KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, 14.03.2012 r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczni na drodze.
Advertisements

Autorzy: Karolina Kopka, Sabina Napierała, Patryk Dutkowski.
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
Ścieżki Rowerowe.
BEZPIECZNY UCZEŃ NA DRODZE
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Manewry ruchu drogowego
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
BEZPIECZNIE NA DRODZE.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Jak moje miasto jeździ z głową?
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
PRZEPISY, ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE OBOWIĄZUJĄCE PIESZYCH
WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE Elbląski Oficer Rowerowy Komenda Miejska Policji w Elblągu Elbląg, 11 maja 2013 r.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
Test z przepisów ruchu drogowego
DO PRACY JADĘ ROWEREM Doświadczenia z przebiegu kampanii w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni Izabela Gendek.
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Manewry Drogowe.
WYBRANE PRZEPISY MANEWRY O RUCHU DROGOWYM Przygotowała:
WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU.
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Sponsorzy i partnerzy Projektu :
MENU ROWERZYSTA 1 OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU. 2 2
Zasady przejazdu przez skrzyżowania o ruchu niekierowanym
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Autorka: Sylwia Palonek
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY ROWEREM
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
BEZPIECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY
Dariusz Mrowiński SKRZYŻOWANIA DRÓG Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wybrane zagadnienia bezpiecznego zachowania się na drodze
Zasada ważna dla ciebie
MANEWRY.
KOMUNIKACJA ROWEROWA Szkoła Podstawowa nr 18 w Elblągu, r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy
Podczas wykonywania manewrów na drodze
Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Rowerowa Szkoła Czyli dlaczego i jak warto jeździć rowerem
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach
Manewry na drodze cz.3: wymijanie, omijanie, wyprzedzanie
PIERWSZEŃSTWO PRZEJAZDU NA SKRZYŻOWANIU DRÓG
Materiał szkoleniowy dla uczniów NSP „Nasza Szkoła”
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach
opracowała Longina Adamczyk
Niebezpieczny zakręt w prawo.
„Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
Jak moje miasto jeździ bezpiecznie?. Komentarz:  Nie są zagrożeniem dla przechodni ó w.  Mogą jechać po chodniku.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Bezpieczeństwo i rozwaga- tego od ciebie każdy wymaga.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Pracę wykonali: Kacper, Kuba i Max
ELEMENTY DROGI POBOCZE CHODNIK RÓW POBOCZE PARKING DROGA DLA ROWERÓW
ZASADY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU NA SZKRYŻOWANIACH
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
Lekcja 2 Temat: Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy

KOMUNIKACJA ROWEROWA Agenda: 1. Piramida rowerowa 2. Zalety i wady roweru 3. Organizacja ruchu rowerowego 4. Bezpiecznie po mieście 5. A w Elblągu …

KOMUNIKACJA ROWEROWA 1. PIRAMIDA ROWEROWA WYJAZDY NA CAŁY URLOP WYJAZDY KILKUDNIOWE DZIENNE WYCIECZKI REKREACYJNE MIESZKAŃCÓW I TURYSTÓW REKREACYJNE PRZEJAŻDŻKI MIESZKAŃCÓW CODZIENNA KOMUNIKACJA ROWEROWA MIESZKAŃCÓW źródło: Claudia Krieger, Touristische Projekte. Cycling Tourists, Who they are, what they want and how they improve regional economy, prezentacja przedstawiona na Kongresie Velocity Monachium 2007

KOMUNIKACJA ROWEROWA 2. Zalety korzystania z roweru: Nie zanieczyszcza środowiska, Nie hałasuje, Zajmuje niewiele przestrzeni, Wymaga bardzo skromnej w porównaniu z samochodem infrastruktury,

Zapewnia codzienną dawkę wysiłku fizycznego, Nie stoi w korkach ulicznych, Jest szybki, Pozwala oszczędzać pieniądze, Zapewnia bezpośredni kontakt z otoczeniem, KOMUNIKACJA ROWEROWA

Umożliwia niezależną mobilność także dzieciom czy osobom starszym, które z różnych powodów nie mogą prowadzić samochodu, Jest bardzo poważną alternatywą dla samochodu i znaczącym uzupełnieniem komunikacji zbiorowej w mieście.

KOMUNIKACJA ROWEROWA Efektywność roweru w mieście

KOMUNIKACJA ROWEROWA specyficzne dla roweru cechy techniczno - ruchowe czyli: brak stabilności, brak odporności na boczne podmuchy wiatru, brak odporności na podmuchy powietrza powodowane przez przejeżdżające samochody, szczególna wrażliwość na stan nawierzchni, brak fizycznej ochrony rowerzysty przed skutkami upadku lub zderzenia; KOMUNIKACJA ROWEROWA Specyficzne dla roweru cechy techniczno - ruchowe: brak stabilności, brak odporności na boczne podmuchy wiatru, brak odporności na podmuchy powietrza powodowane przez przejeżdżające samochody, szczególna wrażliwość na stan nawierzchni, Brak fizycznej ochrony rowerzysty przed skutkami upadku lub zderzenia; Czy rower na jakieś wady? Niestety, tak Czy rower na jakieś wady? Niestety, tak

KOMUNIKACJA ROWEROWA 3. Organizacja ruchu rowerowego Kluczowym zagadnieniem związanym z projektowaniem przyjaznej dla rowerów infrastruktury jest pytanie, czy rowery mogą bezpiecznie dzielić wspólną przestrzeń z samochodami (oraz tramwajami, autobusami, ciężarówkami) - a jeśli tak, to kiedy i pod jakimi warunkami. Doświadczenia większości krajów w których ruch rowerowy stanowi istotną część podróży w miastach wskazują na TRZY formy organizacji ruchu rowerowego:

budowa wydzielonych dróg rowerowych poza jezdniami jeśli prędkość rzeczywista samochodów jest wyższa niż 50 km/godz. KOMUNIKACJA ROWEROWA

wyznaczanie pasów rowerowych w jezdni jeśli prędkość rzeczywista samochodów nie przekracza 50 km/godz. a jest wyższa niż 30 km/godz. KOMUNIKACJA ROWEROWA

integracja ruchu rowerowego i samochodowego na wspólnej jezdni jeśli prędkość rzeczywista samochodów nie przekracza 30 km/godz. (Strefy Tempo 30 -uspokojonego ruchu). KOMUNIKACJA ROWEROWA

4. Bezpiecznie rowerem po mieście Na drodze zawsze obowiązuje zasada ograniczonego zaufania - w przypadku rowerzysty można ją z przymrużeniem oka przedstawić w taki sposób, że,,większy ma zawsze rację/ pierwszeństwo. Uważaj więc na wielkie ciężarówki, a nawet małe blachosmrody. Podstawą bezpieczeństwa jest kontakt wzrokowy. Ty musisz widzieć kierowców i oni muszą widzieć Ciebie. Dlatego ważne jest, żeby rowerzysta był ubrany w jasną odzież i żeby był dobrze oświetlony.

KOMUNIKACJA ROWEROWA Rowerzysta skręcający w lewo musi zamiar skrętu sygnalizować w sposób jasny i upewniać się, że został dobrze zrozumiany. W ciemności wysunięta w lewo ręka, sygnalizująca zamiar skrętu jest słabo widoczna - warto nosić na niej odblaskową opaskę. Zawsze omijaj kałuże albo przynajmniej przejeżdżaj przez nie powoli. Nigdy nie wiadomo, czy na ich dnie nie ma metrowej dziury albo podłużnej szczeliny w której możesz zakleszczyć koło. Ulica nie jest miejscem sportu czy zabawy. Jazda rowerem w kilka osób często prowokuje niebezpieczne sytuacje, do których nigdy nie dochodzi przy jeździe w pojedynkę - rowerzyści nie tylko rozmawiają ze sobą, co odwraca ich uwagę, ale też często jadą zbyt blisko siebie i próbują się bez istotnego powodu wyprzedzać.

KOMUNIKACJA ROWEROWA Jazda wzdłuż nieregularnie zaparkowanych przy krawężniku samochodów to dobry sprawdzian na asertywność. Jazda na wprost jest naszym prawem - a nawet obowiązkiem. Choć drażni to wielu kierowców, to na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną rowerzyści powinni (ostrożnie!) omijać stojące na światłach samochody z prawej lub lewej strony i zajmować pozycję oczekującą na zielone światło tuż przed skrzyżowaniem.

KOMUNIKACJA ROWEROWA Ubiór rowerzysty powinien być dostosowany do geometrii roweru i stylu jazdy. Ma to szczególne znaczenie, kiedy zaskoczy nas niepogoda. Kurtka absolutnie nie powinna krępować naszych ruchów, a kaptur - ograniczać widoczności. Także torba czy plecak nie powinny w żadnym stopniu ograniczać swobody manewrów - dlatego warto rozważyć zamontowanie w rowerze bagażnika z koszykiem czy sakwami. Najlepszym kolorem ubioru jest żółty, dobrze widoczny w ciemności, deszczu czy wieczornej szarówce. Bardzo istotne są odblaskowe detale ubioru, takie jak np. zdejmowane opaski na rękaw czy nogawkę spodni (mogą dodatkowo chronić przed wkręceniem się spodni w łańcuch).

KOMUNIKACJA ROWEROWA Jazda w mieście powinna być asertywna - nie daj się zepchnąć na samo pobocze kilka centymetrów od krawężnika. Jest ono pełne dziur, które będziesz musieć w ostatniej chwili omijać, skręcając gwałtownie na środek jezdni i prowokując niebezpieczne sytuacje. Jedź metr od krawężnika - nawet, jeśli z tego powodu będą na ciebie trąbić. Podobną odległość zachowuj od zaparkowanych samochodów - pamiętając, że któryś z nich może nieoczekiwanie otworzyć drzwi czy ruszyć tuż przed Twoim nosem.

KOMUNIKACJA ROWEROWA 5. A w Elblągu … Jutro mija rok, od kiedy jest w Elblągu oficer rowerowy. Przez ten okres zaszły w naszym mieście pewne zmiany:

KOMUNIKACJA ROWEROWA

A pojawią się jeszcze:

KOMUNIKACJA ROWEROWA

Jeżeli Nam się uda, to Elbląg nie musi tak wyglądać! KOMUNIKACJA ROWEROWA

Dziękuję za uwagę i zapraszam do wspólnego rowerowania Dziękuję za uwagę i zapraszam do wspólnego rowerowania Marek Kamm – Elbląski Oficer Rowerowy Marek Kamm – Elbląski Oficer Rowerowy