Sztuka prezencji inż. Marcin Chrząszcz
Czy gra jest warta świeczki? Prezentacja jest formą reklamy „Odkrycie staje odkryciem w chwili gdy zostaje sprzedane” Historia zna wiele takich przypadków zapomnienia z powodu braku reklamy: Edison (Swan), bracia Wright (Whitehead) Osoby dzięki umiejętnej promocji zmieniły bieg historii Galileusz, Napoleon, Hitler. Opowiedz o galigeluszu i papierzu, Edison rok ludzie, 7 mil Whitehead
Marka jako wartość największa Marka niektórych firm przewyższa wartość pozostałych dóbr przedsiębiorstwa Coca-Cola, McDonalds, Mercedes, Lego Wielkie laboratoria również dbają o swoją markę CERN FERMILAB DESY Opowiedz o jajach w cernie
Prezentacja, sztuka gry Codziennie przybieramy inną „twarz”. Inaczej rozmawiamy z prof. na uczelni inaczej przy piwie Podkreślił to już Gombrowicz w Ferdydurce. Przykładem doskonałego mówcy był Michael Faraday. Twierdził iż wykładowca powinien zachowywać się swobodnie i być równocześnie skupiony, ilustrować wykład, pamiętać o słuchaczach i okazywać im szacunek. Brak wykształcenia faradaya
Kolejne wskazówki Faradaya Nie używać notatek (poza cytatami) Nie przeciągać wykładu Mówić językiem możliwie najprostszym Nie powtarzać zdania wiele razy Nie chrząkać, bąkać itp. Zrównoważyć treść i formę wykładu „The chemical History of Candle” FOTON 93 Niech przeyczytają notatki
Od czego zacząć? Do kogo będziemy mówić? Co chcemy przekazać? Ile mamy czasu? Kiedy, gdzie w jakich okolicznościach?
Najważniejszy jest dobry początek Opróżnijcie kieszonki! Przedmioty w kieszonkach wyglądają bardzo nieestetycznie. Przedstaw się i powiedz po krótko czym będziesz mówił Zacznij od zaciekawienia widza: „czy gra jest warta świeczki” lub „Elektrownie jądrowe które są nadzieją dla świata budzą sprzeciw ekologów”
Mowa ciała Należy patrzeć na widownie. (ALE NIE W JEDNA OSOBĘ) Nie należy trzymać rąk w kieszeni( tego mi się jeszcze nie udało zrobić ) Pilnuj czasu! (na początku bardzo wybija z rytmu)
Cechy wybitnego wykładowcy Zna temat. Statystycznie trzeba wiedzieć 5 razy więcej niż się chce powiedzieć (NIE DOKOŃCA) Ma plan jak przekazać słuchaczom informację Rozumie temat Reaguje na reakcje odbiorców Wizualizuje temat wystąpienia (macha rękami)
Jak stracić słuchacza Używaj skomplikowanych słów Używaj skoków myślowych Wymądrzaj się Mów bez emocji Zmieniaj powoli slajdy Daj więcej niż 3 równania lub wzory na slajdzie „W czasie wykładu tak, jak w dramacie, obowiązują punkty zwrotne akcji” Anegdotka o wykładzie z anlizy na aghu Przykłąd skomplikowanych słów
Troszkę danych statystycznych O sukcesie naszej prezentacji decyduje w 60% mowa ciała! 20% emocje zawarte w wystąpieniu 20% treść wypowiedzi Dlatego polityką udaje się nam ten kit wciskać
Wykorzystuj aforyzmy i cytaty Cytat pozwala skupić się odbiorcy na tematyce, zmusić do przemyślenia. Jest również ważny z punktu widzenia manipulacji. Powoduje u odbiorcy mimowolne zaakceptowanie naszych tez, przez autorytet osoby cytowanej. Tutaj są ściągawki: Księga cytatów z polskiej literatury pięknej od XIV do XX wieku. – Paweł Hertz
Prezentacja komputerowa Dobierz odpowiednią czcionkę Wzbogać prezentację fotografiami Nie czytaj prezentacji!! (istnieją wyjątki: wzory) Używaj wszelkich dostępnych (tablice dotykowe itp.) Nie oddalaj się od ekranu Stwórz atmosferę kojarzącą się z tematem Wykorzystuj rekwizyty,
Niebezpieczeństwa Nie skupiaj się na „zabawkach” Nie ogłusz słuchaczy przy pomocy mikrofonu Nie wypisuj robaczkologi
Obliczenia TAK NIE ROBIĆ !!
Kilka porad dotyczących PowerPointa Zaplanuj wszystkie atrakcję równomiernie na slajdach Rysunki nie powinny rozpraszać Nie prezentuj całej publikacji(badań) Wybierz odpowiednio czcionkę UWAGA! Nie wszystkie czcionki działają na wszystkich komputerach
Power Point Opisuj wykresy i histogramy Nie przesadzaj z animacjami, ich nadmiar powoduje rozdrażnienie Pamiętaj komputer ma pomoc a nie zastąpić Prezentera
Zdanie innych January Weiner „Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych” => Uważa że należy czytać dosłownie tekst pokazany na slajdach „Nigdy nie czytaj dosłownie, ponieważ wywołuje to wrażenie upośledzenia umysłowego” W.Niedzicki
Dziękuje za uwagę