Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitory i systemy graficzne
Advertisements

Budowa wewnętrzna komputera
BUDOWA ZEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Akceleratory grafiki.
Sieci komputerowe.
UTK Zestaw I.
UTK Zestaw III.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
Opis, budowa, zasada działania, funkcje, technologie
Schemat blokowy komputera
Systemy operacyjne Bibliografia:
Temat : Części komputera
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
Budowa Komputera.
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
OPRACOWANIE: Orsik Mirosław, Paweł Hajduk, Bożena
ZESTAW KOMPUTEROWY.
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
Budowa komputera
Elementy składowe zestawu komputerowego
Budowa wewnętrzna komputera klasy PC
Budowa komputera.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Interfejsy urządzeń peryferyjnych
PODSTAWOWE ELEMENTY KOMPUTERA
Budowa wnętrza komputera
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Karta sieciowa , dźwiękowa , graficzna i telewizyjna – budowa i zasada działania Autorzy : Łukasz Kręciejewski i Damian Langner.
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach
Karty graficzne Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki, to element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem.
Budowa i działanie komputera-JEDNOSTKA
Urządzenia wewnętrzne komputera
Autor: Justyna Radomska
Komputer – maszyna XXI wieku
Budowa komputera.
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Podsystem graficzny i audio
Główne komponenty komputera i nie tylko
Budowa komputera.
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
BUDOWA KOMPUTERA.
Komputer budowa.
Karty rozszerzeń.
SPRZET KOMPUTEROWY.
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację prześlij pod nazwą: co_kryje_komputer.
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Budowa komputera Autor: Piotr Morawski.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Czyli krótki przewodnik z czego składa się komputer
OPRACOWANIE: Beata Rusicka
Budowa (wewnętrzna) komputera
Jednostka centralna.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
MONITORY I SYSTEM GRAFICZNY
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Budowa komputera.
Złącza stosowane w systemach audio
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
Schemat blokowy komputera
BUDOWA KOMPUTERA I JEGO FUNKCJE
Budowa Komputera Sebastian Basara 1AT. Menu Karta graficzna\ budowa Karta graficznabudowa CPU Pamięć RAM Pamięć ROM Pamięć HDD Płyta Główna.
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację zapisz w swoim folderze osobistym pod nazwą: co_kryje_komputer.
Zapis prezentacji:

Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa. mgr Piotr Kiercel

Karta graficzna: urządzenie której zadaniem jest generowanie obrazu wyświetlanego na monitorze komputerowym. W komputerze PC występuje w postaci karty rozszerzeń montowanej w slocie PCI, AGP, PCI-E (są to równocześnie nazwy interfejsów poprzez jakie karta komunikuje się z resztą systemu), lub jako układ zintegrowany z mostkiem północnym. Główne elementy karty graficznej: 1. Płytka drukowana. 2. Procesor graficzny (GPU) Odpowiedzialny jest za generowanie obrazu 2D lub 3D w pamięci: rysuje linie, trójkąty prostokąty, wypełnia płaskie figury kolorem lub teksturą, generuje sceny trójwymiarowe, pokrywa je teksturami, generuje efekty mgły itd. 3. Pamięć Każda karta graficzna ma własną pamięć RAM służącą do przechowywania informacji o wyświetlanym obrazie. We współczesnych kartach grafiki możemy wyróżnić następujące obszary pamięci: ● Frame Buffer (bufor ramki): przeznaczony do przechowywania informacji o wartości każdego pliksela tworzącego jedną ramkę obrazu. ● Z-Buffer (Bufor Z): wykorzystywany w kartach grafiki wyświetlających grafikę 3D.Przechowuje współrzędną Z informującą o głębokości (odległości od obserwatora) każdego piksela . Dzięki temu przekazywane są informacje dotyczące wzajemnego przesłaniania się obiektów. ● Pamięć tekstur do przechowywania całych lub części tekstur wykorzystywanych do nakładania na obiekty.

4. Układ RAMDAC Przetwornik pobierający dane o obrazie z pamięci karty, konwertujący je na analogową postać i wysyłający na analogowe wyjście monitora DSUB. W przypadku gdy karta wyposażona jest w wyjście cyfrowe DVI układ RAMDAC nie występuje. Po otrzymaniu informacji od procesora (CPU) o potrzebnej grafice, chip karty przygotowuje ją pomagając sobie zainstalowaną na karcie pamięcią. Gdy obraz jest już gotowy, zapisywany jest w buforze ramki w postaci zbioru różnokolorowych punktów. Ten zbiór to właśnie ramka (frame). Wielkość takiej ramki zależy od rozdzielczości i ilości wyświetlanych kolorów: rozdzielczość 1024x768 = 786432 punkty. Kolor każdego z nich jest opisany przy pomocy 24 bitów, czyli trzech bajtów. Jedna ramka zajmuje więc 1024x176x3 bajty = 2359296 bajtów, czyli 2,25 MB. Z bufora ramki dane pobierane są punkt po punkcie przez układ RAMDAC. Ten zamienia cyfrowo opisane punkty na analogowe impulsy prądu o napięciu zależnym od koloru punktu. Na ich podstawie powstaje obraz na monitorze. Karty graficzne potrafią generować obraz w dwóch trybach: trybie graficznym i tekstowym.

W trybie tekstowym wyświetlane są tylko znaki W trybie tekstowym wyświetlane są tylko znaki. Ekran monitora podzielony jest na pola, najczęściej 25 wierszy i 80 kolumn. W każdym z tych pól można umieścić jeden znak. W trybie graficznym karta jest zdolna do zmiany właściwości każdego piksela (punktu). Ilość tych punktów jest zależna od właściwości karty graficznej i monitora. Przykładem standardu trybu graficznego jest standard VGA umożliwiający wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 640x480 i 16 kolorów. Inne standardy to: SVGA, XGA.

Zadanie 1.1 Otwórz Internet wyszukaj kart graficznych producentów: Asus, Galaxy, Gigabyte, Sapphire, Alastor, ATI, Forsa, Gainward, HP, Matrox, X-Power, ZOTAC. Zadanie 2.2 Otwórz stronę: www.skapiec.pl. Znajdź karty graficzne z odpowiednim procesorem GPU: i zapisz gdzie je można kupić

Karta dźwiękowa Karta dźwiękowa jest urządzeniem umożliwiającym rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Obecnie amatorskie karty dźwiękowe są zintegrowane z płytą główną, bardziej profesjonalne układy dostępne są w postaci kart rozszerzających. Kary dźwiękowe w zależności od zaawansowania mogą zawierać następujące elementy: ● Przetwornik A/C – analogowo/cyfrowy (A/D – analog to digital) i C/A – cyfrowo/analogowy (D/A digital to analog) – zmienia sygnał analogowy na cyfrowy i odwrotnie. Umożliwia rejestrację (digitalizację) i odtwarzanie dźwięku. ● Zestaw generatorów FM: generuje dźwięk naśladując brzmienia różnych instrumentów. Generator dźwięków jest wykorzystywany do odtwarzania plików midi zawierających zapis nutowy utworu, który potem “odgrywa” generując poszczególne dźwięki karta. Z uwagi na niską jakość dźwięku syntezy FM została opracowana technika syntezy WT (WaweTable) nazywana inaczej PCM. Opiera się ona na wykorzystaniu cyfrowych próbek (sampli) rzeczywistych instrumentów przechowywanych w pamięci ROM lub na dysku twardym. Mikser sygnałów z różnych źródeł dźwięku. Zezwala na obróbkę i miksowanie dźwięków pochodzących z mikrofonu, wejścia line-in, syntezatora FM, odtwarzacza CD i źródeł dźwięku zapisanego cyfrowo.

● Procesor DSP – w droższych kartach dźwiękowych: cyfrowy procesor dźwięku, przetwarza wszystkie komendy dotyczące dźwięku przekazywane przez aplikacje oraz instruuje inne układy dźwiękowe. Umożliwia syntezę i rozpoznawanie mowy, przetwarzanie dźwięku w postaci cyfrowej, miksowanie, poprawianie sygnału itd. pełni również rolę przetwornika A/C i CA. ● Sterownik napędu CD-ROM: napęd CD oraz kartę muzyczną łączy się specjalnym kabelkiem audio w celu umożliwienia odtwarzania muzyki z płyt Audio-CD. ● Wbudowany wzmacniacz: wzmacnia sygnał do poziomu napięcia, które może sterować małymi głośniczkami lub słuchawkami Wejście i wyjście sygnału zewnętrznego (line in i line out) ● Złącze MIDI: do sterowania zewnętrznymi urządzeniami muzycznymi – do karty dźwiękowej można podłączyć instrumenty muzyczne, na których będzie “grać” karta.

Kolory gniazd i wtyków (źródło: pl.wikipedia.org) Kolor Funkcja Różowy - Analogowe wejście dla mikrofonu. Błękitny - Analogowe wejście audio. Jasnozielony - Analogowe wyjście dla głośników albo słuchawek, w systemach wielogłośnikowych wyjście dla przednich głośników Czarny - Analogowe wyjście dla głośników tylnich. Pomarańczowy - Cyfrowe wyjście dźwięku (S/PDIF), czasami tym kolorem oznacza się analogowe wyjście dla głośników centralnego i niskotonowego. Kolejność kanałów na wtyku Jack: 1. masa 2. prawy kanał 3. lewy kanał 4. izolator

Zadanie 3.3 Otwórz Internet wyszukaj kart muzycznych producentów: Asus, Creative, M-Audio, 4World, Edirol, Gainward Genius, Hercules, MiNT, Pentagram, Tracer, X-Power.