Metodologia badań.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

w ramach prac doktorskich i magisterskich
Badania operacyjne. Wykład 1
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
badania rynku turystycznego
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Ku nowej ekonomii politycznej
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Struktura wyjaśniania naukowego
Podstawy metodologiczne ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
przygotowała mgr Sylwia Zych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Zadawanie pytań.
Hipotezy statystyczne
Metody zbierania danych empirycznych
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Obserwacja wybranych uczniów
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Naukowy charakter pracy dyplomowej
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
istotne cechy kryterium:
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Projektowanie procesu badawczego
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Źródła wiedzy biologicznej.
Proces przewodzenia i kontrolowania
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Obserwacja wybranych uczniów
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Metodologia badań

Metoda – to tyle, co określony, powtarzalny i wyuczalny sposób, schemat czy wzór, postępowanie świadomie skierowane na realizację pewnego celu poprzez dobór środków odpowiednich do tego celu; Metoda naukowa – to tyle co pewien określony sposób postępowania zmierzającego świadomie do realizacji pewnego celu, czy pewnej kategorii celów poznawczych w nauce.

Na naukę możemy spojrzeć jak na system ludzkiej działalności zmierzającej do realizacji pewnych celów, bądź też jako wytwory tej działalności. Celem czynności składających się na naukę jest rozwijanie, rozszerzanie i pogłębianie wiedzy o danej dziedzinie. Nie chodzi tu jednak o zwykły przyrost twierdzeń, ale o odwzorowanie rzeczywistości. Do nauki zalicza się takie twierdzenia , które zostały należycie uzasadnione w sposób dostępny intersubiektywnej kontroli. Nauki dzieli się na: - formalne (dedukcyjne) – oparte o dedukcyjne udawadnianie twierdzeń z aksjomatów – oparcie na niezawodnym rozumowaniu; - empiryczne (indukcyjne) – wyniki powstają na szerokiej obserwacji danej dziedziny rzeczywistości – jest to jednak metoda zawodna.

Rozwój nauki jest procesem ciągłym Rozwój nauki jest procesem ciągłym. Opiera się na badaniach naukowych podejmowanych przez pojedynczych badaczy lub zespoły. Badania mają różny zasięg i czas trwania. W każdym badaniu można wyodrębnić pewne elementy składowe, czyli czynności badawcze. Czynności typowe na pewnym etapie badań to metody danej nauki. Metody badawcze to zalecane lub faktycznie stosowane w danej nauce schematy czynności służących do udzielania odpowiedzi na formułowane w niej pytania. W naukach empirycznych to typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych, służących do uzyskiwania optymalnie uzasadnionych odpowiedzi na pytania.

1. Jest uświęcona przez tradycje - bazuje na powtarzalności, obyczajach, przyzwyczajeniach - nie ma w niej miejsca na głębszą refleksję dotyczącą przyczyn, uwarunkowań rozpatrywanej kwestii (brak pytania: Dlaczego tak –a tak jest?) - skupia się głównie na sferze życia moralnego i związanym z nim systemem wartości (co jest słuszne/co niesłuszne; co istotne/co nieważne) - odznacza się dużą stabilnością, odpornością na zamianę nawet w pojawieniu się nowych udokumentowanych informacji - zawartym elementom informacyjnym towarzyszy pierwiastek wartościujący (ewaluacyjny) – ujęcie w kategoriach dobro-zło i inne dychotomie - rządzi się pochopnością uogólnień (stereotypami) Wiedza pozanaukowa:

2. Wiedza pochodząca z doświadczenia życiowego - powołanie się na osobiste, przeżyte przez siebie doświadczenia ma powodować prawdziwość, słuszność i zasadność. Wartość takich informacji może zależeć od: - stanu emocjonalnego (gniew, strach) - warunków w jakim przebiega proces doświadczania (szpital, przychodnia, zetknięcie z przyjacielem) - zasobu informacji o postrzeganym obiekcie - światopoglądu (dany punkt widzenia). Wiedza pozanaukowa:

3. Wiedza zdroworozsądkowa – mieszanina wiedzy tradycyjnej i pochodzącej z doświadczenia. Cechuje ją: – predyspozycja do wypowiadania się w sposób zdecydowany nawet wówczas, gdy nie ma się do tego wystarczającej podstawy; - podsuwa szybkie wyjaśnienia, wytłumaczenia; - cieszy się popularnością (szybka, odwołuje się do znanych, zrozumiałych elementów. Wiedza pozanaukowa:

Cechuje je: - empiryczność – wiedza naukowa bazuje na wynikach bezpośredniego obserwowania świata ale dokonywane są one na określonych zasadach - metodach - systematyczność – metodyczność, postępowanie wg określonego schematu, procedury, sposobu. Sposób ten musi być na tyle sprecyzowany aby różni badacze badając taką samą rzeczywistość mogli osiągnąć zbliżone, porównywalne wyniki - poszukiwanie przyczyn – odpowiedzi na pytania: na skutek czego…, co spowodowało, że….? Znajdowanie przyczyn zjawisk wskazuje czemu zapobiegać, a jakie zachowania wywoływać - tymczasowość- zmiany w społeczeństwie, zmiany w nauce - obiektywizm (uwolnienie od subiektywizmu) Źródła wiedzy naukowej – są rezultatem, wynikiem posłużenia się taką metodą zdobywania obiektywnej wiedzy o rzeczywistości, która wymaga systematycznej obserwacji

Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy: 1. Specyficzne właściwości przedmiotu badań - ludzkie zachowania zależą od czasu i miejsca - są to często zachowania pozorowane (fakt wpływu obserwacji) - ludzkie zachowania są uwarunkowane licznymi czynnikami, czasem nie sposób ich wyliczyć - utrudnione wykrywanie związków przyczynowo- skutkowych, których poznanie jest najważniejszym celem nauki – wynika to z ograniczonych możliwości stosowania eksperymentów - jednostki, grupy, zbiorowości ulegają zmianom pod wpływem poddania się procesowi badawczemu (ludzie zaczynają myśleć o niektórych problemach) Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy:

Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy: 2. Problemy natury metodologicznej: Co badać? Indywidualizm (jednostki) czy holizm (całości) Pierwsi mówią, ze tylko jednostki są realne, z jednostek składają się całości. Drudzy twierdzą, ze również całości społeczne są realne a na dodatek są emergentne (niezależne) od jednostek i wpływają na ich właściwości. Całości rządzą się swoimi prawami i one kształtują cechy jednostek, a nie odwrotnie. Przykład: styl życia lekarzy Stanowisko pośrednie zwane jest redukcjonizmem metodologicznym (niektóre cechy całości i części się współtworzą, inne są względem siebie emergentne). Rzeczywistość społeczna jest układem: - jednostek ludzkich i ich cech - ról społecznych w systemie struktury społecznej - małe grupy (rodziny, grupy koleżeńskie) - wielkie grupy (klasy społeczne, naród) Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy:

Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy: 2. Problemy natury metodologicznej: Jak badać? – jaką metodę badań uznać za najlepszą w gromadzeniu informacji na temat danego przedmiotu. Problem: skuteczności (uzyskanie wiarygodnego obrazu); najmniej dokuczliwy dla badanych; najłatwiejszy w stosowaniu, najtańszy. – jaką technikę i jakie narzędzie uznać za najbardziej skuteczne w gromadzeniu informacji - w jakiś sposób weryfikować uzyskane wyniki Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy:

Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy: Spory metodologiczne między : racjonalistami i empirykami (teoria czy praktyka) : pozytywistami i humanistami : zwolennikami podejścia ilościowego i jakościowego : analiza ilościowa (statystyczna) czy jakościowa : czy korzystać z ustaleń poprzedników czy być innowacyjnym : czy w badaniach pomijać warstwę ontologiczną (bytu) i skupiać się na empirii (zjawiskach obserwowalnych, dostępnych zmysłom) : jak wykorzystywać wyniki badań (czy funkcje poznawcze – budowa teorii; czy pragmatyczne – socjotechniczne, kształtowania rzeczywistości społe). Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy:

Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy: 3. Cechy samego badacza: – uwikłanie ideologiczne (tendencyjna interpretacja, wybiórczy charakter problematyki badawczej, przyjęciu określonego kierunku w formułowaniu hipotez, eksponowanie w raportach określonych danych) - stosowanie własnych sądów wartościujących – branie własnych życzeń za realną rzeczywistość - uleganie wpływom (np. teorii) - rola cech psychofizycznych i środowiskowych badacza - chęć połączenia pragnień obiektywnego poznania rzeczywistości z pragnieniem zmienienia go - formułowanie wosków niekonkluzywnych (nie wynikających z przesłanek) Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy:

Rady dla badacza - być świadomym sposobu wartościowania - realizować uczciwie i rzetelnie - formułować poprawne wnioski - unikać nieprecyzyjnych stwierdzeń (eliptycznych) - podejmować się badań do których ma się odpowiednie przygotowanie - nie angażować się ideologicznie - nie ulegać oczekiwaniom sponsora Rady dla badacza

- wymagają zgromadzenia danych empirycznych Badania empiryczne – muszą być wykonane zgodnie z wymaganiami obranej metody a nie dowolnie - wymagają zgromadzenia danych empirycznych - poszukują czynników (społecznych, psychologicznych), które warunkują ludzkie zachowania Badania – różnorodność znaczenia terminu Badania przedsięwzięcie określonego rodzaju czynności, które umożliwiły znalezienie wiarygodnej podstawy do odpowiedzi na interesujące badacza pytania.

Cel badań empirycznych: - deskryptywne – opisowe; odpowiadają na pytania jak jest? Jak rzeczy się mają - predywistyczne (prognostyczne) ; odpowiadają na pytania: jak będzie? - eksplanacyjne (wyjaśniające); opowiadają na pytanie: dlaczego tak jest? Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? - oceniające (szacujące) ; pytania o skuteczność działania w określony sposób Cel badań empirycznych:

Rodzaje badań empirycznych: Ze względu na cel wyróżnia się: - badania teoretyczne – nastawione na budowę teorii - badania stosowane – mają zaspokoić doraźne potrzeby społeczne (dostarczyć informacji) Granica miedzy nimi jest płynna i nieostra. Inny podział ze względu na cel to: - badania weryfikacyjne – sprawdzające , czy twierdzenia o zachowaniu związków pomiędzy cechami (zmiennymi) są prawdziwe - badania diagnostyczne - ustalenie właściwości badanego przedmiotu bądź zasad jego funkcjonowania (to tak ja lekarz stawia diagnozę) Rodzaje badań empirycznych:

Motywy wyboru przedmiotu i problematyki badań: - osobiste zainteresowanie (ale należy uważać na emocje) - chęć rozwiązania problemu społecznego (najczęściej rozwiązanie kwestii społecznej) - weryfikacja teorii - ponowienie badań, ale w zmodyfikowany sposób - poszukiwanie skutecznego sposobu działania w życiu praktycznym (np. jak reklamować badania przesiewowe słuchu). Motywy wyboru przedmiotu i problematyki badań:

Przedmiot badań społecznych Zbiorowości i zbiory społeczne Instytucje społeczne (w tym zasady, normy, role społeczne) Procesy i zjawiska społeczne Przedmiot badań społecznych

Proces badawczy związany jest również z określeniem typu badania Proces badawczy związany jest również z określeniem typu badania. Wyróżnić można podział na badania: - niereaktywne – badania na danych zastanych - oparte o dane wywołane: eksperyment, badania sondażowe, jakościowe badania terenowe, badania ewaluacyjne Typy badań