Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Advertisements

Zasadnicza Szkoła Zawodowa
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Praktyczna nauka zawodu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Liceum Ogólnokształcące
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
Technikum Usług Fryzjerskich (na podbudowie szkoły podstawowej, gimnazjalnej) ZAWÓD: Technik usług fryzjerskich.
Struktura egzaminu zawodowego
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2014/2015
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
 Projekt systemowy pt. „ Praktyki pedagogiczne gwarantem skutecznego kształcenia przyszłych nauczycieli” jest współfinansowany ze środków europejskich.
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
Praktyki uczniowskie w Prime Food
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Niemiecki model edukacji zawodowej
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Gdy samochód „zachoruje”, Mechanik go uratuje ;)
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
im. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE w Kostrzynie nad Odrą
Kształcenie dualne.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Doradztwo zawodowe w szkołach
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu
Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
Zapis prezentacji:

Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

ZST w Mikołowie informacje o szkole Liczba uczniów: 928 Liczba nauczycieli 91 Liczba oddziałów 36 Kierunki kształcenia Szkoła zawodowa: mechanik pojazdów samochodowych operator obrabiarek skrawających klasy wielozawodowe Liceum profilowane: ekonomiczno-administracyjne zarządzanie informacją

Technikum: technik informatyk technik mechanik technik mechatronik technik elektryk technik elektronik technik pojazdów samochodowych Technikum uzupełniające:

Współpraca szkoły z pracodawcami odbywa się głównie w ramach praktycznej nauki zawodu zajęcia praktyczne praktyki zawodowe

Współpraca z pracodawcami W roku szkolnym 2008/2009 praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy oraz w zakładach rzemieślniczych odbyło 226 osób: zajęcia praktyczne odbywały się w 71 zakładach pracy, praktyki zawodowe w 53 (technikum i technikum uzupełniające).

Zajęcia praktyczne mogą być realizowane przez ucznia: w warsztatach szkolnych, u pracodawcy na podstawie oddelegowania z zajęć praktycznych w szkole, u pracodawcy, z którym uczeń (pracownik młodociany) podpisał umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Wybór formy zajęć praktycznych przez uczniów ZSZ w Mikołowie

Zajęcia praktyczne w szkole: uczeń zarówno kształcenie teoretyczne jak i praktyczne odbywa w jednym miejscu, łatwość korelacji treści programowych pomiędzy przedmiotami teoretycznymi i praktycznymi, łatwość prowadzenia nadzoru pedagogicznego, możliwość realizacji programu nauczania zajęć praktycznych w całości (o ile szkoła ma odpowiednie wyposażenie i kadrę), większa liczebność grup niż w przypadku zajęć u pracodawcy, uczeń nie otrzymuje wynagrodzenia.

Uczeń oddelegowany na zajęcia praktyczne z warsztatów szkolnych: uczeń nie jest pracownikiem młodocianym, umowa zostaje zawarta między szkołą a pracodawcą, nauka odbywa się bezpośrednio na rzeczywistym stanowisku pracy, uczeń pobiera naukę indywidualnie lub w małej grupie, uczeń ma kontakt z narzędziami, sprzętem w wersji profesjonalnej a nie dydaktycznej, umowa dotyczy przekazania ucznia do pracodawcy w celu opanowania zadań zawodowych, których realizacja w szkole jest trudna lub niemożliwa, uczniowie oddelegowywani są do pracodawcy z reguły na okres jednego semestru, uczeń nie otrzymuje wynagrodzenia.

Kształcenie praktyczne pracownika młodocianego u pracodawcy: uczeń podpisuje umowę z pracodawcą i staje się pracownikiem młodocianym, nauka odbywa się bezpośrednio na rzeczywistym stanowisku pracy, uczeń pobiera naukę indywidualnie lub w małej grupie, uczeń ma kontakt z narzędziami, sprzętem w wersji profesjonalnej a nie dydaktycznej, pracodawca przyjmuje ucznia na cały okres nauki zawodu, uczeń podlega obowiązkom i prawom wynikającym z kodeksu pracy, uczeń otrzymuje wynagrodzenie.

Praktyki zawodowe Praktyki zawodowe, zgodnie z programami nauczania, realizowane są w trzeciej klasie technikum oraz w drugiej klasie technikum uzupełniającego. Czas trwania praktyki wynosi cztery tygodnie, z wyjątkiem zawodu technik mechatronik gdzie jest on skrócony do dwóch tygodni. Praktyki zawodowe realizowane są w ZST Mikołów wyłącznie w zakładach pracy i zakładach rzemieślniczych. Praktyki zawodowe są realizowane na podstawie umowy zawartej między zakładem pracy a szkołą.

Praktyki zawodowe zagraniczne Jako uzupełnienie praktyk zawodowych w ramach unijnego programu Leonardo da Vici w bieżącym roku szkolnym uczniowie ZST w Mikołowie będą mieli możliwość odbycia praktyki zawodowej: w Koszycach (Słowacja) – technik elektronik, technik informatyk, w Lipsku (Niemcy) - technik mechatronik, technik elektronik, w Rimini (Włochy) – technik informatyk.

Nadzór nad realizacją praktycznej nauki zawodu u pracodawcy Bezpośredni nadzór nad realizacją programu praktycznej nauki zawodu sprawuje: szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu, podmiot przyjmujący młodocianych na praktyczną naukę zawodu. Dodatkowo zgodnie z Ustawą o rzemiośle do zadań samorządu gospodarczego rzemiosła należy w szczególności nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego w rzemiośle

Formy nadzoru praktycznej nauki zawodu stosowane w ZST Mikołowie sprawdzanie umów zawieranych przez uczniów z pracodawcami, wizyty (hospitacje) kierownika szkolenia praktycznego oraz kierownika warsztatów szkolnych w zakładach pracy i zakładach rzemieślniczych, analiza zapisów w dzienniczkach zajęć praktycznych uczniów, ankiety przeprowadzane po odbyciu praktyk zawodowych, spotkania z przedstawicielami Cechu rzemiosł i przedsiębiorców.

Najczęściej występujące nieprawidłowości związane z realizacją praktycznej nauki zawodu: błędy lub braki w treści umów z pracodawcami, brak programów nauczania i podstaw programowych, nieznajomość formuły egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (wynikająca z braku informatorów egzaminacyjnych), łamanie postanowień kodeksu pracy w zakresie czasu pracy młodocianych, wykorzystywanie uczniów/młodocianych do prac nie związanych z nauką zawodu.

Współpraca ZST w Mikołowie z firmą Ford ZST w Mikołowie od roku 1992 prowadzi współpracę z firmą Ford. Na terenie szkoły utworzone zostało Centrum Szkolenia Diagnostów Firmy Ford. Współpraca dotyczy: udostępniania materiałów dydaktycznych firmy nauczycielom i uczniom, wykorzystania sprzętu diagnostycznego, modeli, narzędzi, podzespołów i zespołów firmy Ford na zajęciach, szkoleń nauczycieli przedmiotów samochodowych.

Szkolenie modułowe Realizacja w szkołach programów nauczania o strukturze modułowej szczególnie ułatwia powiązanie nauczania w szkole z zajęciami prowadzonymi w przedsiębiorstwach. Moduły składają się z jednostek modułowych, które z założenia stanowią zadania zawodowe wykonywane przez pracowników przedsiębiorstwa.

Rola wychowawcza pracodawcy Podczas kształcenia zawodowego i wykonywania zadań zawodowych rozwijane są u ucznia takie cechy jak: aktywność, zaradność, odpowiedzialność, pomysłowość, pracowitość, systematyczność, punktualność, krytycyzm itp. Opiekun ucznia na zajęciach praktycznych lub praktykach realizowanych w zakładzie pracy ma często większe możliwości działań wychowawczych niż jego wychowawca klasowy.

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki