Rola malarstwa na przestrzeni dziejów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuka modernistyczna
Wybrane przykłady dzieł sztuki
Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
opracowała: Barbara Bilińska
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Aleksandra Matujzo II B
Zasady czytania obrazu
Podstawowe grupy tematyczne
Tajemnice sztuki w pigułce.
Pieter Bruegel „Miesiące”
Malarstwa.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
- izmy na przełomie wieków
Muzyka.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
SURREALIZM Salwador Dali.
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Moje zainteresowania Malarstwo.
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
„Pamiętnik Narkomanki” został napisany przez Barbarę Rosiek „Pamiętnik Narkomanki” został napisany przez Barbarę Rosiek. Autorka.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
„Poezja to mówiące malarstwo, Malarstwo – milcząca poezja” - Simonides
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Przewrót w malarstwie europejskim
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
malarz postimpresjonistyczny
Muzyka wokół nas Agata Podolska.
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
CLAUDE MONET      .
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Auguste Renoir.
Gimnazjum 33 im. I.J.Paderewskiego w Krakowie. The baroque period - our shared European heritage Program Comenius w Gimnazjum
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Kliknij aby kontynuować.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
1. Podstawy estetyki i makijażu
Gdyńska sztuka malarstwa Jerzy Okoń. Kim jest Jerzy Okoń? Jerzy Okoń, to wspaniały artysta i kochający mąż, ojciec i dziadek. Malarstwem interesuje się.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
O nas Jesteśmy grupą młodych, ambitnych uczniów chcących pokazać wykorzystanie nowoczesnych technologii w życiu codziennym oraz do celów edukacyjnych.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

Rola malarstwa na przestrzeni dziejów prezentacja wykonana przez Zofię Greniuk nauczycielkę plastyki i informatyki

MALARSTWO podstawowa gałąź sztuk plastycznych, której istotą jest posługiwanie się linią i barwą, niekiedy tylko plamą barwną na płaszczyźnie.

Malarstwo, znane niemal od zarania ludzkości we wszystkich prawie środowiskach etnicznych i kręgach kulturowych, służyło w ciągu swej historii różnym celom i wykształciło niezwykłe bogactwo tematów. 1. Tematyka religijna. 2. Tematyka świecka: - sceny rodzajowe, - portret, - batalistyka, - mitologia, - martwa natura, - pejzaż, - weduty miejskie. Paleolityczne malarstwo naskalne 15-10 tys.l.p.n.e.

ŚREDNIOWIECZE Malarstwo służyło przekazaniu odczuć religijnych. Malarz zgodnie z duchem epoki i zapotrzebowaniem na tematykę religijną malował postacie świętych oraz sceny religijne.

RENESANS Malarstwo prezentuje wierne odzwierciedlenie natury, życie doczesne człowieka i to co go otacza.

BAROK Chciano widzieć świat realny w sztuce takim, jaki był w rzeczywistości. Dlatego ceniono rodzimy pejzaż i malarstwo rodzajowe. Mieszczanie kupowali obrazy do ozdoby mieszkań, ale także jako lokatę kapitału.

ROKOKO stworzyło zupełnie nową stylistykę ROKOKO stworzyło zupełnie nową stylistykę. Zmalało znaczenie tematyki historycznej, a ograniczona została religijna i mitologiczna. Dominowała tematyka rodzajowa, ukazując miłe spędzanie czasu oraz życie wyższych warstw społecznych – zabawy towarzyskie.

KLASYCYZM Na nowo ożyły tematy religijne i mitologiczne przedstawiane z przewagą doskonałego rysunku, jako wynik rozumu nad barwą czyli intuicji

ROMANTYZM Malarstwo przesycone metafizyką służyło wywołaniu nastroju nostalgii, zadumy. Pojawiły się nowe tematy takie jak historyczne wydarzenia narodów.

REALIZM Realizm w malarstwie przejawiał się w ukazywaniu scen z życia codziennego wraz z całą brzydotą i cierpieniem mu towarzyszącym.

IMPRESJONIZM Wraz z rozwojem techniki a szczególnie fotografii w malarstwie pojawił się nowy nurt. Polegał on na odejściu od wiernego sposobu przedstawiania rzeczywistości na rzecz wrażenia, obrazu chwili.

SECESJA Reakcją na impresjonistyczny brak konkretności formy był powrót do linii i konturu jako środka przekazu i nośnika emocji.

KUBIZM, FOWIZM, EKSPRESJONIZM Sztandarowym punktem stały się przeżycia wewnętrzne artysty, świat wykreowany w wyobraźni, całkowicie irracjonalny. Malarstwo to budziło wiele kontrowersji, gdyż zaprzeczało swoją formą kanonom piękna, do którego przywykł przeciętny odbiorca. Fowizm MAURICE VLAMINCK (1876–1958) Holowniki na Sekwanie 1906

Picasso (Kubizm) Munch (Ekspresjonizm) Vlamenck (Fowizm)

Prezentację wykonała: Zofia Greniuk nauczycielka plastyki. Ilustracje i treść: Multimedialna Encyklopedia PWN Sztuka 1999

Na malarstwo XX wieku niezaprzeczalny wpływ miał rozwój kinematografii Na malarstwo XX wieku niezaprzeczalny wpływ miał rozwój kinematografii. Uwidacznia się to w uchwyceniu równocześnie wielu momentów zachodzących w rzeczywistości. Zaczęto poszukiwać nowych środków wyrazu. Znaleziono je w przedmiotach, ich barwie i bryle. Tematem malarstwa stały się wszelkie formy ruchu, oddanie w malarstwie nowego wymiaru – czasu. Sprawą najważniejszą stało się przekazanie stanów duszy i emocji towarzyszących aktowi tworzenia.