NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy SPOTKANIE PIERWSZE NAUCZYCIEL BADACZ NAUCZYCIELKA BADACZKA, czyli to nie jest pomysł na więcej pracy Konieczne jest inteligentne pracowanie, by nie marnować zasobów. Pracować trzeba mądrze, a nie ciężko
Działania podejmowane w projekcie służą rozwojowi systemu edukacji i tworzeniu warunków umożliwiających uczniom uczenie się przez całe życie dla funkcjonowania w społeczeństwie wiedzy. Wspieramy szkoły, w których uczestnicy procesu edukacyjnego (szczególnie uczniowie i nauczyciele) są świadomi wymagań, wykorzystują metody ewaluacji, dzięki zgromadzonym informacjom podejmują decyzje dotyczące kierunków i sposobów rozwoju, współpracują ze sobą, biorą odpowiedzialność za realizację celów oraz wspólnie cieszą się z uzyskanych efektów, są otwarci na dzielenie się wiedzą i dobrymi praktykami. Wizja projektu
PYTANIA Tożsamość Zmiana Metodologia Po co nam szkoła (jako instytucja)? Jaka jest filozofia szkoły? Czym jest badanie w działaniu? (ideologia, kolejna nowinka, trend, metoda, narzędzie, teoria czy …) Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie nauczycielom możliwości rozwoju profesjonalnego? Jaki mam wpływ na decyzje podejmowane w szkole? Po pierwsze wspólnie zastanowimy się nad obszarami, które chcielibyśmy poddać ewaluacji, będziemy mówić o filozofii, koncepcji szkoły o szkole ,która może realizować te wizje , która zapisana jest w wizji projektu, podpowiemy jak te obszary badać a następnie jak przekonać innych ,że razem warto to robić.
? Problem, czyli coś nie idzie tak jak byśmy chcieli, jak sobie to wymarzyliśmy (uczniowie rozmawiają na lekcji, albo zupełnie się nie odzywają, nawet zachęcani postokroć). Wiemy, jak chcemy, niestety widzimy, ze tak nie jest Badania muszą być skoncentrowane na podstawowej działalności oraz muszą dotyczyć czegoś na co mamy wpływ Prowadzone przez osoby, które chcą zrobić „coś”, aby poprawić swoją sytuację (poprzez badania) Przedmiot badania definiowany przez praktyków Próba naukowego poszukiwania odpowiedzi – opisania problemu, który umożliwi jego zrozumienie
Badanie (w działaniu) = (mój/ nasz) problem do rozwiązania + proces zdobywania informacji + wyjaśnienia, które pozwolą (mnie/nam) lepiej zrozumieć naturę problemu + działanie, które doprowadzi (mnie/nas) do zmiany na lepsze + refleksja (ewaluacja) Problem, czyli coś nie idzie tak jak byśmy chcieli, jak sobie to wymarzyliśmy (uczniowie rozmawiają na lekcji, albo zupełnie się nie odzywają, nawet zachęcani postokroć). Wiemy, jak chcemy, niestety widzimy, ze tak nie jest Badania muszą być skoncentrowane na podstawowej działalności oraz muszą dotyczyć czegoś na co mamy wpływ Prowadzone przez osoby, które chcą zrobić „coś”, aby poprawić swoją sytuację (poprzez badania) Przedmiot badania definiowany przez praktyków Próba naukowego poszukiwania odpowiedzi – opisania problemu, który umożliwi jego zrozumienie
Identyfikacja problemu Badanie w działaniu Identyfikacja problemu Zbieranie informacji Analiza Decyzje Działanie/ zmiana Ewaluacja
Czego potrzebuje nauczyciel/ka, by być: - badaczem swojej pracy? Refleksja Umiejętność przeniesienia własnego doświadczenia na poziom szkoły Pozytywna postawa wobec badania Przygotowanie do bycia liderem ewaluacji Umiejętności badawcze Czego potrzebuje nauczyciel/ka, by być: - badaczem swojej pracy? - liderem ewaluacji w swojej szkole?
Warunki sukcesu Nauczyciele to nie pracownicy techniczni czy administracyjni, ale kreatywni badacze i osoby rozwiązujące problemy Badanie w działaniu to doświadczenie demokratyczne, wyzwalające i ubarwiające życie zawodowe.
Postawa nauczyciela badacza przynosi korzyści (?)
Widzimy w Was partnerów Łączymy ewaluację z podejściem AR