„Jak pomóc dziecku w nauce”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak motywować dziecko do nauki?
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kilka podpowiedzi, jak pomóc dziecku odnieść szkolny sukces
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Motywacja do nauki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
O korzeniach i skrzydłach…
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Jak motywować dziecko do nauki ?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Jak motywować dziecko do nauki? -wskazówki dla rodziców
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Motywowanie uczniów do nauki
FUNDACJA STEFANKA PRZY SP 143
Zapis prezentacji:

„Jak pomóc dziecku w nauce”

Każdy z nich jest tak samo ważny. O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują: nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Każdy z nich jest tak samo ważny.

Jaka jest rola rodziców? Bez ich aktywności edukacja dziecka nie będzie udana. Rodzice wiedzą, że trzeba pomagać w nauce, ale jak to robić w praktyce?

„Dobrze wychować młodych to sztuka, do której nie wystarczy ani samo serce, ani sama głowa. To musi iść w parze.”

Nie da się sformułować gotowej recepty, jak pomagać dziecku w nauce. Do każdego należy podchodzić indywidualnie. Jedne dzieci nie mają prawie żadnych problemów z nauką, innym „nie idzie” z większości przedmiotów. Rodzicielska „pierwsza pomoc” powinna być więc dostosowana do potrzeb dziecka, a rodzice znają swoje dzieci najlepiej.

Oto kilka refleksji na temat, jak rodzice mogą pomóc dziecku w nauce: Interesuj się postępami dziecka Sama obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy o zainteresowaniu rodziców problemami syna czy córki.

Wspieraj, ale nie wyręczaj Praca domowa ma na celu dwie rzeczy: Dostarcza możliwość ćwiczenia i doskonalenia nowych umiejętności Uczy odpowiedzialności, samodyscypliny, samodzielności, wytrwałości oraz umiejętności gospodarowania czasem.

Praca domowa angażuje trzy strony: dziecko, nauczyciela i rodziców. Każda ze stron ma własne zadania i obowiązki. Rodzice często za bardzo się angażują i wyręczają dziecko w odrabianiu zadań domowych. Powinni je jedynie wspierać poprzez: przypominanie o odrabianiu lekcji, pomoc w rozwiązywaniu niektórych zadań, sprawdzanie pisemnych prac domowych, odpytywanie z podręcznika itp.

Mądrze motywuj Motywacja jest siłą pobudzającą do nauki, zdobywania wiedzy, rozszerzania zainteresowań. Kara nie zmotywuje dziecka do nauki, lepsze od kar są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. „Złotym środkiem” jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały. Dziecko będzie miało wtedy poczucie, że rodzice interesują się jego problemami.

Nie realizuj własnych marzeń poprzez dziecko Rodzice chcą jak najlepiej dla swojego dziecka. Pragną, by osiągało sukcesy w szkole, w przyszłości zdobyło atrakcyjny zawód, pracę. Jeżeli uważamy, że coś jest dla dziecka dobre (nauka języka obcego, gra na instrumencie, zajęcia sportowe), spróbujmy je tym zainteresować, ale dopuśćmy możliwość, że dziecko to odrzuci, bo okaże się to dla niego nudne lub zbyt trudne. Nie próbujmy realizować swoich niespełnionych marzeń poprzez dziecko. Zadaniem rodziców jest zauważyć talenty dzieci, ich pewne predyspozycje i pomóc je rozwijać.

Doceniaj osiągnięcia dziecka Należy rozróżnić tutaj dwa pojęcia: osiągnięcia a stopnie. Łatwo jest oceniać osiągnięcia dziecka, które otrzymuje dobre stopnie, a gorzej jest z dzieckiem, które ma kłopoty w nauce. Jest różnica między dzieckiem, które nie chce się uczyć, a takim, które uczy się wolno i ma trudności w nauce. W rozpoznaniu problemu może pomóc rozmowa z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub badanie w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie Często mamy okazję słyszeć, że dziecko źle mówi o sobie: „jestem głupi”, „nie dam rady”, „i tak mi się nie uda”. Te słowa są wrogami sukcesu. Każde dziecko może być postrzegane jako osoba o wielorakich cechach: raz nieśmiała, raz hałaśliwa, raz powolna i zamyślona, a raz szybka i zdecydowana.

Aby wzmocnić wiarę dziecka we własne możliwości rodzice powinni: stworzyć sytuację, w której dziecko może zobaczyć siebie w lepszym świetle pozwolić dziecku usłyszeć, jak mówimy o nim coś pozytywnego określić wzór zachowania, jakiego oczekujemy przypomnieć dziecku jakieś poprzednie osiągnięcia powiedzieć, jakie są nasze oczekiwania wobec dziecka uwierzyć w możliwości dziecka

„Kto wie, kim każdy z nas mógłby się stać, gdyby choć jedna osoba uwierzyła w nas na tyle, by pomóc nam zbadać niezbadaną cząstkę naszej osobowości”

Buduj w dziecku poczucie własnej wartości Zadaniem rodziców jest pomóc znaleźć dziecku jego silne strony i nauczyć je wykorzystywać. Dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie, gdy będzie miało poczucie własnej wartości. Rolą rodziców jest pomóc wykształcić w dziecku energię i inicjatywę, by nauczyło się pokonywać niepowodzenia szkolne, życiowe. Jest to szczególnie ważne w okresie dojrzewania, bo wówczas często jedynym źródłem poczucia własnej wartości jest akceptacja grupy rówieśniczej. Wiara we własne możliwości może zaprowadzić na sam szczyt, a jej brak powoduje utratę fantastycznych okazji do nauki, zabawy, poznania interesujących ludzi.

„Nasze wątpliwości są jak zdrajcy „Nasze wątpliwości są jak zdrajcy. Sprawiają, że tracimy dobro, które częstokroć moglibyśmy zyskać, dlatego, że lękamy się spróbować.” William Szekspir