Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 Zadanie konkursowe nr 6 Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki". Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu
Cele zadania Rozpoznawanie zagrożeń płynących z kontaktów z grupą podwórkową. Uświadomienie uczniom, gdzie szukać pomocy w przypadku zaistniałego zagrożenia. Nauczenie pozytywnych wzorców zachowań, czyli jak być prawdziwym kibicem, nie „kibolem”
Sposoby realizacji zadania
Krok pierwszy W ramach realizacji tego zadania w naszej szkole na godzinach wychowawczych zostały przeprowadzone pogadanki wg. konspektu udostępnionego przez jury konkursu. Uczniowie przygotowali krótką charakterystykę wybranej grupy podwórkowej, następnie zaprezentowali ją pozostałym uczniom. Wspólnie ustalili i rozważyli, jakie decyzje podjęliby w sytuacji zagrożenia „wciągnięcia” do grupy podwórkowej. Podali pozytywne i negatywne skutki przyjętych rozwiązań.
Wychowawca cały czas kontrolował przebieg dyskusji Wychowawca cały czas kontrolował przebieg dyskusji. Zwrócił uwagę, że ostatecznie brak pozytywnych skutków przebywania z grupami podwórkowymi. Uczniowie wspólnie z wychowawcą ustalili sposoby obrony przed wciągnięciem do paczki.
Krok drugi 21 marca 2012 r. został ogłoszony w naszej szkole „Dniem Talentów”. W tym dniu odbyły się mecze miedzy reprezentacjami klas oraz popisy uczniów, którzy chcieli pokazać swoje talenty. Postanowiliśmy ten dzień wykorzystać również na „zajęcia praktyczne” z zadania 6.
„Dzień Talentów zaczęliśmy od zebrania uczniów w sali gimnastycznej „Dzień Talentów zaczęliśmy od zebrania uczniów w sali gimnastycznej. Następnie p. pedagog przypomniała uczniom, jak należy się zachowywać podczas kibicowania na meczach oraz podczas oglądania różnych występów. Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, jak nie należy się zachowywać, aby nie zostać nazwanym „kibolem”. Potem nastał czas „próby”. Wszyscy się rozeszli – jedni kibicować na meczu, inni oglądać występy swoich kolegów i koleżanek.
Zawody sportowe
Pokazy talentów
a przede wszystkim potrafią być prawdziwymi kibicami! Podsumowanie Uważamy, że cele, jakie postawiliśmy sobie na początku zadania, zostały zrealizowane. Nasi uczniowie potrafią - określić przyczyny i rodzaj zaistniałego zagrożenia; - określić problemy społeczne płynące z działań grupy podwórkowej; - rozumieją odpowiedzialność płynącą z podejmowania wyborów; - wiedzą, gdzie szukać pomocy w przypadku zaistniałego zagrożenia; a przede wszystkim potrafią być prawdziwymi kibicami!