Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
ANALIZA BADAŃ WSTĘPNYCH NA TEMAT STRESU przeprowadzonych na spotkaniu w dniu r. Badania dotyczyły: OBJAWÓW STRESU I ODPORNOŚCI ORGANIZMU.
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Technika zapamiętywania Technika zapamiętywania. Technika zapamiętywania służy umiejętności opanowania pamięciowego także tych mniej interesujących przedmiotów.
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Przechowywanie i zapominanie informacji
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
ocenianie, które pomaga się uczyć
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
"Zapomnij o zapominaniu!"
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Aktywne przetwarzanie informacji
Planowanie czasu nauki, cele Spotkanie 2
Planowanie i zarządzanie czasem nauki Zajęcia 2
„Style i techniki uczenia się”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
1/11 22:26:35 Nauczanie wspomagane komputerowo ● Szkolny system intranetowy jako narzędzie pomocne w nauczaniu ● Nowe, nowoczesne, nowatorskie? Jarek Glapski.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Metody sprawnego uczenia się.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nowoczesne techniki uczenia się
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Sebastian Leitner „NAUCZ SIĘ UCZYĆ”
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Techniki efektywnego uczenia się
Kurs - OK zeszyt.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Ocenianie Kształtujące
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
Zapis prezentacji:

Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5

Sprawdź sam siebie

Krzywa zapominania To, co zostaje w pamięci Proces zapominania jest rozłożony w czasie [Ebbinghaus [za:] Leitner, 67]. 20%

Zapominanie Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji.

Porządkowanie informacji Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji. Tekst uporządkowany * oznaczenie słów kluczowych, * myślniki, * graficzna przejrzystość. Który tekst łatwiej Ci zapamiętać – po prawej, czy lewej? Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji. Tekst nieuporządkowany * brak uporządkowania.

Celowa i logiczna rejestracja Wielokrotne powtórzenie nie gwarantuje zapamiętania i nauczenia. Dowód? Przypomnij sobie rzeczy, które widzisz codziennie, np. elementy trasy od swojego domu do szkoły lub ulubionej restauracji. Ile szczegółów potrafisz wskazać? Czego zabrakło, byś mimo ogromnej ilości powtórzeń zapamiętał/ zapamiętała tę informację?

Jak zapominamy i czy możemy temu zapobiec? Przeładowanie informacjami Metafora lejka – jeśli ilość napływającej wody (informacji) przekracza możliwość jej odprowadzenia (zapamiętania), woda wylewa się na zewnątrz (utrudnione zapamiętywanie informacji nowych, tzw. hamowanie proaktywne). Hamowanie proaktywne – uprzednio wyuczony materiał utrudnia zapamiętanie nowego. Hamowanie podobieństw – materiał o podobnej treści hamuje wzajemnie przyswajanie nowych i przypominanie wcześniej nauczonych treści, w sytuacji, w której uczenie się obu następuje po sobie w krótkim czasie. Hamowanie afektywne – hamowanie związane z emocjami (ból, strach, gniew, euforia).

Zasady pracy z fiszkami i kartoteką Wszystkie słówka, które pamiętamy – przekładamy o jedną przegródkę do przodu. Wszystkie słówka, których nie pamiętamy – pozostają w przegródce nr 1 lub do niej wracają. Za pomocą kartoteki uczyć możemy się wszelkich informacji, które dadzą się sformułować w formie pisemnych odpowiedzi na pytania.

Fiszki i system kartotekowy Powtarzamy częściej To zadanie realizuje za nas kartoteka Cel: uniknięcie zapomnienia Informacje słabo zapadające w pamięć – abstrakcyjne, pozbawione logiki i sensu Powtarzamy rzadziej To zadanie realizuje za nas kartoteka Cel: utrwalenie Informacje dobrze zapadające w pamięć – konkretne, logiczne, sensowne

Zalety fiszek i systemu kartotekowego Materiał zapomniany powtarzany jest tak często, jak to niezbędne do pełnego utrwalenia Powtórzenia kontrolne trwale zapamiętanego materiału ograniczają się maksymalnie do pięciu Porządkowanie elementów wiedzy wg stopnia opanowania – jasna, przejrzysta struktura tego, co wiem oraz czego nie wiem Podział materiału na mniejsze części Świadomość postępów – w postaci materialnego przyrostu ilości karteczek (opanowanej wiedzy) Dostosowanie tempa uczenia i liczby powtórek do możliwości i pracowitości ucznia

Prawo Thorndike’a Powiązanie bodźca z reakcją jest tym trwalsze, im częściej podlega ćwiczeniu. Elementem dodatkowym, niezbędnym do skutecznej nauki jest motyw – istotny dla ucznia powód oraz sens uczenia się. Wzmocnienie instrumentalne/ warunkowanie instrumentalne (Skinner) – forma uczenia się krok po kroku skomplikowanych sekwencji poprzez doświadczenie małych, także przypadkowych, wzmacniających sukcesów. [Leitner, 86]

Wyciągnij wnioski Uczenie się dwa razy więcej niekoniecznie musi oznaczać zapamiętania dwa razy więcej. Człowiek, który próbuje się więcej nauczyć, będzie musiał więcej zapomnieć. Powtórzenia rozłożone w długim okresie pozwalają zapamiętać materiał łatwiej i lepiej niż tzw. uczenie skumulowane.

Dziękuję za Twój poświęcony czas!