Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawo odbicia.
Advertisements

Promieniowanie rentgenowskie
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum im. gen. Dezyderego Chłapowskiego w Lipnie
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
1.
Fale t t + Dt.
''Fizyczna strona wirowania prania''
Maria Zatorska.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Koło „80 dni dookoła świata” PSSP,
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
WIDMO CZYLI ŚWIATŁO ROZSZEPIONE NA KOLORY
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Wykład 1 Promieniowanie rentgenowskie Widmo promieniowania rentgenowskiego: ciągłe i charakterystyczne Widmo emisyjne promieniowania rentgenowskiego:
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Optyka geometryczna.
Dlaczego śnieg jest biały?.
Dlaczego śnieg jest biały???
Dyfrakcja i interferencja światła
Podstawy grafiki komputerowej
"Zrozumieć Świat".
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia...
Napięcie Powierzchniowe
Rozwiązanie Zadania nr 4 Związku Czystej Wody. Przedstawienie grupy : Spotkaliśmy się dn br. w składzie : Katarzyna Bis, Katarzyna Barlik, Joanna.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Czemu malarz krajobrazów nie używa czarnej barwy -
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
1.
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Dlaczego śnieg jest biały?
Zjawiska optyczne Natalia Kosowska.
Dane informacyjne 18 Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie ID grupy- 97/15_mf_g1 Kompetencja- matematyczno- fizyczna Temat projektowy- Zjawiska optyczne.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
You.
AS KOMPETENCJI.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Politechnika Rzeszowska
Jaś i mała Małgosia.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lini
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Eksperymenty, doświadczenia, pokazy fizyczne
Optyka geometryczna Dział 7.
Grafika komputerowa Barwy.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Temat: O promieniowaniu ciał.
Zjawiska falowe.
Dlaczego śnieg jest biały?
Dlaczego śnieg jest biały??
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Widmo fal elektromagnetycznych
Promieniowanie ciał.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Zapis prezentacji:

Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek Publiczne gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz

Doświadczenie 1. Widma liniowe Do otrzymywania widm wykorzystuje się rozszczepienie światła w pryzmacie bądź ugięcie na siatce dyfrakcyjnej. Potrzebna będzie dowolna płyta CD i żarówka energooszczędna. Patrząc na płytę widzimy piękną paletę barw. Jest to widmo ciągłe światła słonecznego lub żarówki. Postaramy się zobaczyć widmo świecącego gazu, które jest nieco inne (liniowe lub pasmowe, w zależności od rodzaju gazu i ciśnienia).

Bańkę żarówki przysłaniamy tekturką z wyciętą szczeliną o szerokości 2-3 mm. Kąt nachylenia płyty CD dobieramy doświadczalnie tak, aby poszczególne barwy były możliwie ostro zarysowane. Jak zobaczymy, kolejne barwy nie przechodzą tu jedna w drugą w sposób ciągły, ale tworzą wyraźnie oddzielone smugi.

Doświadczenie 2. Załamanie światła Jeśli światło pada na granicę dwóch przezroczystych ośrodków, to zwykle jego część odbija się (zgodnie z prawem odbicia), a część wchodzi do drugiego ośrodka. Mówimy, że światło załamuje się. Aby przekonać sie , w jakim kierunku biegnie światło w drugim ośrodku, wykonamy dwa doświadczenia.

1. Do wykonania doświadczenia potrzebne będzie szerokie naczynie z wodą (lub głęboki talerz czy miska) i ołówek. Zanurz ołówek w wodzie I popatrz na niego. Wydaje się, że jest on złamany. Podobne zjawisko obserwujemy, gdy zanurzamy w wodzie wiosło.

2. Aby wykonać ten ekspryment należy przygotować: - nieprzezroczyste naczynie - monetę Umieść na dnie naczynia monetę. Ustaw naczynie w takiej odleglości, abyś nie widział dna naczynia. Poproś kolegę, aby napełnił naczynie wodą. W pewnej chwili w czasie napełniania naczynia wodą, nie zmieniając swego położenia, zobaczysz monetę leżącą na dnie.

Zjawisko załamania światła polega na zmianie kierunku rozchodzenia się światła przy przejściu z jednego ośrodka przezroczystego do drugiego!!

Doświadczenie 3. Wykonanie tarczy: Na kawałku tektury o rozmiarach ok. 15x15cm naklej kartkę białego papieru. Wytnij z tektury krążek o średnicy ok. 10cm i podziel go na sześć równych części. Każdą z nich pomaluj innym kolorem: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. W krążku zrób dwa symetryczne względem siebie otwory, oddalone od siebie ok. 2cm i przeciągnij przez nie sznurek o długości ok. 50cm. Zwiąż końce sznurka i nałóż go na wskazujące palce obu rąk.

Poproś kolegę, by obracając wilokrotnie krążek, skręcił sznurek Poproś kolegę, by obracając wilokrotnie krążek, skręcił sznurek. Obserwuj wirującą tarczę po jego zwolnieniu. Po wprawieniu krążka w szybki ruch wirowy wszystkie barwy zlewają się w barwę biało szarą. Na podstawie tego doświadczenia możemy stwierdzić, że: światło białe jest mieszaniną barw: czerwonej, pomarańczowej, żółtej, zielonej, niebieskiej i fioletowej.

Teoria: Rozszczepienie światła białego jest spowodowane tym, że światło o różnych barwach rozchodzi się w ciałach przezroczystych z różnymi szybkościami i z tego powodu załamuje się pod różnymi kątami. Najszybciej rozchodzi się światło czerwone, a najwolniej światło fioletowe. Dlatego, gdy światło przechodzi np. z powietrza do szkła, kąt załamania promieni czerwonych jest największy, a promieni fioletowych najmniejszy. Tylko w próżni światło o wszystkich barwach rozchodzi się z tą samą szybkością! To, że światło białe jest mieszaniną światła o różnych barwach, pozwala zrozumieć, dlaczego różne przedmioty mają różne barwy. Przedmiot widzimy: jako biały - jeżeli odbija (rozprasza) wszystkie składniki światła białego jako czerwony - jeżeli odbija (rozprasza) światło o barwie czerwonej (a pozostałe barwy pochłania) jako zielony – jeżeli odbija (rozprasza) światło o barwie zielonej (a pozostałe barwy pochłania) itd..

Bibliografia: ~ ZamKor, Okulary i parę innych drobiazgów ~ Maria Rozenbajger, Ryszard Rozenbajger, Fizyka dla Gimnazjum, Cześć 3, Wydawnictwo ZamKor, Kraków 2001, str. 137,141, 143

Dziękujemy za obejrzenie naszej prezentacji! 