dyskusja o roli Samorządu Szkolnego, -o wprowadzaniu nowych pomysłów w życie.

Dzień dobry, serdecznie witamy wszystkich uczniów oraz Panią Dyrektor Bożenę Majkę. Nazywam się Monika Szczerbaty, a to moja koleżanka Kasia Mazurczak

Razem z koleżanką postanowiłyśmy wziąć udział w projekcie ,, Szkoła demokracji” którego finał odbędzie się w Warszawie podczas XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2012r.

W szkole spędzamy codziennie po kilka godzin dlatego też chcemy zwiększyć zainteresowanie uczniów problemami naszej szkoły. Pragniemy podnieść rangę i znaczenie Samorząd Uczniowskiego tak aby stał się on organem, do którego można zwrócić w każdej sprawie. Chcemy uświadomić naszym rówieśnikom, jakie kompetencje ma Samorząd Uczniowski w szkole.

Zanim przejdziemy do debaty chcemy zapoznać Was z wynikami ankiety jaką przeprowadziłyśmy na terenie szkoły w dniu 30 marca br.

Ankieta na temat szkolnych instytucji demokratycznych i ich funkcjonowania składała się z 12 pytań

1. Czy wiesz co to jest demokracja? a)Tak b)Nie W pytaniu 11 (kontrolnym) tylko 44 % potrafiło określić znaczenie słowa demokracja

2. Czy wiesz z czego składa się Samorząd Uczniowski? a)Tak b)Nie

3. Czy nauczyciele angażują się w działania Samorządu Uczniowskiego? a)Tak b)Nie Jeżeli nie to dlaczego?

Spośród 85 uczniów tylko 21 uzasadniło dlaczego nauczyciele nie angażują się w działalność samorządu: bo nie chcą bo sama nazwa wskazuje nie wiem bo lubią placki bo nie bo tak bo nic nie robią bo im się nie chce nie wiem nie znam odpowiedzi nie chce mi się pisać bo są nudni no bo nie bo ja nie wiem nie mam pojęcia nie wiem, mnie to nie obchodzi tak mi się wydaje nie bo tak bo nic nie ma ponieważ to uczniowie decydują nigdy nie mają czasu nie maja na to czasu decydują tylko niektórzy , organizują wycieczki -to jest samorząd uczniowski -bo to jest samorząd Uczniowski jest tam tylko jeden nauczyciel , który to prowadzi -ponieważ nie chcą organizować wycieczek za darmo -jest tylko jeden nauczyciel opiekujący się tą grupą -ponieważ to uczniowie decydują, wymyślają i nauczyciel tylko wyraża zgodę Niektóre z tych wypowiedzi są nie na temat !!!

4. Należysz do Samorządu Uczniowskiego lub klasowego? a)Tak b)Nie Pytanie było podchwytliwe ponieważ wszyscy uczniowie tworzą Samorząd Uczniowski

5. Znasz swoje prawa i obowiązki w szkole? a)Tak b)Nie Niestety 28% uczniów nie zna swoich praw i obowiązków gdyż w pytaniu nr 12 27% ankietowanych nie wiedziało gdzie są zapisane prawa i obowiązki uczniów

6. Czy w twojej szkole istnieje gazetka szkolna? a)Tak b)Nie

7. Czy każdy uczeń może głosować w wyborach do samorządu? a)Tak b)Nie

8.Uważasz ,że gazetka szkolna jest potrzebna? a)Tak b)Nie Odpowiedz uzasadnij

Na tak uzasadniło 79 uczniów Na nie uzasadniło 34 uczniów Fajne są pozdrowienia Miło się czyta Bardzo ponieważ dowiadujemy się o życiu szkoły Bo będą w niej kawały Aby wszyscy wiedzieli co dzieje się w szkole Nikt nie lubi jej czytać Jest wizytówką szkoły  Można przeczytać w niej różne dziwne rzeczy Jest fajna Nie, mało ją czytają Miło się ja czyta Strata czasu Nie jest ciekawa Do niczego mi się nie przyda  Nie bo nie jest interesująca Nie bo nie każdy po nią sięga Nikt tego nie czyta Czasem pomaga uczniom  Ponieważ wiemy co się dzieje w szkole  Ponieważ możemy się dowiedzieć czegoś o szkole Tam znajdują się różne rzeczy o szkole Ponieważ dowiadujemy się o niektórych uroczystościach odbytych w szkole  Bo nie Jeśli ją ktoś kupi to i tak nie czyta  Nie jest przydatna  Nic ciekawego nie pokazują Nie ma ciekawych artykułów Potrzebna dla rozweselenia szkoły Ponieważ nikt tego nie czyta Można dowiedzieć się więcej o uczniach  Można w ten sposób rozwijać młodzież, zachęcać ich do robienia czegoś ciekawego i pożytecznego Nie ma zawartych ważnych informacji Są ważne informacje Aby mieć jakieś informacje Aby wiedzieć co się w szkole dzieje Dowiadujemy się o bieżących sprawach Dowiedzieć się o osiągnięciach uczniów Żeby wiedzieć co się w szkole dzieje Bo tak jest lepiej Poświęca wydarzeniom szkoły 

9.Czy w szkole potrzebny jest Samorząd Uczniowski? a)Tak b)Nie Odpowiedz uzasadnij

Bo impreza będzie Bo ktoś musi rządzić Ponieważ uczniowie powinni mieć swoich przedstawicieli Organizuje miłe niespodzianki Do rozwiązywania różnych spraw A po co on nam Gdyż organizują dużo spraw Bo uczniowie powinni zając się swoja szkołą Mają mi pomagać Pełnią jakieś obowiązki Nie wiem co robi i czym się zajmuje Żeby ustanowić nowe pomysły i zasady uczniów Organizuje różnego rodzaju akcje i pomaga w imprezach szkolnych oraz w wypełnianiu niektórych obowiązków Żeby wszystko działało jak trzeba Daje nam przywileje Można prosić ich o pomoc Może pomagać w różnych sprawach Ktoś musi zajmować się sprawami szkoły Ktoś musi Żeby robić dzień bez mundurka Bo tak Ktoś musi organizować dyskoteki , dbać o prawa ucznia Oni w ogóle cos robią Bo wypełnia ważne funkcje Bo jest lepiej Bo reprezentuje uczniów u pani dyrektor Bo organizuje fajne wycieczki Ponieważ pomaga uczniom i nauczycielom Żeby uporządkować sprawy związane z uczniami Bo bez niego nie ma zabawy Nie wiem Tak do organizowania różnych rzeczy Kto będzie działał na korzyść ucznia Bo to rozwija umysłowo i społecznie Oni decydują o dyskotekach Aby ustalał nowe sprawy Po to aby sobie był Robią dyskoteki i szczęśliwe numery Jest głosem uczniów Ktoś musi robić dyskoteki, po za tym nic nie robią Ponieważ są przedstawicielami uczniów Bo kto zrobi dyskotekę i gazetkę

10.Znasz jakieś wady samorządu? a)Tak b)Nie Jeżeli tak , to jakie?

Czasami nie współpracują ze sobą Robią co chcą Nierówność wykonywania powierzonych obowiązków Nasz samorząd jest bez wad Tak klasowego nic nie robią tylko punkty im lecą  Niezgranie za dużo ludzi w samorządzie Każdy ma wady Przewodniczący jest dziwny Częste problemy przy apelach  Nic ciekawego się nie robi

11.Określ w kilku słowach znaczenie słowa demokracja

Demos i krate z greckiego rządy ludu Jesteś panem siebie Każdy może wpływać na władzę Sprzeciwianie się komuś Głosowanie całego ludu a nie jednej osoby Rząd władza decyzja Głosowanie, własne zdanie Głosowanie i podział głosów Inaczej sprawiedliwość Zwycięża ten kto ma dużo głosów Wolne wybory w których ludzie wybierają rząd Prawo do głosowania  Równość wszystkim Każdy może glosować na kogo chce Ustrój polityczny w którym każdy ma głos Głosowanie Każdy ma swoje zdanie To wybieranie wszystkich osób , tych którzy maja przewodniczyć  Wyrażanie swojego zdania na temat szkoły  Wolność Nie wiem zapomniałem  Wybory Każdy ma swój głos Każdy mówi co chce Każdy ma prawo do wypowiedzi To wtedy jak ktoś jest wyżej postawioną osobą Rządy ludu Wolność słowa Każdy ma swoje prawa Jest wolność Mam wpływ na rząd Głos ludu Każdy ma wolny głos i może mówić co chce

12. Czy prawa i obowiązki ucznia są gdzieś zapisane ? a)Nie b)Tak Jeśli tak to gdzie?

Pewnie w jakiejś książce lub zeszycie  Pewnie nie Księdze ucznia W jakiejś konstytucji W prawach i obowiązkach ucznia W kącie Na stronie internetowej Pewnie gdzieś tam są W każdej klasie Na gazetce szkolnej W zeszycie kontaktów W kodeksie W szkole Nigdzie Nie wiem W bibliotece Kodeksie praw ucznia W kronice szkolnej W statucie  W statucie szkoły Najprawdopodobniej w świetlicy Statucie szkolnym Dzienniczku ucznia

Wnioski z ankiety proponujemy wyciągnąć razem: (Kasia zapisuje na arkuszu) Czy uczniowie rozumieją słowo demokracja ? W jaki sposób zwiększyć zaangażowanie nauczycieli w działalność samorządu ? Kto z obecnych tutaj czytał Statut Szkoły ? Dlaczego ¼ uczniów szkoły nie zna swoich praw i obowiązków ? Jak nazywa się gazetka szkolna ? Jaka role w szkole powinna pełnić gazetka szkolna ? Kto prowadzi gazetkę szkolną ? Jaka rolę powinien spełniać samorząd ?

Przystąpmy teraz do debaty Porozmawiajmy na kilka tematów Jakie są wasze oczekiwania wobec samorządu w szkole ? W jaki sposób zachęcić uczniów do działalności w samorządzie? W jaki sposób zmienić nastawienie uczniów i nauczycieli do wzajemnej współpracy? Jakie można wprowadzić zmiany w szkole ? W jaki sposób promować naszą szkołę ? Wszystkie wasze wnioski i propozycje zostaną przedstawione na stronie internetowej.

Dziękujemy za uwagę