SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W STAROSTWIE POWIATOWYM W BIAŁYMSTOKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Normy praktyki zawodowej
Adam Walicki - 30 września 2010
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
DOŚWIADCZENIA Z WDROŻENIA ISO 9001:2000 W POLSKIEJ POLICJI.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W STAROSTWIE POWIATOWYM W BIAŁYMSTOKU

OCZEKIWANIA WOBEC ADMINISTARCJI Wyzwaniem współczesności jest, aby administracja nie hamowała rozwoju gospodarczego i sprzyjała procesom demokratyzacji. W tym celu powinna być nowoczesna.

SPECYFIKA SAMORZĄDU Jednostki samorządowe: nie definiują samodzielnie zakresu i trybu swego działania ( nie mogą oferować dowolnie wybranych usług i świadczyć ich w wybrany dowolnie sposób ze względu na ustanowioną właściwość rzeczową) wymagania prawne są zawsze nadrzędne w stosunku do oczekiwań interesantów ( interesant załatwiony zgodnie z prawem bywa niezadowolony ) są monopolistą w zakresie świadczonych usług na swoim terenie ( interesant nie może wybrać innej jednostki do załatwienia swojej sprawy ze względu na obowiązującą właściwość miejscową ) nie działają dla zysku, a ich zasoby majątkowe i finansowe są własnością publiczną ( wpływ mechanizmów rynkowych na funkcjonowanie jest bardzo ograniczony ) Ze specyfiki uwarunkowań funkcjonowania samorządu wynikają obiektywne ograniczenia dla jego innowacyjności. Obszarem, który samorząd może kreować nowocześnie, jest jakość świadczonych usług.

JAK PODNOSIĆ JAKOŚĆ W SAMORZĄDZIE ? Istnieją wypracowane i sprawdzone międzynarodowe standardy w postaci ustanowionych norm. Podstawową normą światową w zakresie jakości jest norma ISO 9001:2008 „Systemy zarządzania jakością. Wymagania” ustanowioną przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną ISO przyjętą przez Europejski Komitet Normalizacyjny implementowaną w Polsce przez Polski Komitet Normalizacyjny Norma wskazuje skuteczną drogę do podnoszenia jakości poprzez ustanowienie, wdrożenie i stałe doskonalenie systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami w/w normy. W celu uzyskania obiektywnej oceny zgodności systemu zarządzania jakością z wymaganiami normy instytucje poddają swoje systemy certyfikacji. Norma jest uniwersalna, bo przeznaczona dla każdego typu instytucji oraz każdego rodzaju prowadzonej działalności.

ZASADY JAKOŚCI ZAWARTE W NORMIE 1. orientacja na klienta (znajomość wymagań i oczekiwań, badanie satysfakcji klientów ), 2. przywództwo (kierownictwo wytycza kierunki formułując Politykę Jakości, ustala cele jakościowe do realizacji, komunikuje to pracownikom, angażuje się w podnoszenie jakości ), 3. zaangażowanie pracowników (kompetencje i wiedza pracowników, zapewnienie rozwoju, świadomość tego co, jak i kiedy mają robić, jakie mają uprawnienia, za co ponoszą odpowiedzialność), 4. podejście procesowe (identyfikowanie procesów obsługi klientów oraz wspomagających, zarządzanie tymi procesami, identyfikowanie powiązań i zależności zachodzących między nimi ), 5. systemowe podejście do zarządzania (realizowanie działań w sposób określony, standaryzowany i powtarzalny ), 6. ciągłe doskonalenie (usprawnianie procesów i usług z uwzględnieniem oczekiwań klientów ), 7. podejmowanie decyzji na podstawie faktów (gromadzenie potrzebnych danych, ich analizowanie, wnioskowanie i podejmowanie na tej podstawie decyzji dotyczących jakości ), 8. wzajemnie korzystne relacje z dostawcami (stawianie wymagań, ale i współpraca z dostawcami, dbałość o jakość nabywanych dóbr i usług). WARUNKIEM RZECZYWISTEGO ISTNIENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ JEST STOSOWANIE SIĘ DO WSZYSTKICH BEZ WYJĄTKU W/W ZASAD

„Realizowanie zadań własnych określonych w ustawie ZAKRES SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU „Realizowanie zadań własnych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym oraz zadań z zakresu administracji rządowej zleconych innymi ustawami.” POLITYKA JAKOŚCI STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU „Istotą funkcjonowania Starostwa jest skuteczna realizacja prawnie przypisanych zadań publicznych oraz rzetelne prowadzenie indywidualnych spraw klientów Urzędu. Działania Starostwa ukierunkowane są na zaspokajanie potrzeb i oczekiwań wszystkich osób i jednostek realizujących tu swoje uprawnienia i obowiązki poprzez profesjonalne, a jednocześnie przychylne w granicach obowiązującego prawa świadczenie usług na wymaganym poziomie oraz ciągłe doskonalenie ich jakości. Aspiracją Starostwa jest, aby w ramach publicznej służby jego urzędników aktywnie wspierać realizację inicjatyw podejmowanych na rzecz rozwoju wspólnoty samorządowej.”

KLIENCI STAROSTWA interesanci – mieszkańcy Powiatu oraz osoby związane majątkowo z terytorium Powiatu – zgłaszające się do Starostwa w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, społeczność lokalna Powiatu ( rozumiana jako całość oraz jako różne grupy przedstawicielskie, np. sołectwa, lokalne grupy działania ), kolegialne organy Powiatu ( Radni: Rada Powiatu, Zarząd Powiatu ), osoby zainteresowane Powiatem pochodzące spoza jego obszaru, organizacje pozarządowe, jednostki organizacyjne Powiatu, powiatowe służby, inspekcje i straże, inne jednostki samorządu terytorialnego (gminy, inne powiaty, województwa, związki jednostek), Państwo Polskie przypisujące systemem prawnym realizację zadań publicznych i odpowiedzialność za ich realizację, klient wewnętrzny – każdy pracownik Starostwa.

Ustanowione w Starostwie procesy zestawiono w oddziałujące na siebie zespoły 1. Zespół procesów obsługi klientów ( 13 ) 2. Zespół procesów zarządzania zasobami ( 5 ) ( ludzkimi, finansowymi i rzeczowymi ) 3. Zespół procesów doskonalenia SZJ ( 7 )

1. Zespół procesów Wydawanie decyzji administracyjnej Opracowanie projektu zarządzenia i uchwały Współpraca z organizacjami pozarządowymi Uzgodnienia zewnętrzne Przyjęcie zgłoszenia robót budowlanych Upublicznianie informacji z urzędu Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie 2. Zespół procesów zarządzania zasobami - ludzkimi, finansowymi i rzeczowymi Szkolenie pracowników Ocena pracowników Zatrudnienie urzędnika Wykonywanie budżetu Zakupy obsługi klientów Udostępnianie informacji publicznej na wniosek Rozpatrywanie skargi Wykonywanie zadań w trybie niedecyzyjnym Przyjmowanie korespondencji tradycyjnej i elektronicznej  Obsługa kont poczty elektronicznej Podpisywanie pism i wysyłanie korespondencji 3. Zespół procesów doskonalenia SZJ Audit wewnętrzny SZJ Działania korygujące i zapobiegawcze Badanie poziomu satysfakcji klientów Nadzór nad dokumentami SZJ Nadzór nad zapisami SZJ Nadzór nad usługą niezgodną Przegląd zarządzania

DOKUMENTY SZJ STAROSTWA

„MATRYCA ODPOWIEDZIALNOŚCI” Jest to zastosowana w Starostwie elektroniczna baza danych SZJ w postaci programu komputerowego do prezentacji ich aktualnej wersji, udostępniona dla wszystkich stanowisk pracy w Starostwie, zawierająca m.in.: Księgę Jakości, Politykę Jakości, realizowane cele jakościowe, udokumentowane procedury, inne wymagane i ustanowione dokumenty dla potrzeb Systemu, wykaz pracowników oraz przydzielonych im zadań w powiązaniu z procesami i strukturą organizacyjną Starostwa, plany przyjęte do realizacji w ramach Systemu, repozytorium urzędnika INFORMATYZACJA SYSTEMU ZARZADZANIA JAKOŚCIĄ JEST PRAKTYCZNYM I RZYDATNYM W CODZIENNEJ PRACY NARZĘDZIEM KAŻDEGO PRACOWNIKA STAROSTWA, SPRZYJAJĄCYM OGRANICZENIU DO MINIMUM PROBLEMÓW ZE SPEŁNIANIEM WYMAGAŃ NORMY

KORZYŚCI WYNIKAJACE Z PRACY STAROSTWA W SZJ System Zarządzania Jakością nie jest zbiorem działań formalnych, do wykonywania których wystarczy pracowników zobowiązać. Jest systemową, ciągłą i głęboką zmianą kulturową zachodzącą w instytucji. Początkowo zaangażowanie skupia się nad budowie i wdrożeniu Systemu, z czasem coraz większego znaczenia nabiera jego doskonalenie. Nawet w optymalnych warunkach potrzebny jest czas, zanim rezultaty stają się wyraźnie widoczne. KORZYŚCI WEWNĘTRZNE widziane z perspektywy kierownictwa widziane z perspektywy pracownika KORZYŚCI ZEWNĘTRZNE widziane z perspektywy klienta widziane z perspektywy szeroko rozumianego otoczenia zewnętrznego

KORZYŚCI - Z PERSPEKTYWY KIEROWNICTWA STAROSTWA poprawa organizacji i systematyzowanie pracy całego Starostwa, usprawnienie komunikacji wewnętrznej, kompletowanie danych pozwalających na podejmowanie decyzji dotyczących jakości w oparciu o fakty, a nie przypuszczenia, rozszerzenie planowania na sferę jakości, w tym m.in. planowanie celów jakościowych, narad, auditów wewnętrznych, badań zadowolenia, przeglądów zarządzania; analizowanie realizacji tych planów, standaryzacja świadczenia poszczególnych usług ( procedury i inne dokumenty SZJ ), systemowa analiza przyczyn niedociągnięć, ukierunkowanie nadzoru w stronę redukowania, eliminowania i zapobiegania ich powstawaniu, tworzenie bazy wiedzy i umiejętności Starostwa, a nie poszczególnych pracowników, wzrost kompetencji pracowników oraz ich odpowiedzialności za jakość pracy i usług, poprawa ich motywacji, pełniejsze wdrażanie do pracy osób nowozatrudnionych, powiązanie oceny pracowników z zarządzaniem jakością, budowanie kultury jakości w Starostwie, sterowanie rozwojem instytucji w kierunku uwzględnieniem oczekiwań i zadowolenia klientów, racjonalizacja kosztów funkcjonowania Starostwa.

KORZYŚCI - Z PERSPEKTYWY PRACOWNIKA jasne określenie zadań i uprawnień, poprawa przepływu danych i informacji, łatwy dostęp do bazy niezbędnych danych, w tym wymagań dotyczących świadczenia usług ( Matryca Odpowiedzialności ), możliwość zgłaszania uwag, wniosków i ocen w ankietowych badaniach zadowolenia z gwarancją, że są one analizowane i wykorzystywane, możliwość rozwoju osobistego i samokreacji w roli nowoczesnego urzędnika

istnienie warunków do zgłaszania uwag, wniosków i ocen KORZYŚCI - Z PERSPEKTYWY INTERESANTA klarowny system informacyjny: Biuro Obsługi Interesanta, czytelne oznakowanie budynku, dostęp do informacji przez internet, zadowolenie ze sprawnej obsługi na oczekiwanym poziomie przez kompetentnych i życzliwych urzędników, świadomych znaczenia jakości pracy oraz potrzeby wysokiej jakości obsługi interesantów, istnienie warunków do zgłaszania uwag, wniosków i ocen w ankietowych badaniach zadowolenia z gwarancją, że są one analizowane i wykorzystywane do podnoszenia jakości. KORZYŚCI - Z PERSPEKTYWY OTOCZENIA ZEWNĘTRZNEGO tworzenie nowoczesnego wizerunku Starostwa budowanie zaufania społecznego do samorządu korzystniejsza pozycja i atut w ocenach zewnętrznych prestiż z tytułu posiadania certyfikatu efekt promocyjny

ZAPRASZAMY DO WYRAŻENIA OPINII W ANONIMOWYM BADANIU ANKIETOWYM