O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu Na kursach drużynowych Hufca Poznań Siódemka
Idea Uczestnik kursu nie tylko UCZY SIĘ na czym polega metoda harcerska ale także DOŚWIADCZA tego podczas pracy na kursie.
Informacje techniczne bsfbadfbvavasef Informacje techniczne Obrzędowość związana ze statkiem – metaforą HSW Część ogólna + gałęzie metodyczne Prowadzący zajęcia: kilka osób obecnych na stałe + wiele dojeżdżających Miejsce: szkoła w okolicach Poznania Treść: zamierzenia wg standardów, układ zajęć opracowany przez komendę
Prawo i Przyrzeczenie W ankietach aplikacyjnych uczestnicy opisują najtrudniejszy dla nich punkt Prawa Komenda i prowadzący często odwołują się do Prawa Specjalne zajęcia: Spacer z refleksją + kuźnica Rozwieszone w miejscu kursu punkty Prawa z „drużynowym” zamiast „harcerza”
System małych grup Podział na stałe grupy na cały kurs ogólny: praca w nich na wybranych zajęciach służba zmieniający się szef
Uczenie przez działanie Warsztatowy charakter zajęć Zadanie domowe: napisanie planu pracy drużyny Zadanie domowe: przygotowanie zbiórki odwiedzanej przez komendę Szefowanie przez jeden dzień swojej ekipie
Stale doskonalony i stymulujący do rozwoju program Weryfikacja konspektów zajęć przed kursem (atrakcyjność, brak powtarzania się form) Codzienne podsumowania form pracy – tworzenie na ich podstawie „banku pomysłów”
Stale doskonalony i stymulujący do rozwoju program „Bajery”: pizzowe mandale rewelacyjna gra w stylu równoczesny pokaz trzech filmów z omówieniem panel szczepowych +48603882524
Dobrowolność Samodzielne zgłaszanie się na kurs Pytanie o motywację w ankietach Zasady kursowe ustalane przez kursantów (na podstawie ich potrzeb) Odwoływanie do dobrowolnej umowy przy zwracaniu uwagi +48603882524
Pozytywność Brak karniaków Rozmowy pokazujące problem Częste chwalenie pozytywnych zachowań Jako kara – zadanie, które rozwija instruktorsko
Pośredniość Tworzenie banku pomysłów w oparciu o formy z kursu Wyjaśnianie cech metody w oparciu o tematycznie związane zajęcia Stop – klatki Cytaty o byciu instruktorem, rozwoju itp. rozwieszone w szkole
Wzajemność oddziaływań Podsumowania dnia – ankiety i uwzględnianie wniosków z nich Prowadzenie zajęć przez jak najwięcej osób – różne style, różne osobowości
Wzajemność oddziaływań Akcja WSPÓLNOTA: pierwsze zajęcia: integracja + rywalizajca odkrywanie wspólnej przeszłości ćwiczenia na spójność w ramach rozgrzewki dobór w grupy na zasadzie najmniejszego kontaktu wymyślanie nazwy kursu przez kursantów odgórny podział zajęć na te, na których pracuje się w stałych grupach i te, na których grupy są mieszane
Świadomość celów …
Świadomość celów Opisywanie celu uczestnictwa w ankietach Wybór celu na kurs i obrzędowe zapisanie go podczas jednych z zajęć Ocena zrealizowania swojego celu podczas podsumowania kursu Zwracanie uwagi na cel zajęć Prezentacja celowości różnych działań na kursie podczas zajęć podsumowujących HSW
Indywidualność Dostosowanie kursu do indywidualnych potrzeb deklarowanych w ankietach Obserwacja każdego uczestnika – „notatniczek – kapowniczek” Indywidualna ocena zadań domowych i ich podsumowanie Podsumowanie kursu z każdym uczestnikiem Przyznawanie każdemu uczestnikowi jednej z trzech kategorii na zakończenie kursu
Naturalność Układ zamierzeń ze standardów w zajęcia dostosowane do potrzeb Np. panel szczepowych Zbiórki – zadania domowe prowadzone w drużynach kursantów