Likwidacja szkód majątkowych z perspektywy Rzecznika Ubezpieczonych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Działalność kancelarii odszkodowawczych na rynku ubezpieczeń OC
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Przestępstwa Ubezpieczeniowe
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
2. Rozpatrywanie skarg, próśb,
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Aktualne zagadnienia prawne.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
ZGŁOSZENIE SZKODY W PZU
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Charakterystyka dzisiejszego „rynku” szkód osobowych likwidowanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Studium Podyplomowe Ubezpieczeń Gospodarczych.
Zasady Wypłaty Świadczeń grupowe ubezpieczenia na życie
Analizy wzorców umownych stosowanych przez zakłady ubezpieczeń z perspektywy Rzecznika Ubezpieczonych Aleksander Daszewski z-ca dyrektora, radca prawny.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
generujące zmiany danych w państwowym
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ochrona konsumenta usług bankowych
Postępowanie egzekucyjne w administracji
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE semestr zimowy 2014/2015
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Kluczowe elementy procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń ochrony prawnej Marcin Pabiś Zespół Ubezpieczeń Ochrony Prawnej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Concordia.
Zapotrzebowanie Przedsiębiorców Na Pomoc Prawną r.pr. dr Łukasz Bernatowicz.
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Powództwo adhezyjne Barbara Tybura, Janina Tomczyk gr. 11 IIISSP.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Szkody z ubezpieczeń NNW – proces zgłoszenia i likwidacji.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Rodzaje dowodów.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Ubezpieczenie wypadkowe
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Porozumienia procesowe
Apelacja cywilna.
Zapis prezentacji:

Likwidacja szkód majątkowych z perspektywy Rzecznika Ubezpieczonych Krystyna Krawczyk Dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Techniczna likwidacja szkód (likwidatorzy techniczni, rzeczoznawcy zewnętrzni). Szybkość, sprawność; Przeprowadzenie oględzin mienia niezwłocznie po zgłoszeniu szkody w terminie od 3 do 7 dni; Przesyłanie dokumentacji do zleceniodawcy (ubezpieczyciela) za pomocą nowoczesnych środków przesyłania informacji (e-mail, faks, kurier), tak aby nie było przestojów w likwidacji merytorycznej szkody spowodowanych np. oczekiwaniem ubezpieczyciela na doręczenie dokumentacji wysłanej pocztą.

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Profesjonalność; Umawianie terminu oględzin i jego dotrzymywanie; Telefoniczne potwierdzenie przybycia na oględziny na dzień przed terminem; Wczesne, co najmniej na jeden dzień przed oględzinami, telefoniczne informowanie klienta o przesunięciu terminu na dzień następny; Protokolarna forma opisu przedmiotu oględzin; Zwiększenie udziału specjalistycznych opinii w sytuacjach spornych bądź wątpliwych;

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Rzeczowe i jasne opisywanie przedmiotu oględzin, stwierdzonych uszkodzeń; Ograniczanie się w wypowiedziach jedynie co do aspektów technicznych likwidacji szkody, unikanie wypowiedzi dotyczących odpowiedzialności za szkodę. Daną kwestią zajmują się likwidatorzy merytoryczni; Unikanie przywoływania w opiniach przepisów prawa, do których odnosi się ustalony w sprawie stan faktyczny oraz „ferowania wyroków”.

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Transparentność; Umożliwienie zapoznania się z wynikiem oględzin; Dopuszczenie osoby zainteresowanej do zgłaszania uwag, sugestii do protokołu na etapie oględzin.

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Merytoryczna likwidacja szkód. Sprawność; Zwiększenie obsady likwidatorów (niewystarczająca ich liczba jest często powodem przewlekłości postępowań); Podejmowanie inicjatywy dowodowej, a nie tylko oczekiwanie na dokumenty, które prześle poszkodowany, sąd, prokuratura; Zgłaszanie udziału w ramach toczących się postępowań karnych oraz w sprawach o wykroczenie w charakterze pokrzywdzonego.

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Profesjonalność; Wymóg kwalifikacji. Częstokrotnie likwidatorzy merytoryczni muszą podejmować decyzję w sprawie, która wymaga wiedzy prawniczej. Stąd też zasadne jest aby osoba ta posiadała wiedzę z zakresu prawa cywilnego, w tym zobowiązań; Odchodzenie od likwidacji szkód „z za biurka” na rzecz likwidacji bezpośredniej – w terenie, np. przeprowadzenie oględzin miejsca zdarzenia, przepytanie świadków, w sprawach szczególnie trudnych powołanie z własnej inicjatywy biegłego zamiast biernego oczekiwania na rozstrzygnięcie sądu karnego;

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Odejście od utożsamiania postępowania ubezpieczeniowego z postępowaniem procesowym w ramach k.p.c., gdzie ciężar dowodu spoczywa na powodzie. Postępowanie likwidacyjne jest bowiem specyficznym trybem postępowania określonym w art. 16 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, którego cechy wskazują na odwrócenie dowodu. Stąd też to na ubezpieczycielu jako profesjonaliście spoczywa obowiązek przeprowadzenia tego postępowania w sposób całościowy z wykorzystaniem wszelkich możliwości dowodowych mających na celu weryfikację zgłaszanych roszczeń.

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Transparentność; Udostępnianie ubezpieczonemu, poszkodowanemu etc. na każdym etapie likwidacji szkody dokumentacji, która miała wpływ na ustalenie odpowiedzialności i wysokości odszkodowania; Traktowanie podmiotu występującego z roszczeniem odszkodowawczym jako równorzędnego partnera w dyskusji, odejście od arbitralnego rozstrzygania spraw na rzecz polubownej drogi rozwiązywania sporów np. w drodze ugody;

Jak powinna wyglądać likwidacja szkód z perspektywy RU Odejście od scentralizowanej infolinii. Doświadczenia RU wskazują na porażkę tego rozwiązania na gruncie likwidacji szkód, którą cechuje zmienność stanów faktycznych, sytuacji (causalność), w przeciwieństwie do roli infolinii jako narzędzia informacyjnego o produktach ubezpieczeniowych, doradztwa co do postępowania w przypadku szkody, organizowania pomocy w ramach assistance. Infolinia jest bezradna w obliczu sytuacji spornych bądź wymagających wyjaśnienia. Konieczny jest wówczas bezpośredni kontakt z osobą decyzyjną, a tą nie jest konsultant.

Proces likwidacji szkód w Polsce według Rzecznika Ubezpieczonych Problem terminowej likwidacji szkód; Problem współpracy samorządu ubezpieczeniowego, ubezpieczycieli, z Rzecznikiem i KNF w tworzeniu tzw. soft law; Brak korzystania z arbitrażu, sądów polubownych; Częsty brak autorefleksji po stronie ubezpieczycieli związanej z postępowaniem skargowym Rzecznika Ubezpieczonych. Należy pamiętać, iż działanie to po części jest również w interesie ubezpieczyciela, gdyż wskazuje na możliwą do zaistnienia niekorzystną sytuację w procesie sądowym. Postulat częstszego sięgania po rozwiązanie spraw spornych w drodze ugody.

Ocena współczesnej likwidacji szkód Pomimo rozwoju cywilizacyjnego, nowych środków informacji, jej przekazu ubezpieczyciele nie mogą wciąż utrzymać progu 30 dni na zlikwidowanie szkody. Kodeks cywilny jest z 1964 r. i wówczas przy tamtych możliwościach technicznych ustawodawca uznał za uzasadnione wyznaczenie terminu 30 dni na rozpatrzenie roszczenia ubezpieczeniowego. Z kolei dzisiaj często można spotkać postulat z kręgów branży ubezpieczeniowej wydłużania tego terminu. Czas wreszcie podejść do zagadnienia terminowej likwidacji szkody w sposób profesjonalny. Nie uciekając do wyjątków od tej zasady dot. możliwości wydłużenia czasu likwidacji szkody, np. + 14 dni albo 90 dni. W obliczu takich możliwości technicznych jest tylko kwestią dobrej organizacji uzyskanie polepszenia sytuacji w tym zakresie. Dowodem potwierdzającym to twierdzenie jest fakt, iż nieliczni ubezpieczyciele rozpatrują szkody z ubezpieczenia dobrowolnego AC w terminie nie dłuższym niż 20 dni.

Rzecznik Ubezpieczonych Tabela nr 1 Liczba skarg dotyczących problematyki ubezpieczenia mienia wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych w porównaniu do liczby skarg ogółem w latach 2006 - 2010 (III kwartały) 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. (III kwartały) Liczba % Ubezpieczenia mienia 461 7,2 282 4,1 291 3,8 391 4,6 782 9,0 Liczba skarg ogółem 6404 6883 7631 8566 8665

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych Tabela nr 2 Skargi dotyczące problematyki ubezpieczenia mienia wpływające do Rzecznika Ubezpieczonych w latach 2006 - 2010 (III kwartały) 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. (III kwartały) Liczba % Ubezpieczenia mienia 461 7,2 282 4,1 291 3,8 391 4,6 782 9,0

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych Tabela nr 3 Zarzuty dotyczące problematyki ubezpieczenia mienia zawarte w skargach wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych w okresie III kwartałów 2010 r. Lp. Przyczyna skargi Liczba % 1. Oddalenie roszczenia 413 52,8 2. Spór co do wysokości przyznanego odszkodowania 201 25,7 3. Opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym 163 20,8 4. Inna przyczyna skargi, brak danych 5 0,7 5. Ogółem 782 100

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych

Dziękuję za uwagę i zapraszam na stronę: www.rzu.gov.pl