Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Sprawdź sam siebie
Krzywa zapominania To, co zostaje w pamięci Proces zapominania jest rozłożony w czasie [Ebbinghaus [za:] Leitner, 67]. 20%
Zapominanie Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji.
Porządkowanie informacji Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji. Tekst uporządkowany * oznaczenie słów kluczowych, * myślniki, * graficzna przejrzystość. Który tekst łatwiej Ci zapamiętać – po prawej, czy lewej? Zapominanie jest problemem związanym z porządkowaniem, celową i logiczną rejestracją informacji. Tekst nieuporządkowany * brak uporządkowania.
Celowa i logiczna rejestracja Wielokrotne powtórzenie nie gwarantuje zapamiętania i nauczenia. Dowód? Przypomnij sobie rzeczy, które widzisz codziennie, np. elementy trasy od swojego domu do szkoły lub ulubionej restauracji. Ile szczegółów potrafisz wskazać? Czego zabrakło, byś mimo ogromnej ilości powtórzeń zapamiętał/ zapamiętała tę informację?
Jak zapominamy i czy możemy temu zapobiec? Przeładowanie informacjami Metafora lejka – jeśli ilość napływającej wody (informacji) przekracza możliwość jej odprowadzenia (zapamiętania), woda wylewa się na zewnątrz (utrudnione zapamiętywanie informacji nowych, tzw. hamowanie proaktywne). Hamowanie proaktywne – uprzednio wyuczony materiał utrudnia zapamiętanie nowego. Hamowanie podobieństw – materiał o podobnej treści hamuje wzajemnie przyswajanie nowych i przypominanie wcześniej nauczonych treści, w sytuacji, w której uczenie się obu następuje po sobie w krótkim czasie. Hamowanie afektywne – hamowanie związane z emocjami (ból, strach, gniew, euforia).
Zasady pracy z fiszkami i kartoteką Wszystkie słówka, które pamiętamy – przekładamy o jedną przegródkę do przodu. Wszystkie słówka, których nie pamiętamy – pozostają w przegródce nr 1 lub do niej wracają. Za pomocą kartoteki uczyć możemy się wszelkich informacji, które dadzą się sformułować w formie pisemnych odpowiedzi na pytania.
Fiszki i system kartotekowy Powtarzamy częściej To zadanie realizuje za nas kartoteka Cel: uniknięcie zapomnienia Informacje słabo zapadające w pamięć – abstrakcyjne, pozbawione logiki i sensu Powtarzamy rzadziej To zadanie realizuje za nas kartoteka Cel: utrwalenie Informacje dobrze zapadające w pamięć – konkretne, logiczne, sensowne
Zalety fiszek i systemu kartotekowego Materiał zapomniany powtarzany jest tak często, jak to niezbędne do pełnego utrwalenia Powtórzenia kontrolne trwale zapamiętanego materiału ograniczają się maksymalnie do pięciu Porządkowanie elementów wiedzy wg stopnia opanowania – jasna, przejrzysta struktura tego, co wiem oraz czego nie wiem Podział materiału na mniejsze części Świadomość postępów – w postaci materialnego przyrostu ilości karteczek (opanowanej wiedzy) Dostosowanie tempa uczenia i liczby powtórek do możliwości i pracowitości ucznia
Prawo Thorndike’a Powiązanie bodźca z reakcją jest tym trwalsze, im częściej podlega ćwiczeniu. Elementem dodatkowym, niezbędnym do skutecznej nauki jest motyw – istotny dla ucznia powód oraz sens uczenia się. Wzmocnienie instrumentalne/ warunkowanie instrumentalne (Skinner) – forma uczenia się krok po kroku skomplikowanych sekwencji poprzez doświadczenie małych, także przypadkowych, wzmacniających sukcesów. [Leitner, 86]
Wyciągnij wnioski Uczenie się dwa razy więcej niekoniecznie musi oznaczać zapamiętania dwa razy więcej. Człowiek, który próbuje się więcej nauczyć, będzie musiał więcej zapomnieć. Powtórzenia rozłożone w długim okresie pozwalają zapamiętać materiał łatwiej i lepiej niż tzw. uczenie skumulowane.
Dziękuję za Twój poświęcony czas!