0-18 miesięcy istnienie budowa więzi 18 m – 3 lata stawanie się odkrywanie świata 3-4 lata bycie określanie własnej tożsamości 4-7 lat działanie kompetencja 7-13 lat dbanie troska lat kochanie intymność WARTOŚCI A ROZWÓJ EMOCJI DZIECKA, CZYLI JAK SKUTECZNIE UCZYĆ WARTOŚCI I KIEDY?
0-18 miesięcy istnienie budowa więzi poczucie własnej wartości adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko emocjonalnie odcięte dorosły unikający maksymalista dziecko klejące się dorosły przyssany
ciekawość poznawcza adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko dystansujące się dorosły izolujący się maksymalista dziecko bojaźliwe, ambiwalentne dorosły zachłanny 18 m – 3 lata stawanie się odkrywanie świata
kultura osobista adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko spięte dorosły sztywny kontroler maksymalista dziecko niewidzialne, kompulsywny aktor dorosły uległy, kameleon 3-4 lata bycie określanie własnej tożsamości
kreatywność, gotowość do podejmowania inicjatywy adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko konkurujące dorosły kompulsywny współzawodnik maksymalista dziecko bezradne, manipulujące dorosły manipulant 4-7 lat działanie kompetencja
szacunek dla innych ludzi adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko samotne dorosły sztywny samotnik maksymalista dziecko służebne dorosły pełen poświęcenia opiekun 7-13 lat dbanie troska
poczucie własnej wartości odpowiedzialność adaptacja do złego przebiegu fazy: minimalista dziecko wzorowe dorosły konformista maksymalista dziecko zbuntowane dorosły buntownik lat kochanie intymność