Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska
Ankieta była przeprowadzona w listopadzie 2007r. Ankieta była anonimowa. Grupa badawcza 102 osoby.
Cel: Badanie jak uczniowie naszej szkoły radzą sobie z konfliktami
„Konflikt jest nieodłącznym elementem, życia każdego z nas „Konflikt jest nieodłącznym elementem, życia każdego z nas. Niezależnie od wieku, płci czy koloru skóry wszyscy jesteśmy na niego narażeni„ dr Robert Wierzbiński
Wyniki ankiety: 1. Płeć
2. Czy według Ciebie istnieją w szkole konflikty:
3. Co wywołuje konflikty pomiędzy ludźmi (wybierz max 2 odpowiedzi):
4. W jaki sposób Ty rozwiązujesz konflikty? (pytanie otwarte) rozmowa unikanie negocjacje kompromis zrozumienie siła
5. Czy radzisz sobie z rozwiązywaniem konfliktów?
6. Jaką postawę reprezentujesz podczas sytuacji konfliktowych?
7. Z jakim rodzajem konfliktu najczęściej masz do czynienia:
8. Jak oceniasz atmosferę między uczniami w Twojej klasie?
9. Jak oceniasz poziom komunikowania się i przepływ informacji wewnątrz klasy, szkoły?
10. Jakie uczucia najczęściej towarzyszą Ci w czasie konfliktu (wybierz 2):
Działania podejmowane przez ludzi w sytuacji konfliktu zależą od: cech osobowościowych, temperamentalnych oraz tego, jak ważny jest dla nich przedmiot konfliktu
Zasadniczo wyróżnia się pięć stylów działania w sytuacji konfliktu: 1. Unikanie 2. Łagodzenie 3. Konkurencja 4. Kompromis 5. Kooperacja
Postawy wobec sytuacji konfliktowej wśród ankietowanych:
UNIKANIE – 23 osoby - ignoruje konflikt - pomija go milczeniem - odwleka jego rozwiązanie - wycofuje się z miejsca gdzie odbywa się konflikt - przekonuje siebie i innych, że nic się nie wydarzyło
ŁAGODZENIE – 25 osób postępuje zgodnie z interesem strony przeciwnej rezygnuje z własnych celów z uwagi na obawę utraty dobrych stosunków z innymi obawia się osamotnienia
rozwiązuje konflikt akceptując cele drugiej strony KOOPERACJA - 50 osób rozwiązuje konflikt akceptując cele drugiej strony nie rezygnuje z własnych przekonań zakłada, że zawsze można znaleźć rozwiązanie ,które usatysfakcjonuje obie strony konfliktu szuka przyczyn sporu, którymi najczęściej jest błędna komunikacja lub jej brak
Pozytywne strony konfliktu rozluźnienie utartych zwyczajów, sztywnych schematów zachowań daje możliwość poszerzenia samowiedzy stanowi okazję na wypracowanie nowych lepszych sposobów komunikowania się buduje więź między partnerami jest okazją do przyjrzenia się własnemu stylowi komunikacji
„Konflikt jest czasem nieunikniony… wcześnie dostrzeżony i odpowiednio potraktowany służy integracji” prof. Janusz Grzelak