ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogumiła Skórska Dyrektor Publicznego Przedszkola Nr 42 w Rzeszowie
Advertisements

Malowanie 10 palcami.
TRZYLATEK I PRZEDSZKOLE
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Specyficzne trudności w uczeniu się
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Agnieszka Ambroziak Alicja Kossakowska
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Samoobsługa dzieci przedszkolnych
SZEŚCIOLATKI IDĄ DO SZKOŁY
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Pięciolatek w szkole i w przedszkolu.
PORADNIK DLA RODZICÓW DZIECI 6 ORAZ 7 LETNICH.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Gotowość szkolna 1 1.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
NASZE PRZEDSZKOLAKI nr 2 Redaguje mgr Monika Stachowicz
Diagnoza poznawczo- normatywna
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Cechy rozwojowe sześciolatka
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
GOTOWOŚĆ SZKOLNA - ZADBAJMY O DOBRY START DZIECKA W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Dojrzałość szkolna Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę....
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
ZANIM PRZEDSZKOLAK ZOSTANIE UCZNIEM JAK POMÓC DZIECKU PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NAUKI W SZKOLE?
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Ćwiczenia na płaski brzuch
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Kamila Tracz – pedagog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 ul. Leopolda Staffa Gdynia tel
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Gotowość szkolna dziecka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
Gotowość szkolna dziecka
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA   DZIECKO : * Powyżej 3 lat: chodzi naprzemiennie po schodach, podskakuje na obu nogach, huśta się na podpartej huśtawce, wchodzi na płot, drzewo, drabinkę, jeździ na trójkołowym rowerku, kopie piłkę z rozbiegu. * Powyżej 4 lat: przeskakuje przez małe przeszkody, wstaje swobodnie z przysiadu, skacze do przodu na obu nogach, z przysiadu skacze do przodu podpierając się na rękach. * Powyżej 5 lat: potrafi rozhuśtać się na huśtawce, jeździ na dwukołowym rowerze, jeździ na hulajnodze, skacze na jednej nodze do przodu, stoi chwilę z zamkniętymi oczami. * Powyżej 6 lat: stoi na jednej nodze, przechodzi „stopkami” po linii, próbuje skakać wzwyż, uczy się skakać na skakance, zwinnie, lekko biega i skacze, stojąc, naprzemiennie dotyka łokciem kolana w podnoszonej nodze.

ROZWÓJ CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH   DZIECKO: * Powyżej 3 lat: pije z kubka, szklanki, przez słomkę, je samodzielnie łyżką (niezgrabnie), zdejmuje: buty, skarpetki, spodenki, luźne bluzki, bieliznę, ubiera: luźne ubranka, buty, czapkę, szalik – niezbyt prawidłowo i wolno, myje ręce, buzię – ruchy sztywne. * Powyżej 4 lat: doskonali ww. czynności, zwiększa się szybkość ich wykonywania, zapina guziki które widzi, suwaki w ubraniach, butach, je widelcem, dobrze myje zęby. * Powyżej 5 lat: prawidłowo trzyma sztućce, nie myli przodu i tyłu ubrań, wkłada prawidłowo buty, potrafi składać równo ubranie, zapina kurtkę, dobrze wkłada czapkę, sznuruje buty, nie wiąże kokardki, zaczyna ciąć nożyczkami. * Powyżej 6 lat: ww. czynności wykonuje prawidłowo i szybko, poprawia na sobie ubranie (wyrównuje), wiąże kokardkę, płynne ruchy przy myciu rąk i buzi, zapina niewidoczne guziki, sprawnie wycina nożyczkami różne kształty.

ROZWÓJ CZYNNOŚCI GRAFOMOTORYCZNYCH   DZIECKO: * Powyżej 3 lat: bazgrze, rysuje linie pionowe i poziome, potrafi wg wzoru rysować O i +, rysuje człowieka – tzw. „głowonogi”. * Powyżej 4 lat: koloruje obrazki, nacisk bywa zmienny, rysuje kwadrat, znak X, postacie ludzkie mają ręce, czasem elementy ubioru; rysuje pierwsze szlaczki. * Powyżej 5 lat: kolorując, stara się nie wychodzić poza kontur obrazka - używa wielu barw, lepiej przedstawia proporcje człowieka - postać ma podstawowe szczegóły, postacie rysowane schematycznie, barwy nie są zgodne z rzeczywistością, rysuje szlaczki typu „vvvvvvvvv”, litery drukowane, nadgarstek sztywny. * Powyżej 6 lat: prawidłowy chwyt ołówka, przedramię oparte o stół, dość płynne ruchy ręki w nadgarstku, znika schematyczność w postaciach, barwy prawidłowe, elementy krajobrazu w rysunkach, literopodobne szlaczki typu „uuuuuuu” i „eeeeeeee”.

ROZWÓJ SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO   DZIECKO: * Powyżej 3 lat: lubi oglądać książeczki, znajduje potrzebne klocki do obrazka, po próbach układa z klocków obrazki, rozpoznaje figury wg wzoru : koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, na obrazku spostrzega kilka elementów. * Powyżej 4 lat: bez pomocy układa obrazki z klocków, zaczyna układać puzzle z 20-30 części, na obrazku spostrzega kilkanaście elementów, początki analizy i syntezy wzrokowej – różnicuje kilka liter i odwzoruje układ figur. * Powyżej 5 lat: układa budowle wg wzoru, układa puzzle z od 50 do 100 części, rozpoznaje wszystkie figury, po układzie elementów rozpoznaje na obrazku czynności i je nazywa, odwzorowuje litery i cyfry - może zmieniać ich ukierunkowanie. * Powyżej 6 lat: układa puzzle z około 100 części, spostrzega zależności na obrazkach, próbuje pisać litery i cyfry „pisane”.

ROZWÓJ SPOSTRZEGANIA SŁUCHOWEGO DŹWIĘKÓW MOWY LUDZKIEJ   DZIECKO: * Powyżej 3 lat: nie różnicuje wszystkich dźwięków, dzieli proste zdanie na 3 wyrazy, bawi się mową – powtarza, woli opowiadanie od czytania bajek mówi ok. 1000, a rozumie ok. 3000 słów. * Powyżej 4 lat: różnicuje większość dźwięków, dzieli zdanie na 4 - 5 wyrazów, bawi się słowami –przekręca, rymuje, spieszcza, wymyśla własne, lubi słowa „brzydkie”, dzieli wyraz na 2 – 3 sylaby, słucha czytania krótkich książeczek, używa ok. 1500 słów, rozumie-ok. 4000. * Powyżej 5 lat: dzieli zdanie na 5 – 6 wyrazów, dzieli wyrazy na 3 – 4 sylaby, wysłuchuje głoski w nagłosie (samo- i spółgłoski), zaczyna wysłuchiwać spółgłoski w wygłosie, używa ok. 2500 słów, rozumie-ok. 6000 * Powyżej 6 lat: w zdaniu wyróżnia niektóre przyimki, dokonuje analizy i syntezy sylabowej, dokonuje analizy i syntezy prostych słów, czyta proste wyrazy.

Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego odpowiedni wzrost, waga; wg R. Stupnicki, R. Przewęda, K. Milde Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM” w Rybniku ul. Parkowa 4a 44-200 Rybnik tel. (032) 42-47-472