DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
KONFERENCJA n.t. „Projekt CALYPSO w Polsce
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Świadomość, która obala stereotypy
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Systemowe wsparcie dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Psychologiczna pomoc pedagogom w problematyce suicydologii
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
mgr Małgorzata Piasecka
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
& PO WER nowe podejście do zdrowia psychicznego
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Po co komu psychoterapia?
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Doskonalenie nauczycieli granty
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Szkoła Promująca Zdrowie
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY V Ogólnopolska Konferencja Suicydologia wśród nastolatków Kuria Diecezji Warszawsko-Praskiej i Naczelny Kapelan Więziennictwa Warszawa, 23 luty 2009 rok DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY WŁODZIMIERZ A. BRODNIAK INSTYTUT PSYCHIATRII I NEUROLOGII PRACOWNIA SUICYDOLOGICZNA E-mail: brodniak@ipin.edu.pl WARSZAWA

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży MOTTO: „TYLKO DZIECKO, KTÓRE NIE DOŚWIADCZYŁO MIŁOŚCI, LECZ DOZNAŁO KRZYWDY, PONIŻENIA I KTÓREGO POZBAWIONO NADZIEI, ŻE MOŻE BYĆ KOCHANE, ODBIERA SOBIE ŻYCIE” Z.Płużek i B. Pilecka

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży STRUKTURA PREZENTACJI STATYSTYKA SAMOBÓJSTW I ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH WŚRÓD UCZNIÓW – ROZMIARY PROBLEMU DWA PODSTAWOWE DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY CZTERY MODELE PREWENCJI SAMOBÓJSTW

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży STATYSTYKA – ROZMIARY PROBLEMU W latach 2001-2007 liczba zgonów samobójczych w szerokiej grupie wiekowej 10 19 lat wynosiła w Polsce przeciętnie 300-330 rocznie. W grupie wieku 10-14 lat od 30 do 50 przypadków W grupie wieku 15-19 lat od 267 do 285 przypadków W wieku 7-9 lat na szczęście zdarzają się samobójstwa sporadycznie, przeciętnie 1 przypadek rocznie

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży STATYSTYKA – ROZMIARY PROBLEMU C.D. Istotne znaczenie ma oszacowanie liczby zachowań samobójczych w formie prób samobójczych wśród dzieci i mlodzieży Według wielu badań, w tym WHO liczba prób samobójczych wśród uczniów jest co najmniej 15-20 razy większa od liczby samobójstw dokonanych. Według tego wskaźnika można w Polsce ją oszacować w skali od 4 do 6 tysięcy przypadków rocznie.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży 2. Dwa podstawowe dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży A. Dylemat związany ze stygmatyzacją, tematem tabu, wstydem, mitami, uprzedzeniami i lękami wobec samobójstwa B. Dylemat związany z wyborem do kogo kierować działania edukacyjne, jakie treści, formy i metody prewencji zachowań samobójczych uczniów

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Samobójstwo podobnie jak choroba psychiczna jest w świadomości społecznej tematem tabu, stygmatyzującym, wstydliwym, wywołującym różne lęki, poczucie bezradności, poczucie winy, często jest ukrywane, przemilczane, a także wiąże się z wieloma mitami i uprzedzeniami, o nieuchronności, zwłaszcza samobójstw zakończonych zgonem, o braku sygnałów i oznak ze strony osób podejmujących próby samobójcze czy ogromnych obaw przed zadawaniem pytań o myśli i plany samobójcze, aby nie „prowokować” takich zachowań.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Ten stan świadomości, także znacznej części wielu grup profesjonalnie zajmujących się pomocą osobom z zachowaniami i tendencjami samobójczymi znacznie wpływa i utrudnia działania prewencyjne szczególnie w przypadku tragicznego kontekstu i konsekwencji samobójstw dzieci i młodzieży w wymiarze rodzinnym i szkolnym.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Drugi dylemat w znacznym stopniu wiąże się z pierwszym i dotyczy ważnego pytania w działaniach zapobiegawczych – do kogo kierować, jakie treści, formy i metody prewencji zachowań samobójczych wśród uczniów stosować? Odpowiedź jest zarówno prosta, jak i złożona. Kto? – rodzice, ale przede wszystkim nauczyciele, psycholodzy, lekarze, pracownicy pomocy społecznej, duchowni, policjanci i inne zaangażowane grupy zawodowe – szeroka edukacja suicydologiczna

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Treści, formy i metody - dorośli: Wiedza teoretyczna i praktyczna zwłaszcza o o czynnikach ryzyka, czynnikach chroniących (protektywnych), metodach diagnozy problemu, identyfikacji grup ryzyka, form pomocy, kontaktu, komunikacji, w tym rozmowy (pytania) z uczniami w stanach kryzysu i zagrożenia własnego życia. Edukacja ta powinna także obejmować problemy i czynniki ryzyka współwystępujące z zachowaniami samobójczymi, jak: agresja, przemoc w rodzinie, nadużywanie substancji psychoaktywnych ( szczególnie alkoholu), przestępczość, molestowanie seksualne i in.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Treści, formy i metody – uczniowie: Do dzieci i młodzieży nie jest zalecane, a nawet Wskazane, na podstawie wielu badań, kierowanie bezpośrednich treści edukacyjnych o samobójstwach – negatywna rola internetu i innych mass mediów. Zalecane są programy promocji zdrowia psychicznego, które obejmują: 1.uczenie umiejętności radzenia sobie ze stresami i problemami, 2.rozwijanie zainteresowań, wartości afirmujących życie, 3. rozwijanie ducha wspólnoty, współpracy i solidarności w ramach szkoły, organizacji sportowych, turystycznych, młodzieżowych, religijnych, samo- pomocowych oraz innych ruchów i stowarzyszeń społecznych

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Cztery modele prewencji samobójstw: Model socjologiczny Model kryminologiczny Model psychologiczny Model psychiatryczny

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Model socjologiczny prewencji samobójstw korzystając z teorii integracji społecznej, przemian społeczno-ekonomicznych (modernizacji i transformacji systemowej), wartości kulturowych, norm etycznych i prawnych, reakcji społecznej oraz transmisji zachowań samobójczych przez mass media – wskazuje na rolę wsparcia społecznego, więzi i kontroli społecznej, stopnia integracji społeczności lokalnych, w tym organizacji samorządowych, samopomocowych, religijnych i innych organizacji społecznych. W modelu tym można wskazać zespół praktycznych działań obejmujący integrowanie i budowanie więzi społecznych przez promowanie różnego rodzaju organizacji, a także tworzenie rozwiązań ustawowych w systemie prawa korzystnych dla zdrowia psychicznego np. ograniczanie negatywnych skutków wpływu mass mediów i internetu na rozpowszechnienie zachowań samobójczych.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Model kryminologiczny koncentruje się na wiktymologicznej i osobowościowej analizie zachowań samobójczych i ocenie czy nie ma związku samobójstwa z przestępstwem. Zapobieganie w tym modelu powinno głównie obejmować szeroką edukację policjantów i pracowników więziennictwa w zakresie problematyki zdrowia psychicznego w kontekście samobójstw i samouszkodzeń oraz odpowiednich działaniach organizacyjnych i programowych.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Model psychologiczny – kładzie się nacisk na rolę cech osobowości, stresu psychologicznego i społecznego, pourazowych zaburzeń stresowych (PTSD), a w ramach stosowanych metod prewencji podstawę stanowią wczesna diagnoza zagrożenia życia, strategie interwencji kryzysowej, pomoc psychologiczna i różne formy psychoterapii. W modelu psychologicznym są dwa kierunki praktycznych działań: intensywne szkolenia psychologów w zakresie metod identyfikacji grup ryzyka, wczesnej diagnozy i technik interwencji kryzysowej oraz tworzenie lokalnej i regionalnej sieci ośrodków interwencji kryzysowej, telefonów zaufania i pomocowych portali internetowych.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Model psychiatryczny – najważniejsze elementy, to: wczesna diagnoza zaburzeń psychicznych, zwłaszcza zaburzeń afektywnych (depresje), terapia osoby w stanie ryzyka suicydalnego, a także czasami leczenie jego rodziny, tworzenie grup wsparcia w ramach postwencji – pomocy osobom po samobójstwie osób bliskich i psychoedukacja. W tym modelu podobnie jak w modelu psychologicznym promuje się intensywne szkolenie psychiatrów w zakresie diagnostyki i terapii osób w stanie ryzyka suicydalnego. Działania na rzecz usprawnienia i rozwoju lecznictwa psychiatrycznego, w tym rozwoju programów leczenia metodami psychospołecznymi, a nie tylko farmakoterapia oraz organizowaniem grup wsparcia. Tworzona jest także sieć oddziałów interwencji kryzysowej w szpitalach.

Dylematy zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży Konkluzja Te wielostronne i kompleksowe działania edukacyjne i promocyjne, które powinny się znacznie rozwinąć po wprowadzeniu od 1 stycznia 2009 roku drogą ustawową Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego mogą ograniczyć liczbę zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży oraz zmniejszyć ich negatywne skutki i koszty społeczne, zdrowotne i ekonomiczne.

DZIĘKUJĘ SERDECZNIE ZA UWAGĘ