Wykonał Piotr woźnicki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WODA KRÓLEWSKA Zapraszam ;).
Chrom.
Mangan (Mn).
MIEDŹ Karolina Sosnowska kl. IIa.
SIARKA I JEJ ZWIĄZKI Marek Skiba.
Krzem Joanna Woderska II a.
Andrzej Widomski Katarzyna Miłkowska Maciej Młynarczyk
Chemia Ogólna Wykład I.
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Metale i stopy metali.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Chemia stosowana I temat: związki kompleksowe.
Wodorotlenki i kwasy.
Menu Koniec Czym jest węgiel ? Węgiel część naszego ciała
Sole w rolnictwie.
Chrom Klaudia Laks, 1bL Duże Koło Chemiczne, Liceum Akademickie w ZS UMK w Toruniu (2012/2013)
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
ZŁOTO.
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Mangan i jego charakterystyka
MIEDŹ – PREZENTACJA Kamil Adam Marudziński Duże Koło Chemiczne w ZS UMK (rok szkolny 2012/2013)
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Rodzaje wiązań chemicznych
Autorzy: Beata i Jacek Świerkoccy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PIERWIASTEK TEN ZOSTAŁ WYODRĘBNIONY W FORMIE CZYSTEJ W 1808 ROKU PRZEZ HUMPRY’EGO DAVY’EGO.
Fenole.
Sole w Medycynie.
Sole w życiu człowieka.
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Związki kompleksowe.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
 Cynk w przyrodzie występuje wyłącznie w formie związanej w postaci minerałów: - ZnS – blenda cynkowa, - ZnCO 3 – smitsonit  Otrzymywanie metalicznego.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Żelazo i jego związki.
Wodór i jego właściwości
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Fenole Budowa fenoli Homologi fenolu Nazewnictwo fenoli Właściwości chemiczne i fizyczne Zastosowanie.
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Kliknij, aby dodać tekst Aminy. Aminy - pochodne amoniaku, w którego cząsteczce atomu wodoru zostały zastąpione grupami alkilowymi lub arylowymi. amoniakwzór.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
związki wodoru z metalami - wodorki, związki wodoru z niemetalami
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Analiza jakościowa w chemii nieorganicznej – kationy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Zapis prezentacji:

Wykonał Piotr woźnicki Nikiel Wykonał Piotr woźnicki Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Ogólna charakterystyka Nikiel jest pierwiastkiem z grupy metali przejściowych. W układzie okresowym jest w 10 grupie i 4 okresie, w bloku d. Jego liczba atomowa to 28 a masa atomowa 58,69 u. Występuje na II i III (i bardzo rzadko na IV) stopniu utlenienia. Tworzy średnio zasadowe tlenki. Ma 5 trwałych izotopów (58, 60, 61, 62, 64). Jego konfiguracja elektronowa to 1s22s22p63s23p64s23d8 Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Wygląd Nikiel metaliczny jest metalem srebrzystobiałym, kowalnym, odpornym na działanie wilgoci i powietrza. Stosuje się go m.in. do tworzenia błyszczących powłok galwanicznych na powierzchni elementów stalowych Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Występowanie Nikiel występuje w skorupie ziemskiej w ilościach ok. 80 ppm w postaci minerałów -garnieryt i pentlandyt. Rudy dzieli się na tlenowe, siarczkowe i arsenkowe, w zależności od ich składu chemicznego.  Rudy niklu przerabia się najczęściej na tlenki, redukowane następnie węglem, a tak otrzymany surowy nikiel poddaje się rafinacji elektrolitycznej. Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Złoża niklu występują w : Występowanie złóż Złoża niklu występują w : Kanadzie, Australii, na Kubie, w Chinach i Rosji. Zajmuje on pod względem rozpowszechnienia w skorupie ziemskiej 21! miejsce (procenty wagowe). Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Zastosowanie Nikiel wykorzystuje się głównie jako pokrycie mniej szlachetnego żelaza i stali (elektroliza), gdzie zwiększa wytrzymałość i odporność na korozję. Stale takie wykorzystuje się w przemyśle samochodowym. Sieć krystaliczna niklu posiada właściwość absorpcji atomów wodoru. W silnie rozdrobnionym metalu może się zmieścić około 17 razy więcej wodoru niż wynosi jego objętość. Właściwość ta wykorzystywana jest jako katalizator w wielu procesach, m.in. w hydrogenizacji (chemicznym utwardzaniu) tłuszczów. Jest składnikiem baterii niklowo-kadmowych. Jego stopy z miedzią służą do produkcji monet. Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Związki Nikiel w związkach występuje jako pierwiastek dwu-, trój- lub czterowartościowy ale najtrwalsze są połączenia niklu(II). Wodne roztwory jego soli mają zabarwienie zielone, co jest spowodowane obecnością uwodnionych jonów [Ni(H2O)6]2+ natomiast sole bezwodne są żółte. Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Charakterystyka Nikiel w roztworach występuje wyłącznie na drugim stopniu utlenienia. Na wyższych stopniach utlenienia występuje tylko w tlenkach Ni2O3 NiO2 i niektórych kompleksach. Kation Ni2+ należy do 3 grupy analitycznej kationów. Łatwo tworzy jony zespolone, przy czym najtrwalsze są kompleksy cyjankowe [Ni(CN)4]2- i szczawianowe [Ni(C2O4)2]2- Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Wykrywanie – reakcja Czugajewa Dimetyloglioksym (odczynnik Czugajewa) dodany do amoniakalnego roztworu jonów Ni2+ wytrąca czerwony (różowy) kłaczkowaty osad dimetyloglioksymianu niklu(II). Osad ten nie rozpuszcza się w nadmiarze NH3(aq). Ta reakcja identyfikacyjna jest najczęściej stosowaną reakcją do wykrywania jonów Ni2+ Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Reakcje charakterystyczne W reakcji Ni2+ z roztworem wodorotlenku sodu NaOH wytrąca się zielony (zielonkawy) osad wodorotlenku niklu: Ni2+ + 2OH- Ni(OH)2 który jest nierozpuszczalny w nadmiarze zasady, ale rozpuszcza się w rozc. kwasach, roztworze amoniaku i solach amonowych. Pod wpływem utleniaczy (woda bromowa, chlorowa) przechodzi w czarny wodorotlenek niklu Ni(OH)3: 2 Ni2+ + 2OH- + Cl2 Ni(OH)3 + 2Cl- Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Tlenek niklu(II) Po wyprażeniu wodorotlenku niklu Ni(OH)2 powstaje tlenek szarozielony tlenek niklu(II) NiO: Ni(OH)2 NiO + H2O T Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Reakcje charakterystyczne Wodny roztwór amoniaku NH3(aq) dodawany w niewielkich ilościach do roztworu zawierającego jony Ni2+ wytrąca się zielonkawy hydroksosoli, np. hydroksochlorku niklu(II) Ni2+ + 2Cl- + NH3*H2O Ni(OH)Cl + NH4+ Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Reakcja z amoniakiem – c.d. Otrzymana sól Ni(OH)Cl jest rozpuszczalna w nadmiarze wodnego roztworu amoniaku z utworzeniem szafirowofioletowego jonu zespolonego [Ni(NH3)6]2+: Ni(OH)Cl+6(NH3*H2O) [Ni(NH3)6]2++OH+Cl+6H2O Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Reakcja z siarczkami Siarczek amonu (NH4) 2S wytrąca z roztworów zawierających Ni2+ czarny osad siarczku niklu: Ni2+ + S2- NiS który jest rozpuszczalny jedynie w rozpuszczalnikach wykazujących silne właściwości utleniające, np. w wodzie królewskiej lub kwasie solnym w obecności nadtlenku wodoru. Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Reakcja z żelazocyjankami Żelazocyjanki (np. K4[Fe(CN)6] strącają z roztworu soli niklu zielonkawobrunatny osad, nierozpuszczalny w rozc. kwasie solnym: Ni2+ + Fe(CN)64- Ni2[Fe(CN)6] Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu

Bibliografia Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko – Chemia analityczna, tom 1 Szczęsny Rosołowski – „Pracownia chemiczna. Analiza jakościowa” http://www.e-chemia.nazwa.pl/ http://pl.wikipedia.org/ http://portalwiedzy.onet.pl/13285,,,,nikiel,haslo.html/ Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu