TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Siedziby magnatów i szlachty
3rd High School of Katerini Militou 1, Katerini History tells us our story Wielostronny Projekt Comenius Nuestra Senora de la Asuncion 2012.
Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie
PREHISTORIA.
Barok.
Biblia księgą Boga i ludzi
Zainspirowani barokiem
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
Sztuka i architektura baroku.
WRZEŚNIA.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Miasto Lwów.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Wprowadzenie do baroku
Pieter Bruegel „Miesiące”
Biblioteka to nie tylko lektury
WRZEŚNIA- Miasto godne uwagi..
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
KATEDRY GOTYCKIE.
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Sztuka odrodzenia - renesans
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
SURREALIZM Salwador Dali.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Happening, performance i teatr eksperymentalny
BIBLIA Zasady czytania.
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Średniowiecze.
Człowiekiem jestem ; nic co ludzkie nie jest mi obce. Terencjusz
57. Europa wspólnotą ducha – Kościół w zjednoczonej Europie
ARKADYJSKIE ŻYCIE NA WSI „Pieśń świętojańska o Sobótce”
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Filozoficzno-Teologiczne
Jakub Kubiak Vc Ekslibris.
Różnorodność tematyczna sonetu.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
22-23 CZERWCA W programie wycieczki między innymi:
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Gimnazjum 33 im. I.J.Paderewskiego w Krakowie. The baroque period - our shared European heritage Program Comenius w Gimnazjum
Carne vale 2012 karnawał trwa Historia Karnawał w Rio Galeria – karnawał w Rio Karnawał w Wenecji Galeria – karnawał w Wenecji Wojciech Furgała SPI 50.
Autor: Filip Cieślak-Stanley Kwiecień 2016
Ponadczasowe znaczenie toposu Vanitas. Pojęcia Topos - powtarzający się motyw, który często występuje w obrębie literatury i sztuki danej kultury, cywilizacji.
Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb.  Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
STYL BAROKOWY.
Atrakcje turystyczne częstochowy
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Oto dobry koncept! POWTÓRKA Z BAROKU.
Kłodzko Kłodzko to piękne miasto z pięknymi zabytkami
Koronacja Maryi, Diego Velázquez, ok. 1635
Kościół Jezusa Chrystusa
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
Motyw „Vanitas” w Martwej Naturze. Vanitas (łac. marność) – motyw religijno-artystyczny związany ze sztuką, poznaniem i czasem. Pojęcie ma związek z myślą.
Koncepcja idealnego kodeksu
POLSKI MALARZ BAROKOWY
Elementy religijne dziedzictwa kulturowego współczesnego Podlasia
Zapis prezentacji:

TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania opracowała: EWA CHOCIEJ

Barok to... epoka w historii kultury europejskiej trwająca od połowy XVI stulecia do końca XVII w. ogół tendencji, które w Polsce pojawiły się już w ostatnim ćwierćwieczu XVI w. i trwały dłużej niż w innych krajach Europy, bo aż do połowy XVIII w.

Nazwa barok... być może wywodzi się od portugalskiego określenia perły o nieregularnym kształcie, możliwe, że jest rodzajem niepoprawnego rozumowania.

POJĘCIA DO ZAPAMIĘTANIA WYZNACZNIKI BAROKU POJĘCIA DO ZAPAMIĘTANIA

KONTREFORMACJA Reakcją Kościoła na ruchy reformatorskie był sobór w Trydencie (1545-1563).Usiłował on wprowadzić porządek w kwestiach wiary, formułując precyzyjnie oficjalną doktrynę katolicką. Był to początek kontreformacji, wielkiego ruchu, który zmierzał do odnowy kościoła, a zarazem skierowany był przeciwko różnowiercom.

Jezuici Zakon jezuicki został założony w 1534 roku przez hiszpańskiego szlachcica Ignacego Loyolę - późniejszego świętego. Jezuici wyróżniali się wysokim poziomem wiedzy. szczególną troskę przywiązywali do edukacji młodzieży. Tworzyli w ówczesnej Europie sieć szkół zwanymi kolegiami.

Sylwa W XVII w. twórcy często rezygnowali z usług drukarzy w obawie przed cenzurą. Dodatkowo pisanie traktowano jako rodzaj zabawy. Utwory literackie często spisywano w rękopisach zwanych sylwa. Były to księgi domowe, w których notowano daty urodzin dzieci, uroczystości rodzinne, przepisy itp.

Topos marności – vanitas (łac.) Nazwa pochodzi od słynnego fragmentu biblijnej Księgi Eklezjastesa: Marność nad marnościami i wszystko marność. Mianem motywu vanitas (marności) określano różne literackie, artystyczne prezentacje kruchości ludzkiego istnienia.

Marinizm Jeden z najważniejszych nurtów poezji doby baroku. Nazwę swą wziął od nazwiska włoskiego twórcy G. Marina. Popisywał się on niezwykłymi pomysłami (konceptami), zadziwiał i szokował czytelników. Jego poezja to mistrzostwo formy i artyzmu górujące nad ... często błahą treścią.

MARINIZM JAN ANDRZEJ MORSZTYN JAKO JEDEN Z WYBITNYCH MARINISTÓW

W epoce renesansu ceniono: porządek i ład literackiego dzieła; jasność i prostotę dzieła sztuki; harmonię; dążenie do syntezy i upraszczania dzieła, odrzucanie tego, co przypadkowe i zmienne; uniwersalizm (klasyczni twórcy wierzą w prawdy uniwersalne, zrozumiałe i ważne dla wszystkich).

A jakie były cechy stylu barokowego? Przyjrzyjmy się konkretnym dziełom, które powstały w okresie baroku.

Portal Pałacu markiza de Des Aquas w Walencji

Wnętrze kościoła w klasztorze w Puebla (Meksyk)

Kopuła zakrystii kościoła w Grenadzie

kop

Barokowy styl pałacu w Wilanowie

Trzy gracje Rubensa

Rubens z Izabelą Brant

Koronacja Najświętszej Maryi Panny

Pokłon trzech króli

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Giuseppe Arcimboldo Malarz, którego można nazwać konceptystą doby baroku. Jego obrazy opierały się na zaskakującym, ciekawym pomyśle – KONCEPCIE. Malował on kompozycje kwiatowe, zestawiał przedmioty, rośliny i owoce w niebanalny sposób.

Powietrze

Warzywa

Warzywa?

Bibliotekarz

Sarmatyzm i sarmata

Cechy stylu barokowego: niepokój; dynamika i ruch; w miejsce klasycznego porządku pojawia się chaos i nieład; barok lubi trudne, skomplikowane formy; niejasna kompozycja wymaga od odbiorcy wysiłku; dysharmonia; indywidualizm; zmysłowość.

BAROK W LITERATURZE wyszukana forma utworów literackich; wprowadzanie do literatury języka nauki, filozofii, teologii; bogactwo środków artystycznych: antyteza, przerzutnia, paradoks, anafora, apostrofa, oksymoron...

Środki artystyczne w baroku: antyteza (zestawienie dwóch sprzecznych ze sobą części wypowiedzi np.: Lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć); przerzutnia (przesunięcie części wypowiedzi do kolejnego wersu); paradoks anafora (powtarzanie tego samego wyrazu w kolejnych wersach lub wersie); apostrofa (zwrot do adresata); oksymoron (epitet wewnętrznie sprzeczny np.: zimny ogień, czarna biel, ciepłe lody, nieme słowa).