Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Na czym polega rozwój emocjonalny?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
1 przygotowany dla Badanie preferencji piśmienniczych Polaków.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Czym różni się radość od miłości?
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Problem wyboru w ekonomii (konspekt wykładu)
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
Zmienność potencjałów związanych z uwagą podczas cyklu hormonalnego u kobiet A. Basińska-Starzycka, M. Arnold, M. Moskwa, L.-H. Thorell*, E. Woźny Katedra.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Jak motywować dziecko do nauki
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Prof. Aleksander Surdej
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Historia pojęcia umysłu
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Emocje Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie 8 września 2011 Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie mgr Kamil Imbir Uniwersytet Warszawski Kolegium Indywidualnych Studiów Doktoranckich w zakresie nauk Matematyczno – Przyrodniczych (MISDoMP)

O czym będę mówił? Czym właściwie jest emocja? Zróżnicowanie emocji Badania relacji emocje - poznanie Implikacje badań – dziedzina samorozwoju.

PROCESY EMOCJONALNE PROCESY MOTYWACYJNE Wszelkie – świadome i nieświadome – procesy wartościowania każdej stymulacji PROCESY MOTYWACYJNE Wszelkie – automatyczne i wymagające refleksji – procesy ukierunkowania aktywności Za: Prof. Maria Jarymowicz

Trzy zakresy pojęcia emocji (Frijda 1986) Emocja jako wynik oceny zdarzenia jako wpływającego istotny sposób na cele lub interesy działającego podmiotu Uruchomienie gotowości do realizacji specyficznego programu działań (wyrażanie emocji, programy motywacyjne) Doświadczanie szczególnego stanu psychicznego, któremu towarzyszą odczucia cielesne, zmiany mimiczne

Model LeDoux (1996) Dwie drogi powstawania emocji Droga dolna: bodziec – afekt (pierwotny) Droga górna: bodziec – ocena poznawcza – afekt (wtórny)

Różne systemy W związku z tym możemy wyróżnić co najmniej 2 poziomy organizacji, które odpowiadają za tworzenie się emocji System straty (obrony status quo) System rozwoju (podążania ku nowości)

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej - +

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej Regulacja homeostatyczna - +

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej Regulacja homeostatyczna - Negatywne Pozytywne +

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej Regulacja homeostatyczna - Negatywne Pozytywne + Negatywne Pozytywne

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej Regulacja homeostatyczna - Negatywne Pozytywne + Negatywne Pozytywne Regulacja transgresyjna

Mechanizmy regulacji homeostatycznej i transgresyjnej Regulacja homeostatyczna - Negatywne Pozytywne + Negatywne Pozytywne Regulacja transgresyjna Regulacja hedonistyczna

Próba taksonomii ludzkich emocji (Jarymowicz, Imbir 2010) System WARTOŚCIOWANIA Źródła emocji Znak emocji NEGATYWNE POZYTYWNE I. SYSTEM AUTOMATYCZNY (pierwotny) II. SYSTEM REFLEKSYJNY

Próba taksonomii ludzkich emocji (Jarymowicz, Imbir 2010) System WARTOŚCIOWANIA Źródła emocji Znak emocji NEGATYWNE POZYTYWNE I. SYSTEM AUTOMATYCZNY (pierwotny) WEWNĘTRZNE: POPĘDOWE ZEWNĘTRZNE: PODNIETOWE II. SYSTEM REFLEKSYJNY STANDARDY JA TRANSGRESYJNE: POJĘCIA AKSJOLOGICZNE

Próba taksonomii ludzkich emocji (Jarymowicz, Imbir 2010) System WARTOŚCIOWANIA Źródła emocji Znak emocji NEGATYWNE POZYTYWNE I. SYSTEM AUTOMATYCZNY (pierwotny) WEWNĘTRZNE: POPĘDOWE N1 naruszenie HOMEOSTAZY (cierpienia fizyczne, strach przed odrzuceniem) P1 przywrócenie (ulga, spokój, poczucie akceptacji) ZEWNĘTRZNE: PODNIETOWE N2 bodźce AWERSYJNE (wstręt) P2 bodźce HEDONISTYCZNE (rozkosz) II. SYSTEM REFLEKSYJNY STANDARDY JA N3 STANDARDÓW JA (wstyd, poczucie winy) P3 realizacja (samoakceptacja, duma) TRANSGRESYJNE: POJĘCIA AKSJOLOGICZNE N4 przejawy ZŁA (wzburzenie czyjąś krzywdą, naruszaniem praw, godności) P4 DOBRA (wzruszenie, podziw, poczucie wzniosłości)

Co zrobić, aby orzec o różnych emocjach? Znaleźć ich zróżnicowany wpływ na funkcjonowanie poznawcza Poszukać korelatów mózgowych ich trwania (fMRI) Zbadać sekwencję aktywacji w mózgu w trakcie ich powstawania (dopasowanie do modelu LeDoux)

Badanie relacji emocja poznanie Pytanie badawcze: Czy wszystkie emocje w jednakowym stopniu ograniczają nasze zdolności do kontroli? Podejście badawcze testu ruchu gałek ocznych oraz testu Stroopa

Wyniki – poprawność w teście ruchu gałek ocznych Emocje automatyczne upośledzają kontrolę odruchu orientacyjnego gałek ocznych

Wyniki – czas udzielania odpowiedzi w teście Stroopa Emocje automatyczne upośledzają kontrolę interferencji

Implikacje badań Myśląc o emocjach warto pytać nie tylko o znak, ale też o ich genezę i źródło Konflikty oparte o dominację emocji automatycznych o wiele trudniej rozwiązywalne Konieczność kształcenia wewnętrznych standardów Emocje refleksyjne / konceptualne łatwiej opanować

Dziękuję za uwagę kamil.imbir@psych.uw.edu.pl