Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak
Kilka słów o samorządzie Nasza szkoła Każdy uczeń ma wpływ na życie szkoły Wybory przewodniczącego szkoły Wybory przewodniczących klas Wyniki ankiety Lista najciekawszych działań naszego samorządu Lista najciekawszych działań naszego samorządu Zakończenie
Samorząd zaspokaja jedną z najważniejszych potrzeb – potrzebę samostanowienia. Jak napisał J. Kuźma: autentyczny samorząd może w znacznej mierze przyczynić się do wyprowadzenia współczesnej szkoły ze stagnacji i rutyny. Wyzwala bowiem aktywność i inicjatywę, sprzyja kształtowaniu świadomej inicjatywy i poczuciu odpowiedzialności oraz demokratycznych relacji. (Encyklopedia pedagogiczna XX wieku).
Jesteśmy szkołą demokratyczna, ponieważ w naszej szkole uczniowie mają określone prawa i obowiązki zapisane w statucie szkoły i w kodeksie gimnazjalisty, a prawa są cechą szczególną demokracji. Główne cele Samorządu zapisane są w naszym statucie. Samorząd uczniowski to organizacja wszystkich uczniów, która jest aktywna demokratyczna interesująca się życiem szkoły.
Samorząd uczniowski to nie wybrane osoby. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie. Każdy może mieć wpływ na to, co dzieje się w szkole. Na czele każdej z klas stoi przewodniczący klasy. Przewodniczący zbierają się i omawiają ważne dla szkoły sprawy. Następie przewodniczący szkoły przedstawia wyniki tych rozważań dyrektorowi, który wprowadza je w życie. Dzięki temu każdy uczeń szkoły może przedstawić swój pomysł.
Przewodniczący szkoły jest wybierany w demokratycznych wyborach. Osoby zainteresowane taką funkcją zgłaszają swoją kandydaturę nauczycielom. Mają także wolną rękę w organizowaniu kampanii wyborczej. Następnie odbywa się głosowanie, w którym może brać udział każdy uczeń szkoły. Osoba, która ma najwięcej głosów zostaje przewodniczącym szkoły. Osoba o największej liczbie z pozostałych kandydatów zostaje zastępcą przewodniczącego, a kolejna sekretarzem.
Przewodniczący klas, są wybierani w demokratycznych wyborach, które odbywają się w każdej z klas. Każdy uczeń podaje trzy nazwiska do trójki klasowej. Osoba, która ma najwięcej głosów zostaje przewodniczącym klasy i reprezentuje ją na wszystkich uroczystościach szkolnych. Osoba o największej liczbie z pozostałych kandydatów zostaje zastępcą przewodniczącego, a kolejna skarbnikiem.
Jak oceniasz pracę samorządu w skali 1- 6? Czy brałeś czynny udział w wyborach przewodniczącego szkoły? Czy brałeś czynny udział w wyborach przewodniczącego szkoły? Czy chciałbyś podjąć aktywną pracę w samorządzie szkolnym? Czy chciałbyś podjąć aktywną pracę w samorządzie szkolnym? Które działania Samorządu podobały ci się najbardziej Które działania Samorządu podobały ci się najbardziej
Organizacja kampanii wyborczej na terenie szkoły, Przeprowadzenie wyborów zgodnie z zasadami demokracji, Powołanie sekcji o charakterze stałym, wspomagającym prace Samorządu, Organizowanie zebrań Prezydium i przewodniczących poszczególnych klas, Opracowanie budżetu na dany rok szkolny, Reprezentowanie szkoły w uroczystościach miejskich, Organizowanie dyskotek dla uczniów gimnazjum, Współorganizowanie uroczystości szkolnych np. rozpoczęcie roku szkolnego, Gimnazjalny Przegląd Artystyczny.
Coroczna pomoc w organizacji Dni Otwartych Szkoły, Współpraca z PCK, Realizowanie we współpracy z Przedszkolem Samorządowym nr 7 programu pt: Przyjaciel przedszkolaka. Grupa młodzieży wraz z jednym z opiekunów Samorządu Szkolnego systematycznie odwiedza dzieci w przedszkolu organizując dla nich gry edukacyjne, zabawy ruchowe, konkursy i krótkie inscenizacje, Ponadto zorganizowano na terenie gimnazjum akcję Książka dla przedszkolaka, polegającą na zbiórce używanych, ale niezniszczonych książeczek, dla najmłodszych dzieci, które zostały przekazane pani Dyrektor przedszkola i miały wzbogacić biblioteczkę przedszkolną.
Samorząd uczniowski to inwestowanie w młodych ludzi, rozwój demokratyzacji życia, przełamywanie barier pomiędzy nauczycielami a uczniami, wreszcie ogromna kopalnia pomysłów i niekonwencjonalnych rozwiązań Samorząd uczniowski stwarza uczniom szanse, aby mieli wpływ na to co się dzieje w szkole, uczy działania w zespole, podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Celem samorządu jest przede wszystkim realizowanie dobra wspólnego i troska o to by było ono rzeczywiście wspólne tzn. dostępne dla każdego. To dobro wymaga nieustannego utwierdzania i ochrony (Profesor Stróżewski)