Temat: Karta graficzna, karta dźwiękowa. mgr Piotr Kiercel
Karta graficzna: urządzenie której zadaniem jest generowanie obrazu wyświetlanego na monitorze komputerowym. W komputerze PC występuje w postaci karty rozszerzeń montowanej w slocie PCI, AGP, PCI-E (są to równocześnie nazwy interfejsów poprzez jakie karta komunikuje się z resztą systemu), lub jako układ zintegrowany z mostkiem północnym. Główne elementy karty graficznej: 1. Płytka drukowana. 2. Procesor graficzny (GPU) Odpowiedzialny jest za generowanie obrazu 2D lub 3D w pamięci: rysuje linie, trójkąty prostokąty, wypełnia płaskie figury kolorem lub teksturą, generuje sceny trójwymiarowe, pokrywa je teksturami, generuje efekty mgły itd. 3. Pamięć Każda karta graficzna ma własną pamięć RAM służącą do przechowywania informacji o wyświetlanym obrazie. We współczesnych kartach grafiki możemy wyróżnić następujące obszary pamięci: ● Frame Buffer (bufor ramki): przeznaczony do przechowywania informacji o wartości każdego pliksela tworzącego jedną ramkę obrazu. ● Z-Buffer (Bufor Z): wykorzystywany w kartach grafiki wyświetlających grafikę 3D.Przechowuje współrzędną Z informującą o głębokości (odległości od obserwatora) każdego piksela . Dzięki temu przekazywane są informacje dotyczące wzajemnego przesłaniania się obiektów. ● Pamięć tekstur do przechowywania całych lub części tekstur wykorzystywanych do nakładania na obiekty.
4. Układ RAMDAC Przetwornik pobierający dane o obrazie z pamięci karty, konwertujący je na analogową postać i wysyłający na analogowe wyjście monitora DSUB. W przypadku gdy karta wyposażona jest w wyjście cyfrowe DVI układ RAMDAC nie występuje. Po otrzymaniu informacji od procesora (CPU) o potrzebnej grafice, chip karty przygotowuje ją pomagając sobie zainstalowaną na karcie pamięcią. Gdy obraz jest już gotowy, zapisywany jest w buforze ramki w postaci zbioru różnokolorowych punktów. Ten zbiór to właśnie ramka (frame). Wielkość takiej ramki zależy od rozdzielczości i ilości wyświetlanych kolorów: rozdzielczość 1024x768 = 786432 punkty. Kolor każdego z nich jest opisany przy pomocy 24 bitów, czyli trzech bajtów. Jedna ramka zajmuje więc 1024x176x3 bajty = 2359296 bajtów, czyli 2,25 MB. Z bufora ramki dane pobierane są punkt po punkcie przez układ RAMDAC. Ten zamienia cyfrowo opisane punkty na analogowe impulsy prądu o napięciu zależnym od koloru punktu. Na ich podstawie powstaje obraz na monitorze. Karty graficzne potrafią generować obraz w dwóch trybach: trybie graficznym i tekstowym.
W trybie tekstowym wyświetlane są tylko znaki W trybie tekstowym wyświetlane są tylko znaki. Ekran monitora podzielony jest na pola, najczęściej 25 wierszy i 80 kolumn. W każdym z tych pól można umieścić jeden znak. W trybie graficznym karta jest zdolna do zmiany właściwości każdego piksela (punktu). Ilość tych punktów jest zależna od właściwości karty graficznej i monitora. Przykładem standardu trybu graficznego jest standard VGA umożliwiający wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 640x480 i 16 kolorów. Inne standardy to: SVGA, XGA.
Zadanie 1.1 Otwórz Internet wyszukaj kart graficznych producentów: Asus, Galaxy, Gigabyte, Sapphire, Alastor, ATI, Forsa, Gainward, HP, Matrox, X-Power, ZOTAC. Zadanie 2.2 Otwórz stronę: www.skapiec.pl. Znajdź karty graficzne z odpowiednim procesorem GPU: i zapisz gdzie je można kupić
Karta dźwiękowa Karta dźwiękowa jest urządzeniem umożliwiającym rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Obecnie amatorskie karty dźwiękowe są zintegrowane z płytą główną, bardziej profesjonalne układy dostępne są w postaci kart rozszerzających. Kary dźwiękowe w zależności od zaawansowania mogą zawierać następujące elementy: ● Przetwornik A/C – analogowo/cyfrowy (A/D – analog to digital) i C/A – cyfrowo/analogowy (D/A digital to analog) – zmienia sygnał analogowy na cyfrowy i odwrotnie. Umożliwia rejestrację (digitalizację) i odtwarzanie dźwięku. ● Zestaw generatorów FM: generuje dźwięk naśladując brzmienia różnych instrumentów. Generator dźwięków jest wykorzystywany do odtwarzania plików midi zawierających zapis nutowy utworu, który potem “odgrywa” generując poszczególne dźwięki karta. Z uwagi na niską jakość dźwięku syntezy FM została opracowana technika syntezy WT (WaweTable) nazywana inaczej PCM. Opiera się ona na wykorzystaniu cyfrowych próbek (sampli) rzeczywistych instrumentów przechowywanych w pamięci ROM lub na dysku twardym. Mikser sygnałów z różnych źródeł dźwięku. Zezwala na obróbkę i miksowanie dźwięków pochodzących z mikrofonu, wejścia line-in, syntezatora FM, odtwarzacza CD i źródeł dźwięku zapisanego cyfrowo.
● Procesor DSP – w droższych kartach dźwiękowych: cyfrowy procesor dźwięku, przetwarza wszystkie komendy dotyczące dźwięku przekazywane przez aplikacje oraz instruuje inne układy dźwiękowe. Umożliwia syntezę i rozpoznawanie mowy, przetwarzanie dźwięku w postaci cyfrowej, miksowanie, poprawianie sygnału itd. pełni również rolę przetwornika A/C i CA. ● Sterownik napędu CD-ROM: napęd CD oraz kartę muzyczną łączy się specjalnym kabelkiem audio w celu umożliwienia odtwarzania muzyki z płyt Audio-CD. ● Wbudowany wzmacniacz: wzmacnia sygnał do poziomu napięcia, które może sterować małymi głośniczkami lub słuchawkami Wejście i wyjście sygnału zewnętrznego (line in i line out) ● Złącze MIDI: do sterowania zewnętrznymi urządzeniami muzycznymi – do karty dźwiękowej można podłączyć instrumenty muzyczne, na których będzie “grać” karta.
Kolory gniazd i wtyków (źródło: pl.wikipedia.org) Kolor Funkcja Różowy - Analogowe wejście dla mikrofonu. Błękitny - Analogowe wejście audio. Jasnozielony - Analogowe wyjście dla głośników albo słuchawek, w systemach wielogłośnikowych wyjście dla przednich głośników Czarny - Analogowe wyjście dla głośników tylnich. Pomarańczowy - Cyfrowe wyjście dźwięku (S/PDIF), czasami tym kolorem oznacza się analogowe wyjście dla głośników centralnego i niskotonowego. Kolejność kanałów na wtyku Jack: 1. masa 2. prawy kanał 3. lewy kanał 4. izolator
Zadanie 3.3 Otwórz Internet wyszukaj kart muzycznych producentów: Asus, Creative, M-Audio, 4World, Edirol, Gainward Genius, Hercules, MiNT, Pentagram, Tracer, X-Power.