Podstawa programowa nauczania fizyki:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Advertisements

Ruch drgający drgania mechaniczne
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Projekt reformy programowej
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Ruch drgający Drgania – zjawiska powtarzające się okresowo
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Część eksperymentalna konkursu:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Prezentację wykonał Fabian Kowol kl. III b
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Opracowała: mgr Magdalena Gasińska
Jak przygotować ucznia do matury z matematyki
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Standardy wymagań egzaminacyjnych
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Metrologia dr inż. Marcin Starczak B217.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
siła cz.I W części I prezentacji: definicja siły jednostka siły
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Siły, zasady dynamiki Newtona
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
dr inż. Monika Lewandowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Temat: Ruch drgający harmoniczny.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Czym zajmuje się fizyka ?
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017 przedmioty przyrodnicze
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Podstawa programowa nauczania fizyki: ogólne założenia zmian podstawy programowej wymagania doświadczalne, a szkolne laboratoria fizyczne jak organizować edukację z fizyki?

Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia Podstawa programowa opisuje efekty kształcenia po każdym etapie edukacji – krajowa struktura kwalifikacji (European Qualification Framework) Nowa podstawa programowa zastąpi także standardy wymagań egzaminacyjnych

Wymagania ogólne – opisują cele kształcenia Efekty kształcenia wyrażone są w języku wymagań na koniec każdego etapu kształcenia. Wymagania ogólne – opisują cele kształcenia Wymagania szczegółowe – opisują treści kształcenia I. Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązywania prostych zadań obliczeniowych posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu; przelicza jednostki prędkości; stosuje do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą; Wymagania szczegółowe

Wymagania edukacyjne są wspólne dla różnych odbiorców, w szczególności dla: ucznia nauczyciela autorów podręczników autorów arkuszy sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych

Główne założenia reformy programowej w gimnazjum i liceum + I KLASA LICEUM fizyka „jakościowa” KLASA II i ½ III LICEUM fizyka „ilościowa” przeznaczenie przynajmniej pierwszych czterech lat tego cyklu na jednakowy dla wszystkich, pełny kurs kształcenia ogólnego, obejmującego wszystkie podstawowe obszary wiedzy skrócenie przygotowania do matury z 2,5 lat do 1,5 roku

Wykorzystanie wiedzy fizycznej w praktyce życia codziennego. STARA NOWA Wykorzystanie wiedzy fizycznej w praktyce życia codziennego. I. Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązywania prostych zadań obliczeniowych Umiejętność prezentowania wyników własnych obserwacji, eksperymentów i przemyśleń. II. Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników Poznanie podstawowych praw opisujących przebieg zjawisk fizycznych i astronomicznych w przyrodzie III. Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykłady zjawisk opisanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych Budzenie zainteresowań prawidłowościami świata przyrody IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularno-naukowych)

Gimnazjum Ruch prostoliniowy i siły Energia Właściwości materii Elektryczność Magnetyzm Ruch drgający i fale Fale elektromagnetyczne i optyka Wymagania przekrojowe Wymagania doświadczalne

Co ubyło? Ruchy krzywoliniowe Zasada zachowania pędu Loty kosmiczne Natura światła Urządzenia do przekazywania informacji IV etap edukacji – zakres podstawowy Grawitacja i elementy astronomii Fizyka atomowa Fizyka jądrowa

IV etap – zakres rozszerzony Ruch punktu materialnego Mechanika bryły sztywnej Energia mechaniczna Grawitacja Termodynamika Ruch harmoniczny i fale mechaniczne Pole elektryczne Prąd stały Magnetyzm, indukcja magnetyczna Fale elektromagnetyczne i optyka Fizyka atomowa i kwanty promieniowania elektromagnetycznego

Gimnazjum 8. Wymagania przekrojowe. Uczeń: opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny; wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wyniku doświadczenia; szacuje rząd wielkości spodziewanego wyniku i ocenia na tej podstawie wartości obliczanych wielkości fizycznych; przelicza wielokrotności i podwielokrotności (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba); rozróżnia dane i szukane; odczytuje dane z tabeli i zapisuje dane w formie tabeli;

rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie danych liczbowych lub na podstawie wykresu oraz posługuje się proporcjonalnością prostą; sporządza wykres na podstawie danych z tabeli (oznaczenie wielkości i skali na osiach) a także odczytuje dane z wykresu; rozpoznaje zależność rosnącą i malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu oraz wskazuje wielkość maksymalną i minimalną; posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej; zapisuje wynik pomiaru lub obliczenia fizycznego jako przybliżony (z dokładnością do 2-3 cyfr znaczących); planuje doświadczenie lub pomiar, wybiera właściwe narzędzia pomiaru; mierzy: czas, długość, masę, temperaturę, napięcie elektryczne, natężenie prądu.

9. Wymagania doświadczalne W trakcie nauki w gimnazjum uczeń obserwuje i opisuje jak najwięcej doświadczeń. Nie mniej niż połowa doświadczeń opisanych poniższej powinna zostać wykonana samodzielnie przez uczniów w grupach, pozostałe doświadczenia – jako pokaz dla wszystkich, wykonany przez wybranych uczniów pod kontrolą nauczyciela.

Uczeń: wyznacza gęstość substancji z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli za pomocą wagi i linijki; wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu; dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody); wyznacza masę ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki;

wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy (przy założeniu braku strat); demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych; buduje prosty obwód elektryczny według zadanego schematu (wymagana jest znajomość symboli elementów: ogniwo, opornik, żarówka, wyłącznik, woltomierz, amperomierz); wyznacza opór elektryczny opornika lub żarówki za pomocą woltomierza i amperomierza;

wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza; demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu); demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo);

wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego; wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego; wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie, odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki i przedmiotu.

Doświadczenia typu wyznaczanie (lub mierzenie) Etapy: zrozumienie, planowanie rozwiązania, potrzebne środki, wykonanie, sprawdzenie wyników, obliczenia, jednostki w układzie SI, refleksja nad rozwiązaniem. Wyznacz wartości: gęstość substancji prędkość przemieszczenia masę ciała ciepło właściwe wody opór elektryczny moc żarówki okres i częstotliwość drgań Dokonaj pomiaru: siły wyporu

Doświadczenia jakościowe (problemowe) Etapy: przewidywanie zjawiska, planowanie czynności, potrzebne środki, wykonanie i obserwacja, wyjaśnienie zjawiska, refleksja nad rozwiązaniem. Rola pytań dydaktycznych (pytania rozstrzygnięcia, pytania dopełnienia, pytania o przyczynę, o skutek, o rodzaj zależności. Użyte „czasowniki operacyjne”: demonstruje (zjawisko elektryzowania przez tarcie …) demonstruje (działanie prądu w przewodniku na igłę …) demonstruje (zjawisko załamania światła …) buduje (prosty obwód elektryczny według schematu …) wytwarza (dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości …) wytwarza (za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz …)

Każdy zestaw doświadczalny powinien zawierać: „Wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli za pomocą wagi i linijki” Pomiar średnicy walca: Zestaw doświadczalny: Każdy zestaw doświadczalny powinien zawierać:

Wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy (przy założeniu braku strat) !!! BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW NA LEKCJI !!! ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYZIELA Bezpieczna grzałka Rezystor 4,7 Ω / 10 W

Demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu) Doświadczenie Oersteda Zwojnica z kompasami KLIKNIJ na rysunek - pokaz doświadczenia

Demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo) Wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego kliknij na rysunek

Informacje na temat sposobów wdrażania zmian programowych można znaleźć w poradnikach umieszczonych w witrynie http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ Uczniowie gimnazjum powinni mieć w poszczególnych klasach od 30 do 33 godzin zajęć tygodniowo W oddziałach, w których liczba uczniów przekracza 30, połowa zajęć wymagających ćwiczeń, w tym laboratoryjnych prowadzona jest w grupach

Blok przyrodniczy - doświadczalny Fizyka - 130 godzin 90 h (1 + 2 + 1) – zajęcia klasowo–lekcyjne Doświadczenia – propozycje (II klasa) 2 godziny fizyki razem w ciągu całego roku, nauczyciel sam ustala „14” zajęć na doświadczenia (mogą być 2-godzinne)

Dziękuję Państwu za uwagę! Informacje na temat sposobów wdrażania zmian programowych można znaleźć w poradnikach umieszczonych w witrynie http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl Dziękuję Państwu za uwagę!