Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Prezentacje multimedialne
uczyć się języka angielskiego
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Techniki efektywnego uczenie się
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SŁOWNIKI.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Jak się uczyć - zasady.
Technologie Informatyczne dla socjologów
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
"Zapomnij o zapominaniu!"
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Czytanie ze zrozumieniem
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak uczyć się skutecznie?
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
Prezentacja w Power Point
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
NOTATKI CO I JAK ?.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Nowoczesne techniki uczenia się
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Zawody w moim najbliższym otoczeniu
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4

Sprawdź sam siebie

Na kolejne zajęcia niezbędne będą Trzy zakreślacze tekstu w różnych kolorach, np. żółty, niebieski, zielony Pudełko pamięci/ MemoBox. Do tego celu możesz wykorzystać również pudełko po herbacie Pudełko kredek ołówkowych, minimum 12 kolorów

Techniki, które poznamy na dzisiejszych zajęciach • Wizualizacja • Skojarzenia • + • = • Techniki główne • Technika budowania historii • Łańcuchowa metoda skojarzeń ŁMS Techniki pomocnicze • Technika obrazowych słów • Technika tortu kategorii

Podstawowy schemat pracy z techniką wizualizacji Wybór źródła informacji, np. zeszyt, podręcznik, encyklopedia, słownik itp. Selekcja informacji, które chcesz zapamiętać – oznaczenie słów kluczowych Użycie techniki obrazowania – zamiana abstrakcyjnego słowa kluczowego na obraz metodą skojarzeń Użycie techniki tworzenia historii lub ŁMS do zapamiętania informacji

 Technika budowania historii Wizualizacja Bez względu na swój styl uczenia, korzystaj z wizualizacji do zapamiętania w formie konkretnych, materialnych obrazów tworzących jakąś historię (Technika budowania historii) lub ciąg skojarzeń (Łańcuchowa metoda skojarzeń)  Technika budowania historii , , , ,  Łańcuchowa metoda skojarzeń

Wizualizacja – sposób pracy Zamień abstrakcyjne pojęcia na przedmioty, osoby/ postacie, sytuacje i miejsca metodą skojarzeń. Przykład: Romantyzm – słowa kluczowe oznaczono granatowym pogrubieniem Słowo kluczowe Twoje skojarzenie Dominacja uczucia nad rozumiem Indywidualizm Metodą poznania była sztuka Bohater – buntownik Umiłowanie wolności

Wizualizacja – sposób pracy Zamknij oczy i wyobraź sobie to, co chcesz zapamiętać w formie obrazu – możesz połączyć poszczególne elementy w jedną, spójną, wynikającą z siebie całość (Technika budowania historii) lub zestawiać pojedyncze obrazy ze sobą, poprzez łączenie pierwszego z drugim, drugiego z trzecim, trzeciego z czwartym, czwartego z piątym i tak dalej (Łańcuchowa metoda skojarzeń). Twój mózg potrafi myśleć abstrakcyjnie, ale z trudem zapamiętuje to, co jest abstrakcyjne.

Jakie powinny być skojarzenia Żywe, pełne akcji Obrazowe Ciekawe Angażujące zmysły oraz emocje Nietypowe, przejaskra-wione, niecodzienne Śmieszne, zabawne, pozytywne

Skojarzenia – ćwiczenia Zapamiętywanie definicji – P. Sztompka, Socjologia. Zapamiętywanie słów języka obcego – Słownik tematyczny angielsko- -polski, polsko-angielski. Zapamiętywanie znaczenia wyrazów – Słownik wyrazów obcych.

Technika budowania historii Zobacz przekazane ksero. Dla osób korzystających z wersji elektronicznej prezentacji – link.

Technika tortu kategorii Zobacz przekazane ksera. Dla osób korzystających z wersji elektronicznej prezentacji – link oraz link.

Technika obrazkowych słów Technika szczególnie polecana wzrokowcom. Polega na graficznym zapisaniu słowa (terminu/ pojęcia/ leksemu języka obcego) w taki sposób, by graficznie – w formie prostego rysunku lub symbolu – umieścić w nim informacje o tym, co oznacza, do czego się odnosi lub z jakimi pojęciami łączy. Przykład: Cat (ang.) – kot (pol.) Spróbuj tak zapisać angielskie słowo cat (ang.), by jedna z liter (lub kilka liter) tworzyły obraz kota (pol.).

Technika słów kluczowych Słowa kluczowe to najważniejsze słowa (pojęcia, terminy) tekstu z punktu widzenia celu czytania (czyli tego, jakie informacje z tekstu chcesz wydobyć/ nauczyć się, zapamiętać). Im większą pracę wykonasz podczas czytania tekstu, tym łatwiej przyjdzie Ci jego zapamiętanie. Pamiętaj, czytaniu zawsze powinno towarzyszyć porządkowanie informacji

Słowa kluczowe Testem dla Twojego zrozumienia materiału jest powtórzenie go „własnymi słowami”. Jeśli nie potrafisz tego zrobić, przeczytaj tekst (lub jego fragment) jeszcze raz.

Poziomy opanowania umiejętności pracy ze słowami kluczowymi Umiejętność wyszukiwania słów kluczowych w tekście z uwagi na cel czytania, bez oznaczania „wagi” tych oznaczeń.  Umiejętność wyszukiwana słów kluczowych w tekście z uwagi na cel czytania, z oznaczaniem ich „wagi” – rozpoznanie struktury tekstu. Oznaczanie słów kluczowych z jednoczesnym porządkowaniem informacji (wątek główny, wątki poboczne, teza, argumenty, dygresja itd.). Umiejętność wskazywania słów kluczowych nie tyle w samym tekście (choć również), ale będących jego syntezą, podsumowaniem, streszczeniem (słów kluczowych nieobecnych bezpośrednio w samym tekście).

Wizualizacja – pytania Jakie widzicie zastosowanie dla tej techniki? Wskażcie proszę konkretne przykłady jej wykorzystania. Jakie są – wg Was – wady i zalety techniki? Dlaczego tak mało pracujemy wyobraźnią (a może się mylę)? Wskażcie konkretne przedmioty szkolne (lub dany materiał), gdzie można zastosować tę technikę.

Dziękuję za Twój poświęcony czas!