Media i komunikowanie społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

SPIN Kreowanie informacji jako zasadniczy element procesu nawiązywania i utrzymywania współpracy z mediami.
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Twój przyjaciel czy wróg?
Przygotował Andrzej Potucha
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Sytuacje kryzysowe w szkole
Debata szkolna nad Kodeksem 2.0 I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Świebodzinie 11 grudnia 2013.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Bezpieczeństwo w szkole
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Szkoła Współpracy.
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
SŁUŻBA CYWILNA ZAUFANIE I KOMUNIKACJA …czyli jak budować społeczne zaufanie do instytucji publicznych?
EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Małe dziecko w systemie edukacji
Samorząd Uczniowski.
Bezpieczne zachowanie na ulicy
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Przedmedyczna pomoc doraźna- wiadomości ogólne
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Niezależność i pluralizm mediów
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
Planistyczne działania wspierające.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Media i komunikowanie społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego Zarządzanie kryzysem dr Sławomir Gawroński

Kryzys Kryzys jest odczuwaniem lub doświadczaniem wydarzenia bądź sytuacji jako trudności nie do zniesienia, wyczerpującej zasoby wytrzymałości i naruszającej mechanizmy radzenia sobie. Kryzys to zbieg zdarzeń, okoliczności i zachowań, które zakłócają normalny tryb funkcjonowania. Kryzys to moment przełomowy, rozstrzygający – punkt zwrotny. Jest to proces, w wyniku którego dochodzi do utrudnienia funkcjonowania organizacji.

Kryzys medialny Jest konfliktem w którym rozpoznajemy dobrą i złą stronę sporu. O konflikcie dowiadujemy się najczęściej z mediów, które przedstawiają jego szczególny obraz – upraszczają go, niekiedy przekłamują. Media przydzielają rolę „dobrych” i „złych”, wskazują winnych, oceniają i sądzą.

Prewencja kryzysowa Kryzys dotyczyć może każdej organizacji i każdego człowieka Kryzys nie zawsze da się przewidzieć Nie zawsze da się uchronić organizację od przewidywanego kryzysu Nie zawsze wychodzimy obronną ręką z kryzysu Im lepiej będziemy przygotowani do ew. kryzysu, tym lepiej będziemy nim zarządzać i z niego wychodzić.

Prewencja kryzysowa Znajomość aktów prawnych związanych z najbardziej prawdopodobnymi kryzysami Plan zarządzania kryzysowego Scenariusze możliwych do przewidzenia kryzysów Przemyślany, znany (formalnie lub nieformalnie) powołany stały sztab kryzysowy Procedury zarządzania informacją i współpracy z mediami masowymi

Przygotowanie do kryzysu Planowanie i trening zamiast jednorazowej mobilizacji Trening oparty na realnych scenariuszach zagrożeń Studia przypadków – analiza kryzysów i zarządzania nimi w innych podmiotach

Sztab kryzysowy Liczba uczestników umożliwiająca prowadzenie konstruktywnych prac Przypisane role uczestników (dające możliwość rotacji) Skład przemyślany i starannie dobrany Sztab kryzysowy jest ambasadorem rozwiązania sytuacji kryzysowej

Skład sztabu kryzysowego w szkole Koordynator reagowania Koordynator przebiegu interwencji kryzysowej Rzecznik prasowy Łącznik ze służbami ratunkowymi, porządkowymi Łącznik z rodzicami i uczniami Logistyk Inne osoby

Zarządzanie kryzysem Zbieranie informacji Ma na celu stłumienie plotek, pozyskanie rzetelnej informacji, umożliwiającej zarządzanie kryzysem. Co się stało? Kiedy? W jakich okolicznościach? Kim są uczestnicy? Ilu ich jest? Świadkowie i osoby zaangażowane. Jakie informacje zostały rozpowszechnione?

Zarządzanie kryzysem Wszystkie informacje muszą być rzetelne i sprawdzone! W większości przypadków drastycznych pierwszeństwo działania na terenie szkoły ma Policja, Straż Pożarna, służby ratunkowe. W pozostałych przypadkach niezbędne są samodzielne działania personelu szkoły. Udzielanie pomocy, współpraca z podmiotami zewnętrznymi i udzielanie informacji to działania równoległe.

Zarządzanie kryzysem Reagowanie Wezwanie pomocy Ocena rozmiaru zdarzenia Identyfikacja osób potrzebujących pomocy Zabezpieczenie miejsca i osób Udzielanie pomocy lub oczekiwanie na służb specjalistycznych

Zarządzanie kryzysem Przekazywanie informacji Do wnętrza organizacji – uczniom, nauczycielom Do bezpośredniego toczenia – rodzicom Do instytucji współpracujących i nadzorujących Do mediów masowych W pierwszej fazie przekazywane są suche, sprawdzone informacje. Unikamy komentarzy, spekulacji, prób wskazywania przyczyn.

Zarządzanie kryzysem Ocena skutków przez sztab kryzysowy Skala kryzysu Ocena dostępnych zasobów Dotychczas występujące kryzysy (poszukiwanie analogii, związków) Ocena stopnia zainteresowania opinii publicznej Przyjęcie krótkoterminowego planu działania

Zarządzanie informacją Najbardziej atrakcyjne dla mediów są sytuacje kryzysowe. Lepiej wyprzedzić zapytania mediów, niż odpowiadać na zarzuty. Nie należy blokować dostępu do informacji. Stosować otwartą politykę informacyjną. Media to sojusznicy, nie wrogowie (nawet jeśli sami dziennikarze o tym nie wiedzą)

Współpraca z mediami Klucz medialny na potrzeby kryzysu „rzecznik” – poinformowany, kompetentny, wiarygodny, otwarty, nie obawiający się mediów, cieszący się pełnym zaufaniem przełożonego Konferencja prasowa – briefing Współpraca ze służbami komunikacyjnymi podmiotów zewnętrznych, zaangażowanych w interwencję kryzysową

Zasady crisis management wg A. Łaszyna Oparcie komunikacji na kluczowych przesłaniach Uruchomić procedurę powołania sztabu Poinformować media – do 2 godzin Korzystać z pomocy służb i władz Przygotować oświadczenie i przetrenować wystąpienie Zawsze stać po stronie poszkodowanych Nie zmieniać zdania Nie kłamać

Przeprosić, przyznać się, wyrazić skruchę w przypadku winy Najgorszą formą obrony jest atak Nie szukać winnych wokół Zapewnić przeciwdziałanie, naprawę błędów i wynagrodzenie szkód Nie obierać strategii „oblężonej twierdzy” Nie unikać rozmów z dziennikarzami (zwłaszcza off the record) Unikać sformułowania „bez komentarza”

Zasady crisis management wg D. Tworzydły Poznać formalno-prawny opis sytuacji Nie unikać dziennikarzy i rozmawiać z nimi, tłumaczyć sytuację Opracować jasny i prosty komunikat – opis i wyjaśnienie sytuacji Rozmawiać z ludźmi, których zdarzenie dotyczy Nie można być sędzią we własnej sprawie Pokazać czystość intencji

Nawet w najtrudniejszej sytuacji niezbędny jest dialog Starać się przewidywać kryzysy i trenować przygotowanie do nich Nie panikować. W każdej instytucji zdarzy się sytuacja kryzysowa i tylko nieroztropni nie mają strategii postępowania w takiej chwili.