Magdalena Reuter Mechanizmy ewolucji: wprowadzenie Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewolucja, twórcze zakorzenienie i granice racjonalności
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Kształtowanie Środowiska Wykład
Kogo zwolni prezes? Badanie oczekiwań względem pracowników wspólny projekt badawczy 4business&people i Business Center Club.
Klonowanie polega na wytworzeniu kopii całego organizmu wielokomórkowego na podstawie materiału genetycznego znajdującego się w DNA pojedynczej komórki.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Zmienność organizmów i jej przyczyny
Kształcenie praktyczne
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Kojarzenia 2007.
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
ANTROPOGENEZA Zebrał i opracował : Maciej Belcarz.
autor Piotr Konowrocki
Temat: Cechy populacji biologicznej.
Uniwersytet Warszawski
DZIEDZICZENIE POZAJĄDROWE
Zwierzęta W Australii.
gromada stawonogów obejmująca przeszło 61 tys. gatunków.
Teorie gier w socjobiologii (BPZ – ćwiczenia)
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Cechy atawistyczne człowieka
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Biologia semestr I odnośniki do stron internetowych
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
„Zdolności a umiejętności”
Życie i jego ewolucja Andrzej Łukasik
Czarna dziura Patryk Olszak.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
W ą t e k (lekki proces) thread.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Wykonała: Marta Wietek kl.IIIC
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Do technik tych zalicza się: * sztuczne sieci neuronowe
Strategie stabilne ewolucyjnie.  Znajduje szerokie zastosowanie w wyjaśnieniu zjawisk badanych przez biologię ewolucyjną.  Stosowane w badaniach behawioralnych.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Sterowanie populacją i eksploatacja populacji
Założenie o racjonalności
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Martyna Bełezina kl. VI C
Zależności wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Zmiany w informacji genetycznej
Darwinowska teoria doboru naturalnego
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Ewolucja.
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
mutacyjnego algorytmu ewolucyjnego
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Zarządzanie populacjami zwierząt
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Magdalena Reuter Mechanizmy ewolucji: wprowadzenie Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia)

(PRZEZ DOBÓR NATURALNY!) JAK DZIAŁA EWOLUCJA? (PRZEZ DOBÓR NATURALNY!)

Przesłanki teoretyczne działania doboru naturalnego organizmy w populacji różnią się między sobą uposażeniami (w cechy) uposażenia korzystne są dziedziczone (za pośrednictwem genów) Dziedziczne są też zmiany powstałe w wyniku mutacji (zmian struktur genów) pewne organizmy rozmnażają się szybciej (w większej liczbie) niż inne geny organizmów rozmnażających się szybciej zdominowują populację

Ewolucja to NIE „przetrwanie najsilniejszych” 1. nie przetrwanie, lecz reprodukcja: Przetrwanie jest istotne, ale jeszcze istotniejsza jest reprodukcja. Co dzieje się z genami tych, którzy żyją najdłużej ale rozmnażają się najwolniej lub wcale? 2. nie siła, lecz dostosowanie: W procesie ewolucji ważne jest dostosowanie do środowiska. Osobniki, które są silne, ale mniej odporne na choroby lub pasożyty, źle dobierają partnerów seksualnych, z trudem znajdują pożywienie lub są bezpłodne - nie przetrwają w środowisku, nie rozmnożą się, lub przekażą słabsze geny.

Organizm nie musi się rozmnażać „osobiście”, by przekazać swoje geny Organizm nie musi się rozmnażać „osobiście”, by przekazać swoje geny. Może to zrobić pomagając swoim bliskim krewnym (altruizm krewniaczy)

Przykład: Owady społeczne

NIE ma dziedziczenia cech nabytych Jean-Baptiste Lamarck: zmiany cech organizmów odbywają się w sposób ukierunkowany tak, aby zrealizować potrzeby organizmu w zmieniającym się środowisku cechy nabyte przez organizm w czasie życia dziedziczą się narządy nieużywane zanikają

NIE ma dziedziczenia cech nabytych Zaprzeczenie postulatów Lamarcka: August Weismann Teoria ciągłości plazmy zarodkowej (pocz. XX wieku) dwa odrębne rodzaje tkanek - germen (nasienie) i soma (ciało). Każdy organizm jest produktem komórek typu germen i tylko zmiany w nich mogą się być dziedziczone. Eksperyment na myszach - którym ucinano ogony i sprawdzano, czy w kolejnych populacjach cecha ta się upowszechni - obalił możliwość dziedziczenia cech nabytych odkrycie ponowne w 1900 r. praw Mendla rozwój genetyki populacyjnej od lat 20 - tych XX wieku teoria chromosomowa T. H. Morgana

NIE ma dziedziczenia cech nabytych Cechy nabyte nie zapisują się w genach Nie dziedziczymy złamania kości, chorób niegenetycznych, umiejętności naszych rodziców wykształconych w toku ich życia Możemy dziedziczyć jedynie predyspozycje do wykonywania pewnych umiejętności

Ewolucja to NIE „rozwój”: postęp od form niższych, ku wyższym Gould, 1994

Ewolucja to NIE „rozwój”: To NIE postęp od form niższych, ku wyższym Ewolucja to raczej koło młyńskie niż drabina

Ewolucja to NIE „rozwój”: To NIE postęp od form niższych, ku wyższym Metafora czerwonej królowej (Ridley) 07-03-23

Ewolucja NIE przebiega celowo Dobór naturalny działa tu i teraz, a nie za 100 pokoleń. W populacji zostaną geny organizmów, które mają najwyższe dostosowanie w danej chwili, a nie tych, które mogłyby mieć w przyszłości (nawet jeśli dana cecha mogłaby się za 100 pokoleń rozwinąć w coś bardzo użytecznego - np. skrzydło, ucho czy oko) Pułapka teleologiczna – mechanizm doboru nie działa kierunkowo natomiast procesy ewolucyjne można określić jako przebiegające kierunkowo; ewolucja zatem nie jest celem, ale raczej sposobem rozwiązywania problemów.

NIE „przedłużenie gatunku”, „dobro gatunku” a dobro jednostki, przetrwanie genu (Socjobiologia) Z kim rywalizują w walce o byt osobniki najlepiej przystosowane? Czy z innymi przedstawicielami tego samego gatunku czy z przedstawicielami innych gatunków? Przykład: gazela która musi być szybsza od innych gazel żeby uciec przed gepardem Wewnątrz gatunku jest największa konkurencja o zasoby (pokarm, partnerzy seksualni). Selekcja w obrębie gatunku jest istotniejsza niż selekcja między gatunkami.

NIE „przedłużenie gatunku”, „dobro gatunku” (Socjobiologia) Selekcjoniści „grupowi” (V.C. Wynne-Edwards, Julian Huxley) – twierdzili, iż ważniejszy jest interes grupy a nie jednostki Selekcjonisci „jednostkowi” (Ronald Fisher, J.B.S. Haldane, Sewall Wright) – byli zdania, iż przeważa zawsze interes jednostki A co z altruizmem zwierzęcym? Jak się okazuje, altruizm wśród zwierząt wcale nie potwierdza selekcjonizmu grupowego: wyjaśnienie socjobiologiczne - poprzez altruizm krewniaczy

NIE „przedłużenie gatunku” czy „dobro gatunku”, a dobro jednostki, przetrwanie genu (Socjobiologia) George Williams (1966) „Adaptation and natural selection” – sprzeciwił się selekcjonistom grupowym; wyjaśnił, w jaki sposób z działań egocentrycznych jednostek wypływają skutki istotne dla zbiorowości. Współpracują ze sobą osobniki spokrewnione Do współpracy dochodzi, gdy przynosi ona korzyści jednostce (bezpośrednio lub pośrednio) Tam gdzie egoizm jest korzystniejszy niż altruizm – samolubne jednostki zostawiają większą liczbę potomstwa niż altruiści

NIE ma skoków w ewolucji Punktualizm (Gould, Eldredge - 1972) - dominującym typem zmian są szybkie przejścia z jednego stanu równowagi do drugiego. W tych stanach populacja utrzymuje się przez dłuższy okres bez większych zmian Punktowo naruszana równowaga ewolucyjna (punctuated equilibria) to nie saltacjonizm - „szybkie” znaczy „szybkie względem skali czasowej ewolucji”, czyli chodzi o zmiany w ciągu kilkudziesięcu tysięcy lat, a nie w ciągu jednego pokolenia. Tempo ewolucji jest zmienne (występują przyspieszenia, ale i zatrzymania ewolucji – staza)

NIE wszystko jest adaptacją (S.J.Gould i R. Lewontin) Jaka jest funkcja płatka ucha lub kości podbródka?

NIE wszystko jest adaptacją (S.J.Gould i R. Lewontin) Spandrel - w architekturze renesansowej – trójkątne obszary zakrzywienia sufitu ponad łukami, często wykorzystywane do umiejscawiania w nich fresków lub płaskorzeźb. Obszar ten uważa się za uboczną konsekwencję powstającą z kształtu łuku, niż za umyśnie zaprojektowany w formie dziwnego kształtu fragment sufitu do umiejscawiania na nim fresków Spandrele powstały w wyniku ograniczeń architektonicznych. S. J. Gould, R. Lewontin (1974) "The Spandrels of San Marco and the Panglossian Paradigm: A Critique of the Adaptationist Programme."

NIE wszystko jest adaptacją (S.J.Gould i R. Lewontin) Gould i Lewontin: niektóre cechy organizmów mogły rozwinąć się z tego samego powodu, co spandrele w architekturze. Spandrel – nieadaptacyjna cecha organizmu, uformowana jako efekt uboczny cechy adaptacyjnej

NIE wszystko jest adaptacją (S.J.Gould i R. Lewontin) Egzaptacja – exaptation – ex + (ad) aptation Wykorzystanie struktury lub cechy organizmu na potrzeby funkcji innej niż ta, dla której powstała w drodze selekcji naturalnej. Cecha ta obecnie zwiększa przystosowanie, pomimo, iż nie powstała na drodze doboru naturalnego. Np. pióra u ptaków służą obecnie do latania, co zwiększa przystosowanie ptaków do warunków otoczenia. Jednak pióra najprawdopodobniej powstały w drodze doboru naturalnego do termoregulacji organizmu.

NIE wszystko jest adaptacją (S.J.Gould i R. Lewontin) W ewolucji umysłu – czytanie zwiększa obecnie przystosowanie do środowiska człowieka, mimo, iż pierwotną funkcją percepcji nie była funkcja czytania lecz funkcja sprawnego poruszania się w przestrzeni Zdaniem Lewontina i Goulda większość cech umysłu to spandrele i egzaptacje, a nie adaptacje Stephen Jay Gould and Elisabeth Vrba. 1982. „Exaptation: a missing term in the science of form”

Podsumowanie Istotniejsza jest reprodukcja a NIE przetrwanie Ważniejsze jest dostosowanie a NIE siła NIE ma dziedziczenia cech nabytych Ewolucja to NIE rozwój Ewolucja NIE przebiega celowo NIE „przedłużenie gatunku”„dobro gatunku” a dobro jednostki, przetrwanie genu (Socjobiologia) NIE ma skoków w ewolucji NIE wszystko jest adaptacją (Gould, Lewontin)