O grze na fortepianie Gest, dźwięk i wyraz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MUZYKA JAPOŃSKA.
Advertisements

INSTRUMENTY MUZYCZNE. INSTRUMENTY MUZYCZNE wybrane RODZAJE INSTRUMENTÓW AEROFONY CHORDOFONY ELEKTROFONY IDIOFONY.
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Funkcje pieniądza.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
w nauczaniu zintegrowanym
INSTRUMENTY STRUNOWE.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
PIANO LAZAR International Music Education Atelier Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej. Grupy 4 i 5 - Grupy 6 i 7.
Percepcja słuchowa.
Ojczyzną dancehallu jest słoneczna i piękna wyspa na Morzu Karaibskim - Jamajka. Średnia roczna temperatura wynosi tam 25-28° C, nic więc dziwnego, że.
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
INSTRUMENTY PERKUSYJNE NIEMELODYCZNE.
Instrumenty strunowe szarpane
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Instrumenty strunowe smyczkowe
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
FORTEPIAN I JEGO HISTORIA
Akordeon Opr. Wołkowski Paweł.
podział i przedstawiciele opr. Marek Nowak
Polskie Tańce Narodowe
Autor: Justyna Radomska
Prezentacja multimedialna
LICENCJE.
Autor: Wiktoria Pietruszka
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Program nutowy wykorzystywany w muzyce
Sztuka dla dziecka Artystyczna Euforia w hotelu Nosalowy Dwór w ramach II Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach Zakopane 2010.
„Zdolności a umiejętności”
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Drgania punktu materialnego
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Historia Fortepianu Kuba Bronisz IV „a”.
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…. CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…
Matematyka w muzyce.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Muzyka klasyczna.
KONCERT NA BOISKU. KONCERT NA BOISKU CO TO JEST ORKIESTRA?
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Dokumentacja procesowa i techniczna z oględzin miejsca zdarzenia
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Artysta znany na całym świecie
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI.
Informatyka Mysz komputerowa.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Metody komunikacji.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Klawiatura Definicja klawiatury Klawiatura to uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania.
Analiza dynamiki „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
SKOK NA MOST struna W JAKI SPOSÓB MOŻNA ZE STRUNY WYDOBYĆ DŹWIĘK?
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Zaprasza na wieczór Dla Jacka Kaczmarskiego
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
FORTEPIAN Agnieszka Celewicz 2018.
Klasyfikacja instrumentów muzycznych I. Instrumenty strunowe Instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku jest drgająca struna nazywamy instrumentami.
Zapis prezentacji:

O grze na fortepianie Gest, dźwięk i wyraz Autor: Małgorzata Romanek

Fortepian – historia powstania Słowo fortepian wywodzi się z języka włoskiego, wyraz podzielić można na dwie części: piano, oraz forte, co znaczy głośno-cicho. Historia jego powstania, a raczej zmodernizowania starszych instrumentów klawiszowych wiążę się z przysłowiem „Potrzeba natura wynalazku”. Pierwotnie postacie, które były „przodkami” fortepianu, to z pewnością już dawno organy, ale też między innymi szpinet, wirginal, czy większy klawesyn, chociaż za jego prawdziwego ojca uznaje się klawikord. Przysłowiowa potrzeba polega na tym, że w jego poprzednich wersjach, naciskanie klawisza powodowało uruchomienie mechanizmu szarpiącego struny. Dźwięk wydobywany z takiego instrumentu zbliżony był mniej więcej do współczesnej gitary. Główną wadą tych instrumentów był brak możliwości zmiany natężenia dźwięku.

Muzyka wydobywana z szarpanych strun była jednolita i monotonna, co nie pozwalało muzykom w pełni oddać wyrazu majestatu danego utworu muzycznego. Szczególnie niezadowolona osobą ze swojego klawesynu był francuski kompozytor, twórca formy muzycznej zwanej „rondem”, Couperin. Muzyk stale upominał się o takie poprawienie instrumentu, by można było uzyskać na nim większą siłę wyrazu. Muzyk stale upominał się o takie poprawienie instrumentu, by można było uzyskać na nim większą siłę wyrazu. Do jego życzenia zastosował się Bartolomeo Cristofori, który w 1709 roku wynalazł instrument, w którym młoteczki uderzają w struny, a siła nacisku palców różnicuje głośność. Chociaż wówczas nie nazywano go jeszcze fortepianem, ochrzczono go imieniem „Hammerklavier”, co dosłownie oznaczało instrument strunowo-klawiszowy, młoteczkowy. Fortepian pomimo już dawnej daty powstania nadal cieszy się nie tylko popularnością wśród osób zainteresowanych muzyka klasyczną, ale także w muzyce współczesnej. Obecnie zaobserwować można powrót do starych tradycji związanych z włączeniem głosu fortepianowego do muzyki rockowej, czy popu, co utwierdza sławę i nieśmiertelność.

Budowa i mechanizm Fortepian jest instrumentem muzycznym należącym do grupy chordofonów klawiszowych, uderzanych. Jego wygląd zewnętrzny przypomina wielkie skrzydło ptaka oparte na trzech potężnych nogach. Elementem kontaktu pomiędzy palcami pianisty, a mechanizmem jest klawiatura składająca się z 88 klawiszy, co w sumie daje siedem oktaw. Białe, ułożone jeden po drugim prostopadłe do muzyka, poprzedzielane są klawiszami czarnymi pogrupowanymi na przemian po dwa i po trzy. Uderzenie klawiszu fortepianu powoduje uruchomienie skomplikowanego systemu młoteczkowego, wyniku, którego młoteczek powleczony filcowym pokryciem uderza w napiętą strunę powodując wydobycie charakterystycznego dźwięku. Wiadomo, że w miarę wydobycia dźwięku wyższego, maleje jego natężenia, czyli głośność, z jaką go odbieramy. Dlatego też struny najwyższych dźwięków złożone są po trzy na raz i gdy następuje uderzenie w nie młoteczkiem , wydobywane dźwięki nakładają się na siebie dając głośniejszy i bardziej donośny efekt. Natomiast najniższe dźwięki wydobywane są przez jedną, grubą, stalową strunę oplecioną mosiężnym lub miedzianym spiralnym drutem. Konstrukcja fortepianu jest bardzo solidna i wytrzymała.

Zastanawiający jest fakt, w jakim celu wewnątrz drewnianego korpusu znajduje aż w takim stopniu ciężka i gruba żelazna rama. Wyjaśnieniem założenia tak mocnego elementu jest fakt, że ogólna siła, z jaką napięte są struny wynosi ponad osiemnaście ton. Łatwo sobie wyobrazić jak wytrzymała mysi być podstawa utrzymująca nacisk trzech słoni położonych jeden po drugim. Ponadto mechanizm młoteczkowy składa się z tak zwanych tłumików. W chwili naciśnięcia klawisza następuje uniesienie tłumika nad strunę, powodując tym samym swobodne jej drganie. Tłumik opuszczony z powrotem na strunę w chwili oderwania dłoni od klawiatury, i dźwięk przestaje się wydobywać. Funkcje manipulujące tłumikami spełniają dwa pedały zamontowane w miejscu spoczynku stóp pianisty. Naciśnięcie prawego pedały powoduje wydłużenie dźwięku, natomiast naciśnięcie lewego pedału powoduje cichszy i przytłumiony dźwięk.

Technika i umiejętności Mamy jasną koncepcję pięciu podstawowych formuł technicznych oraz sposobów ich realizacji; rozróżniamy cztery sposoby uderzania i wiemy jak je stosować; znamy źródła energii i potrafimy je wykorzystywać; umiemy dostosowywać położenie tułowia, ramion i stóp do warunków gry na białych lub czarnych klawiszach oraz w różnych rejestrach klawiatury. Teraz naszym zadaniem będzie przełożenie wpisanych w tekst muzycznych formuł na odpowiadające im techniczne formuły ruchowe. W najszerszym ujęciu-technika polega na zastosowaniu określonych ruchów dla uzyskania dźwięków odpowiadających wskazaniom zapisu muzycznego. Technika nie jest jednak równoznaczna z artyzmem-jest ona tylko umiejętnością mechaniczną i zarazem intelektualną. Mówiąc najprościej-pianista musi zorganizować niezliczone możliwości ruchowe swojego ciała w niewielką liczbę wyraźnie określonych podstawowych formuł, które tworzą razem esencję techniki, a następnie zidentyfikować je z widzialnymi formułami dzieła muzycznego. Indywidualne cechy typu budowy są z kolei źródłem nieograniczonych odmian gestów w ramach wspomnianych podstawowych formuł technicznych.

Technicznych tak oto, każdy grający na fortepianie może posiadać swój własny, indywidualny ton, swoją własną , niepowtarzalną paletę brzmień i barw. Dźwięk fortepianu jest odzwierciedleniem charakterystycznych cech jego młotków. Fortepian wysokiej klasy odznacza się jeszcze czymś więcej: zdolnością wyczulonej reakcji na sposób gry pianisty. Z kolei indywidualny dźwięk pianisty jest bezpośrednim rezultatem jego techniki-wykonywanych przez niego gestów; co więcej-czuły instrument nie tylko reaguje na sposób gry pianisty, ale także odzwierciedla jego osobowość. Naprawdę dobry fortepian zachowuje się tak, jak tego możemy oczekiwać od instrumentu muzycznego, który powinien być instrumentem przekazu wykonawcy, umożliwiającym mu wyrażenie siebie poprzez jego własną interpretację muzyki. Umiejętność grania polega na, zarówno jak we wszystkich instrumentach muzycznych, zręczności palców. Dlatego przy nauce gry na fortepianie należy dbać o to by kształcić się wszechstronnie, grac ćwiczenia , jak etiudy i tez wolne i polifoniczne.

Wykonanie a publiczność Jako uboczny produkt dobrze lub żle działającego mechanizmu wykonawczego, manieryzmy mogą przebierać najróżniejsze, niemożliwe do przewidzenia formy. I w takiej czy innej postaci są przez publiczność odbierane w bardzo wyraźny, żywy sposób. Wykonawca, z powodów ambicjonalnych albo wiedzionych zmysłem teatralnym, może świadomie eksplodować ten potężny instrument sukcesu estradowego i wtedy jesteśmy świadkami prawdziwej rewii wystudiowanych, choć wykonywanych jakby „od niechcenia” póz i gestów. Pomiędzy wykonywaniem muzyki „na żywo” a nagrywaniem jej w studio istnieją znaczne różnice. Przede wszystkim w nagraniu czynnik wizualny jest nieobecny, podczas gdy w wykonaniu publicznym odgrywa on dużą rolę. Oprócz braku czynnika wizualnego , wiele innych okoliczności sprawia, że pomiędzy koncertem żywym a nagraniem zachodzą bardzo duże różnice. Pierwsza z nich polega na bardzo ograniczonym zakresie skali dynamicznej nagrań w porównaniu do warunków, jakie panują na Sali koncertowej.

Najbardziej niezwykłe, sugestywne i niezapomniane efekty, jakimi na Sali koncertowej mogą stać ledwie dające się złowić uchem dźwięki albo potężne crescenda-są poza zasięgiem możliwości rejestracyjnych mikrofonu i aparatury odtwarzającej. A zatem brak zewnętrznego spokoju może wpływać, jak tym dobrze wiemy , na tempo wykonania. Kiedy indziej dają o sobie znać czynniki hamujące i wtedy gar staję się płaska i bezbarwna, mało komunikatywna. Zazwyczaj mamy jednak do czynienia a przesadną intensywnością ekspresji, co nawiasem mówiąc, staje się dzisiaj tendencją dominującą i co sprawia , że muzyka , której słuchamy na salach koncertowych, tak często cierpi na swego rodzaj nadmiar interpretacji. Zupełnie proste melodie bywają grane z jakąś gorączkową egzaltacją, co podobnie jak szereg innych przejawów braku umiaru, zniekształca prawdziwy obraz wykonywanej muzyki. Duże możliwości tego instrumentu pozwalają na szerokie zastosowanie i otwierają przez pianistą ogromne pole do popisu. Może on występować jako solista z towarzyszeniem orkiestry, a także jako instrument solowy do muzyki popularnej i jazzowej.

Fortepian Został wynaleziony, ponieważ istniała po temu potrzeba; możliwości jego poprzedników stały się już niewystarczające, a kompozytorzy poczęli tworzyć muzykę, która przyspieszyła ewolucje instrumentów klawiszowych kierunku powstania nowoczesnego fortepianu. Powiększone możliwości dynamiczne i wyrazowe fortepianu oznaczały krok naprzód w stosunku do jego prekursorów, a pedał jeszcze dodatkowo przyczynił się do wzbogacenia jego palety dźwiękowej.

Test Pytanie 1 Pytanie 2 Pytanie 3

Do jakiej grupy instrumentów należy fortepian? 1. Chordofonów klawiszowych, uderzanych 2. Idiofonów pocieranych 3. Membrafonów szarpanych

Co oznacza słowo fortepian? wolno-szybko Głośno-cicho Ptak

Ile klawiszy posiada fortepian? 100 69 88

ZŁA ODPOWIEDŹ kliknij

Koniec