Norweski Szelf Kontynentalny - Podstawa Rozwoju Statoil Statoil został założony w 1972 r. Firma częściowo sprywatyzowana. Weszła na giełdę w Nowym Jorku i Oslo w 2001 r. Państwo norweskie jest właścicielem większości akcji.
Znaczący Dostawca Gazu na Rynki Europejskie Statfjord Slp Teesside Åsgard Transport Haltenpipe Europipe II Zeepipe Franpipe OGT Vesterled Bacton Interconnector Troll Kårstø Kollsnes Tjeldbergodden Norne Zeebrugge Emden Dornum St.Fergus Dunkerque Ekofisk Europipe I Norpipe Imponująca baza surowcowa i rosnąca produkcja gazu „Elastyczna” infrastruktura z czterema punktami dostaw na kontynent europejski
Profil Dostaw Małego i Dużego Kontraktu 1 2 3 4 5 6 Gas yr miliardy m3 rocznie (100% ACQ, 40 MJ/Sm3) Duży Kontrakt Mały Kontrakt 0,2 0,50 - 2,50 3,00 5,00 200 7 8 9 201 202 Sprzedający - wg Małego Kontraktu: miliardy m3 Statoil & SDFI: 75 % 2,0 Hydro: 18 % 0,5 TotalFinaElf: 7 % 0,2 Ilość łącznie: 2,7 miliardów m3 Sprzedający wg Dużego Kontraktu: Statoil & SDFI: 66,8% 49,1 Hydro: 15,0% 11,0 Shell: 8,3% 6,1 ExxonMobil: 6,0 % 4,4 TotalFinaElf: 3,9 % 2,9 Ilość łącznie: 73,5 miliardów m3 Minor GSA: signed 5.5.99 Delivery Point Emden (POGC transits the gas to Görlitz on the southern German/Polish border under an arrangement with Ruhrgas and VNG) Major GSA: signed 3.9.01 Delivery Point at Niechorze, Polish Baltic coast
Kontrakt z Polską Może Otworzyć Nowy Obszar Rynkowy A: Nybro - Rødvig - Niechorze B: Norwegia - Niechorze Kårstø B Europipe II Statoil is considering two main alternatives for transportation of gas to Poland: ü Direct pipeline via Skagerak (“SkagPipe”) and "Øresund“ ü EPII branch via Denmark The direct pipeline from NCS via Skagerak has two alternative "Øresund" solutions with South Sweden as base case and Denmark (Sealand) as alternative. Also, the Baltic crossing have two alternatives with a dedicated Norwegian pipeline as base case and various utilizations of the DONG/POGC’s Baltic Pipe as alternatives. Branching off EPII, transit across Denmark and utilization of Baltic Pipe is a low investment alternative in case the market/volume risk of the direct pipeline is considered high. Transit via Sweden is considered feasible and initial contacts with Swedish authorities have been positive. We have initialized a routing and permitting co-operation with Sydgas where they assist with their experience from the Swedish environment. Transit via Denmark is based on buying transportation services from DONG. The Sealand transit will be based on a new dedicated system whereas the west-east transit of the EPII solution will be based on existing systems. The major challenge with Denmark is that DONG claims to be bound by the new network code, which is not competitive compared to the alternatives considered. Generally Statoil has viable alternatives for negotiating with both Swedish and Danish counterparts and with available time until start-up in 2008 of Major GSA deliveries, it is considered to represent a comfortable position. An issue is to establish an understanding with DONG/POGC to have a common Baltic crossing which is beneficial to all parties. Angelholm Nowy rurociąg może zintensyfikować rozwój skandynawskiego rynku gazowego „Duży Kontrakt” daje elastyczność jeżeli chodzi o Ilość Trasę rurociągu Nybro Norpipe Trelleborg A Europipe I Rødvig Niechorze Dornum Emden
System Transportu Gazu Ziemnego z Norweskiego Szelfu Kontynentalnego Zdolność przepustowa Norpipe 14 miliardów m3 rocznie Europipe I 14 miliardów m3 rocznie Europipe II 21 miliardów m3 rocznie Arteria wschodnia 49 miliardów m3/rok Zeepipe 13 miliardów m3 rocznie Franpipe 16 miliardów m3 rocznie Arteria zachodnia 29 miliardów m3/rok Vesterled 10 miliardów m3 rocznie Razem 88 miliardów m3 rocznie Austerled 10 miliardów m3 rocznie Midline compr. 10-15 miliardów m3 rocznie