Wprowadzenie Pierwsza linia dużych prędkości Tokio – Osaka (Tokaido) otwarta 1 października 1964 roku Przyspieszenie rozwoju kolei dużych prędkości w pierwszym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Advertisements

POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Program budowy linii dużych prędkości w Polsce
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Góźdź – Kierownik.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
TRANSPORT Roman Idczak.
Projekt planu robót na rok 2008 na terenie województwa lubelskiego
Dun and Bradstreet Poland Sp. z o.o. ul. Jana Olbrachta 94, Warszawa Warszawa 2011 Wszystkie informacje zawarte w prezentacji mogą być wykorzystywane.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Sytuacja na rynku pracy
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Program budowy linii dużych prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Katowice, r. Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Podsumowanie badań potoków podróznych na terenie Powiatu Krotoszyńskiego 1 kwartał 2007 Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Działania realizowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego na rzecz transportu pasażerskiego
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Gazownicze projekty inwestycyjne w Częstochowie i okolicach
Kierunki rozbudowy sieci tramwajowej w Krakowie w latach
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
ZAŁOŻENIA DO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW WKD WAŻNEGO OD DO ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WKD 2011/2012 GRODZISK MAZOWIECKI 2011.
Polska europejskim centrum produkcji telewizorów
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Statystyki przewozów. Statystyka przewozów Potencjał British Airways:  Przewozi ponad 36 milionów pasażerów rocznie  Trzeci co do znaczenia przewoźnik.
ZAŁOŻENIA DO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW WKD WAŻNEGO OD DO ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WKD 2009/2010 GRODZISK MAZOWIECKI 2009.
ICE - (dawniej InterCity Express) – kategoria pociągów dalekobieżnych dużych prędkości należących do przedsiębiorstwa DB -Deutsche Bahn. ICE stanowi regularnie.
W Bobolicach CHARAKTERYSTYKA GMINY Gmina Bobolice to dynamicznie rozwijająca się gmina miejsko - wiejska, położona we wschodniej części.
W dniu 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów Spółki „Koleje Mazowieckie – KM”. W tym roku za opracowanie rozkładu, na podstawie przeprowadzonych.
Historia kolei na terenach południowej Polski
Podstawy trakcji elektrycznej
Poczuj przyjemność z podróży koleją w Kujawsko-Pomorskiem Dla rozwoju infrastruktury i środowiska POIiŚ Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Sejmik Województwa Lubuskiego, 7 lutego 2012, Andrzej Patalas AUTOSTRADA A2 ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (105,9 km)
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Współczesne środki transportu
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak.
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
„Wycieczka Rowerowa Dookoła Świata”
Porównanie czasów przejazdów samochodu i pociągu na czterech liniach kolejowych, na których 10 czerwca 2018 roku będą uruchamiane połączenia w systemie.
Zapis prezentacji:

Rozwój kolei dużych prędkości na świecie Dr inż. Andrzej Massel Wpływ budowy Kolei Dużych Prędkości na rozwój Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej

Wprowadzenie Pierwsza linia dużych prędkości Tokio – Osaka (Tokaido) otwarta 1 października 1964 roku Przyspieszenie rozwoju kolei dużych prędkości w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku Rozbudowa i zwiększanie długości już istniejących sieci kolei dużych prędkości Budowa linii KDP w krajach, w których systemy kolejowe były słabo rozwinięte, czy wręcz zacofane

W latach 2003-2008 uruchomiono łącznie 1128 km linii Hiszpania Pierwsza linia dużych prędkości Madryt – Sewilla, uruchomiona w 1992 roku W latach 2003-2008 uruchomiono łącznie 1128 km linii Funkcjonują już połączenia: z Madrytu na południe do Sewilli i Malagi, z Madrytu do Barcelony przez Saragossę, z Madrytu do Valladolid Efekty: Najkrótszy czas podróży z Madrytu do Barcelony (621 km) - 2 godziny 38 minut Najkrótszy czas podróży z Madrytu do Malagi (512 km) - 2 godziny 25 minut Możliwość odbycia bezpośredniej podróży Barcelona – Malaga przy wykorzystaniu wyłącznie linii dużych prędkości (odległość 1100 km)

Hiszpania W miesiącu grudniu 2010 roku nastąpi przekazanie do normalnej eksploatacji linii Madryt – Walencja z odgałęzieniem do Albacete Odcinki Madryt – Walencja i Madryt – Albacete o łącznej długości 432 km, stanowią zasadniczą część większego projektu o nazwie Levante W grudniu 2010 roku sieć linii dużych prędkości w Hiszpanii osiągnie sumaryczną długość 2056 km i stanie się najdłuższą siecią takich linii w Europie Na terenie Hiszpanii trwa budowa 1767 km linii a kolejne odcinki znajdują się w różnych fazach przygotowania inwestycji

Hiszpania

Hiszpania

Hiszpania

Łączna długość odcinków oddanych do eksploatacji w 2008-2009: 361 km Włochy Budowa sieci linii dużej prędkości i dużej przepustowości - AV /AC (Alta Velocita – Alta Capacita) W grudniu 2008 roku i w grudniu 2009 roku, zostały przekazane do eksploatacji ostatnie odcinki na linii Turyn - Mediolan - Bolonia - Florencja - Rzym - Neapol – Salerno: Mediolan – Bolonia (12.2008) Novara – Mediolan, Bolonia – Florencja, Neapol – Salerno (12.2009) Łączna długość odcinków oddanych do eksploatacji w 2008-2009: 361 km Efekt - najkrótsze czasy podróży w 2010 roku: z Mediolanu do Rzymu - 2 godziny 59 minut, z Rzymu do Neapolu – nieco ponad godzinę

Włochy

Włochy

Odcinki uruchomione w Belgii w 2009 roku: Belgia W ciągu około 15 lat powstała międzynarodowa sieć kolei dużych prędkości, łącząca Paryż, Brukselę, Kolonię i Amsterdam (tzw. sieć PBKA) Odcinki uruchomione w Belgii w 2009 roku: połączenie Bruksela – Amsterdam na odcinku od Antwerpii do granicy holenderskiej (LGV3, 32 km) Ukończenie realizacji ciągu Bruksela – Kolonia – odcinek łączący Liège z Welkenraedt, w pobliżu granicy niemieckiej (LGV4, 36 km)

Holandia Holenderski fragment linii dużych prędkości, HSL Zuid, łączącej Brukselę z Amsterdamem i Rotterdamem, na odcinku długości 120 km od granicy belgijskiej do Schiphol został oddany do użytku w dwóch etapach: odcinek Schiphol - Rotterdam we wrześniu 2009 r., odcinek od Rotterdamu do granicy z Belgią w grudniu 2009 roku Efekt: skrócenie czasu podróży na trasie Paryż – Amsterdam do 3 godzin 18 minut (dotychczas ponad 4 godziny)

Holandia

Europa – długość sieci [km] Kraj 1981 1990 2000 2005 2010 Belgia 58 120 209 Francja 301 699 1278 1573 1896 Hiszpania 471 1043 2056 Holandia Niemcy 90 636 1202 1285 Szwajcaria 35 Włochy 150 224 248 468 923 Wielka Brytania 74 113 Europa 451 1013 2691 4480 6637

Sieć linii dużych prędkości systematycznie się rozwija Europa Sieć linii dużych prędkości systematycznie się rozwija Zmienia się rozkład geograficzny realizowanych inwestycji Najwięcej linii powstaje obecnie na Półwyspie Iberyjskim - w roku 2010 sieć KDP w Hiszpanii wyprzedziła pod względem długości sieć francuską Wolniej postępuje realizacja projektów nowych linii w krajach tradycyjnie kojarzonych z technologią kolei dużych prędkości: we Francji - trwa budowa dwóch odcinków - Dijon – Miluza (140 km) i Nimes – Montpellier (70 km). w Niemczech - jedyną linią w budowie jest ciąg Halle – Erfurt – Norymberga

Turcja Tureckie Koleje Państwowe rozpoczęły budowę kolei dużych prędkości w 2003 r Pierwszy odcinek linii Ankara – Eskişehir przekazany do eksploatacji 13 marca 2009 r Odcinek stanowi pierwszą część linii dużych prędkości z Ankary do Stambułu (łączna długość wyniesie 533 km) Od sierpnia 2009 r., elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez CAF kursują na tej linii z prędkością 250 km/h

Nowa linia zapewnia obsługę miast Ulsan oraz Gyeongju Korea 1 listopada 2010 roku uruchomiono przewozy pasażerskie na odcinku Daegu – Busan, który jest drugą częścią linii dużych prędkości łączącej Seul i Busan o długości około 420 km Pierwszy odcinek Seul - Daegu o długości 224 km został otwarty w kwietniu 2004 roku Ukończenie drugiego etapu inwestycji pozwala na skrócenie czasu podróży z Seulu do Busan o 22 minuty (do 2 godzin 18 minut) Nowa linia zapewnia obsługę miast Ulsan oraz Gyeongju W budowie są dwa odcinki linii dużych prędkości o łącznej długości 41 km, które zapewnią szybszy niż obecnie przejazd przez duże miasta: Daejon oraz Daegu.

Korea

Korea

Chiny Budowa linii dużych prędkości w Chinach rozpoczęła się stosunkowo niedawno Przyjęty przez Chińskie Ministerstwo Kolei plan docelowej sieci kolei dużych prędkości obejmuje budowę 4 linii magistralnych łączących największe aglomeracje w układzie południkowym i 4 linie magistralne w układzie równoleżnikowym Przełomowe wydarzenie - otwarcie w dniu 1 sierpnia 2008 roku linii Pekin – Tianjin długości 117 km - po raz pierwszy na świecie, pociągi pasażerskie zaczęły w codziennej eksploatacji osiągać prędkości do 350 km/h

Otwarcie dwóch linii w delcie Jangcy: Chiny W ciągu dwóch lat, jakie minęły od przekazania do ruchu linii Pekin – Tianjin długość sieci dostosowanej do prędkości 350 km/h uległa zwielokrotnieniu: Linia Wuhan – Guangzhou (968 km), stanowiąca pierwszy element osi północ – południe, Linia Zhengzhou – Xian (456 km) - zapoczątkowała tworzenie osi równoleżnikowej przez środkowe Chiny Otwarcie dwóch linii w delcie Jangcy: Szanghaj – Nanjing (301 km) – otwarcie 1 lipca 2010 Szanghaj – Hangzhou (202 km) – otwarcie 26 października 2010

Chiny

Chiny

Chiny

Jeszcze w 2011 roku – otwarcie magistrali Pekin – Szanghaj (1318 km) Chiny Listopad 2010: długość linii dużych prędkości w Chinach wynosi 7257 km, z czego na 4381 km możliwa prędkość 250 km/h i więcej, na 2876 km linii – możliwa prędkość 200-250 km/h Jeszcze w 2011 roku – otwarcie magistrali Pekin – Szanghaj (1318 km) Do końca 2012 roku długość sieci KDP w Chinach osiągnie 13000 km

Tendencje rozwojowe Wzrost prędkości: Po okresie stagnacji, trwającym od przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, od kilku lat widoczna jest tendencja do wzrostu prędkości pociągów Tendencja wzrostu prędkości dotyczy infrastruktury kolejowej, przede wszystkim parametrów przyjmowanych przy projektowaniu układu geometrycznego linii, systemów zasilania oraz systemów sterowania. Tabor kolejowy jest coraz częściej projektowany z założeniem prędkości jazdy rzędu 360 a nawet 380 km/h (AGV, Avril, Zefiro, nowy pociąg koreański)

Tendencje rozwojowe

Tendencje rozwojowe Wzrost prędkości: We Francji przez kilka lat trwały testy na odcinku linii LGV Méditerranée, na którym wprowadzono prędkość 320 km/h. Od czerwca 2007 roku prędkość 320 km/h wprowadzono praktycznie na całej nowo oddanej linii LGV Est. Prędkość 320 km/h przewidziana także dla znajdującej się w budowie linii Ren – Rodan (Miluza – Dijon). Na linii Madryt – Barcelona przewidywane jest wprowadzenie prędkości 320 lub 330 km/h Przeprowadzone w warunkach kolei hiszpańskich badania wskazały, że wzrost prędkości pociągów nie musi się wiązać ze znaczącym wzrostem zużycia energii. Wielki przełom - praktyczne wprowadzenie prędkości maksymalnej 350 km/h, które nastąpiło w ostatnich dwóch latach na kolejach chińskich.

Tendencje rozwojowe

Tendencje rozwojowe Wzrost dostępności: Wbrew dotychczasowym tendencjom, kiedy to celem budowy KDP było połączenie ze sobą tylko największych aglomeracji, obecnie coraz częściej na takich liniach powstają stacje pośrednie służące obsłudze również średnich miejscowości Podstawowa korzyść - likwidacja „efektu korytarzowego” a także większa akceptacja społeczna dla projektów budowy nowych linii, mimo, że pod względem eksploatacyjnym dodatkowe postoje nie są korzystne

Szybki wzrost przewozów – także w segmencie przewozów regionalnych Podsumowanie Koleje dużych prędkości zapewniają wysoki komfort jazdy i bardzo atrakcyjne czasy przejazdu Wszędzie tam, gdzie wprowadzono pociągi dużych prędkości znacząco poprawiła się pozycja kolei na rynku przewozów między dużymi aglomeracjami miejskimi Poza takimi krajami jak Japonia, Francja, Niemcy, Włochy, gdzie koleje takie mają wieloletnie tradycje, linie dużych prędkości powstają w Turcji i w Portugalii Bezprecedensowym zjawiskiem jest swoista „eksplozja” rozwoju linii dużych prędkości w Chinach. Wzrost prędkości pociągów - przekraczane są kolejne granice, jeszcze kilkanaście lat temu uważane za nieprzekraczalne - 320 km/h, 350 km/h, 380 km/h ….. Szybki wzrost przewozów – także w segmencie przewozów regionalnych

Dziękuję za uwagę