Agresja i przemoc w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
dziecka niepełnosprawnego
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Profilaktyka agresji i przemocy
13. Kontrolowanie agresji
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Indywidualny plan resocjalizacji
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
..
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
w praktyce pedagogicznej
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
PRZEMOC I AGRESJA.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
Agresja w szkole w czym problem?
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
KINGA REJ V G.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Agresja i przemoc w szkole

Co to jest agresja? Przyjmuje się, że agresją jest każde zamierzone działanie w formie fizycznej lub słownej – mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty i bólu 

Co to jest przemoc? Przemoc to sytuacja, w której ofiara jest wielokrotnie przez dłuższy czas narażona na negatywne działanie ze strony innej osoby lub osób przez użycie siły fizycznej lub słownej.

Agresja

Przyczyny agresji Ch. N. Cofer i M. H. Appley podają cztery różne przyczyny agresji: Agresja jako instynkt - która powstała na drodze ewolucji i jest potrzebna do utrzymania gatunku. Jest to agresja naturalna i konieczna w walce o byt. Agresja jako reakcja na frustrację-czyli stan, który cechuje się niepokojem, przygnębieniem, jest skutkiem niemożności zrealizowania nakreślonego sobie uprzednio celu bądź niezaspokojeniem jakiś potrzeb. Czasem doprowadzić może do zaburzeń nerwicowych. Agresja jako nawyk-rodzi się z intensywności, częstości doznanych przykrości, napaści, frustracji. Duży wpływ na utrwalanie tego typu agresji ma wzajemne oddziaływanie członków grup nieformalnych, temperament człowieka oraz brak tolerancji. Agresja jako nabyty popęd- przejawiający się emocjonalnej reakcji gniewu. Stopnie przejawiania gniewu są bardzo zróżnicowane: od niezadowolenia poprzez oburzenie aż do złości

Przyczyn agresji jest bardzo dużo, mogą nimi być jeszcze: Niska samoocena Nuda, brak umiejętności wartościowego wypełnienia czasu wolnego Przeżywanie niepowodzeń Obwinianie innych za swój gniew Brak kontaktu i zrozumienia z rodzicami Wzorce agresywnych zachowań czerpane z mediów i gier komputerowych Trudne sytuacje życiowe Ubogie słownictwo, brak ogólnych wiadomości Rozstanie, rozwód rodziców, śmierć osób bliskich Brak tolerancji Dysleksja

Rodzaje agresji Wyróżnia się : Agresję fizyczną i słowną oraz agresję bierną i czynną Agresję w formie izolowania się, agresję w formie demonstrowania oraz agresję w formie ataku Agresję społeczną niszczącą oraz agresję prospołeczną (dla interesów pojedynczego człowieka) Agresję jako instynkt, agresję jako reakcję na frustrację, agresję jako nabyty popęd oraz agresję jako nawyk, czyli zachowanie wyuczone przez wzmacnianie

Agresja słowna Agresja słowna – to ubliżanie, grożenie, wyśmiewanie, dokuczanie, ośmieszanie. Jej konsekwencje to poczucie zagrożenia, odrzucenie i wyizolowanie drugiej osoby z grupy

Agresja fizyczna Agresja fizyczna – to fizyczny atak na drugą osobę lub jej własność. Najczęściej przybiera formę bezpośrednią np. w postaci uderzeń, popchnięć, kopnięć. Agresja fizyczna może mieć charakter instrumentalny i emocjonalny. Z agresją instrumentalną mamy do czynienia wtedy, gdy agresor chce coś zdobyć lub osiągnąć jakiś cel np. zabranie młodszemu koledze pieniędzy, dziecko grozi rodzicom, że w razie odmowy spełnienia jego żądań zniszczy określony przedmiot. 

Agresja emocjonalna Agresja emocjonalna występuje wtedy, gdy dzieci przeżywają lęk lub złość.      Agresja słowna charakteryzuje głównie młodsze dzieci. Najczęstszą jej formą są kłótnie. Dzieci się obrażają na siebie, nie bawią się razem. Starsze dzieci wymyślają nieprawdziwe historie o kolegach lub rodzicach, przezywają się. Młodzież zaś krytykuje, wyzywa, przeklina i niszczy cudzą własność. Agresje fizyczne występują szczególnie u chłopców. Ma dwie postacie. Pierwsza to niszczenie przedmiotów z otoczenia, druga to sprawianie bólu poprzez atak fizyczny.

Agresorzy Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Mają małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Agresorzy wykazują zazwyczaj dużą aktywność, wychowują się w rodzinie z licznymi problemami, gdzie dorośli stosują podwójne wzorce zachowań. Przeważnie czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ich ofiary muszą dostarczać im papierosy, alkohol, pieniądze i inne rzeczy.

Przeciwdziałanie agresji Zapobieganie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży to złożony problem wymagający czasu i zaangażowania różnych instytucji.      Najskuteczniejszą i najlepszą metodą jest i zapewnienie dzieciom miłości, akceptacji bezpieczeństwa w rodzinie. To ona właśnie powinna wyposażyć je w mechanizmy umożliwiające kontrolę emocji.       Działaniem zapobiegawczym zjawiskom agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży jest: Wyznaczanie dzieciom jasnych i czytelnych granic zachowania Tworzenie norm i zasad postępowania w placówce, w szkole oraz sposobów ich przestrzegania Stosowanie zamiast kar - logicznych i jasnych konsekwencji złego zachowania

E. Aronson przedstawia następujące sposoby redukowania agresji: Argumentacja rozumowa- technika tłumaczenia (stosowana we wczesnym dzieciństwie) Redukowanie i racjonalizowanie kar Nagradzanie pozytywnych zachowań dziecka Trening "głośnego myślenia", celem, którego jest nauczenie rozwiązywania problemów w sposób dojrzały a przez to zmniejszenie zachowań agresywnych Rozwijanie u dzieci empatii – zdolności jednostki do rozumienia uczuć i myśli drugiej osoby Modyfikacje postaw rodzicielskich – uczenie rodziców prawidłowej komunikacji ze swoimi dziećmi

Koniec Wykonał: Patryk Ludziak "Daj dzieciom dobrą wolę, daj wysiłkom ich pomoc, ich trudom błogosławieństwo. Nie najłatwiejszą prowadź ich drogą, ale najpiękniejszą. A jako prośby mej zadatek przyjmij jedyny klejnot; smutek. Smutek i pracę.„ fragment wiersza Jana Korczaka pt. "Modlitwa wychowawcy"