Jak sporządzać notatki?
Notatka to własna, osobista pomoc naukowa ukierunkowana na jeden cel – opanowanie wiedzy
Jak notować? wykład – pisz językiem prostym, zrozumiałym, stosuj zdania krótkie, nadążaj za nauczycielem, koncentruj się z podręcznika – przeczytaj cały tekst i przy drugim czytaniu notuj to co najważniejsze ( można notować już przy pierwszym czytaniu – nie przepisuj „słowo w słowo” pracując twórczo – stwórz plan, wizję, co ma zawierać twoja praca, notuj wszystkie myśli, które przychodzą ci do głowy, na koniec dokonaj selekcji zanotowanych informacji
Jak pracować z notatkami? przeczytaj je tego samego dnia, uzupełnij niedopowiedziane myśli rozszyfruj wszystkie skróty, sprawdź pisowni obcych wyrazów podkreśl rzeczy najważniejsze przechowuj je w takich miejscach, aby nie szukać ich w miarę poszerzania swojej wiedzy, uzupełniaj notatki o nowe treści
Rodzaje notatek Notatka linearna – tradycyjna, pisana linijka pod linijką, należy podkreślić istotne rzeczy, robić rysunki. Notatka musi mieć tytuł! Notatka nielinearna – mapa myśli – ma postać schematycznego rysunku, w którym sygnalizujemy problem, hasłowo zapisujemy niezbędne treści, a zależność między nimi zaznaczamy graficznie, nie słownie Uwaga! Z notatki linearnej może skorzystać każdy, kto ją weźmie do ręki, natomiast z nielinearnej może skorzystać tylko jej autor, bo dla innych będzie ona w dużej mierze nieczytelna
Cechy dobrej notatki zrobiona osobiście czytelna i zrozumiała wyczerpująca temat, ale nie „przegadana”
Na czym notować? duże kartki – ( wielkie płachty ) – uzasadnione wtedy, gdy masz problem z uchwyceniem powiązań między treściami, a duże kolorowe schematy pozwolą ci uporządkować wiedzę ( np. przed sprawdzianami, powtórkami ) fiszki – małe karteczki, na których zapisujesz tylko niewielki fragment wiedzy
Notatka - plan Uwagi Pawlikowska-Jasnorzewska Maria Pawlikowska-Jasnorzwska M.:Czterolistna koniczyna albo szachownica. Londyn 1980 Rec. Odachowska J.: Finał „Nowe Książki” 1981 nr 10 s. 17-18 Uwagi Losy poetki po 1939 r. Wpływ Omara Chajjama na twórczość M. Pawlikowskiej Omówienie tomiku :Czterolistna koniczyna albo szachownica”. Bibl. Szkolna nr inw. 23560
Notatka - cytat Uwagi Gospodarka krajów kapitalistycznych Pomianowski W.: Stawka wyższa od 200 milionów. „Życie Warszawy” 1984 nr 109 s.4-5 Uwagi „Skończyły się czasy zachodnioeuropej-skiego cudu gospodarczego niepohamo-wanego wzrostu. Jego tempo szacowane w latach 60-tych na 5 proc., spadło po kryzysie naftowym do 2 proc.” W Bibl. Pedag.
Notatka - streszczenie Imprezy czytelnicze Masalska G.: Rola i znaczenie biblioteki szkolnej. „Poradnik bibliotekarza” 1984 Nr 3 s.83-85 Uwagi Apel dla szkół podstawowych Apel poświęcony ukazaniu funkcji biblioteki szkolnej oraz jej związków z pracą szkoły. Fragmenty wspomnień A. Stopy dotyczące początków biblioteki szkolne. Wiersze o książkach i bibliotece.