Dialog Społeczny w Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Projekt ustawy o informacji i konsultacji z pracownikami przykładem lekceważenia zapisów Strategii Lizbońskiej.
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Stypendium Marii Curie
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Powoływanie Rady Pracowników
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Dialog Społeczny w Unii Europejskiej
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
Regionalny Program Operacyjny
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
SEMINARIUM DLA CZŁONKÓW RAD NADZORCZYCH WARSZAWA 19 LISTOPADA 2014 ROKU KONKURS NA CZŁONKÓW ZARZĄDÓW MEDIÓW PUBLICZNYCH.
Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Badania lekarskie pracowników
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Zwolnienia grupowe.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
mgr Małgorzata Grześków
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Nowelizacja Kodeksu Pracy
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
Trybunał Konstytucyjny
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 5.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo pracy.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Dialog Społeczny w Unii Europejskiej Seminarium „Zasady funkcjonowania Rad Pracowników i Europejskich Rad Zakładowych” Kraków 7- 8 kwietnia 2009 r., Szczecin 28 - 29 kwietnia 2009 r. realizowane w ramach projektu „KOMPETENTNY UCZESTNIK DIALOGU SPOŁECZNEGO” Prowadzący: Paweł Śmigielski Dialog Społeczny w Unii Europejskiej Europejski Komitet Ekonomiczno – Społeczny

Rady pracowników Paweł Śmigielski

Wprowadza nowe przedstawicielstwo pracownicze. Rady pracowników Dyrektywa 2002/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 11 marca 2002 roku ustanawiająca ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej. Wprowadza nowe przedstawicielstwo pracownicze. Odnosi się do kwestii prawa pracowników do informacji i konsultacji – słabe formy partycypacji (nie ma uprawnień stanowiących). Nie przesądza jaki podmiot na gruncie krajowym ma być uznawany za przedstawicielstwo pracowników (art. 2 lit. e – przedstawiciele pracowników w rozumieniu prawa krajowego lub/i praktyki). Opinie prawne – za przedstawicielstwo pracowników można uznawać związki zawodowe (m.in. prof. L. Florek).

Rady pracowników W trakcie prac nad ustawą pojawiły się duże rozbieżności pomiędzy partnerami społecznymi. Związki zawodowe: obrona przed nowym „konkurentem” w zakładzie pracy, obawa przed działaniami pracodawców rozbijającymi jedność przedstawicielstwa pracowniczego w zakładzie pracy. Pracodawcy: rozwiązania najbardziej korzystne „finansowo”; chęć ograniczenia uprawnień związkowych. Rząd: jak najszybsze wprowadzenie ustawy, aby nie wprowadzono procedury sankcyjnej przeciwko Polsce (KE w obliczu ponad rocznego opóźnienia postanowiła ją jednak wszcząć). Kompromis (początek 2006 roku): model czeski.

Rady pracowników Ustawa z dnia z dnia 7 kwietnia 2006 roku o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550 ze zm.). Rady pracowników – nowe przedstawicielstwo pracowników w zakładzie pracy. Rada pracowników a związek zawodowy. Zakresy uprawnień oraz obowiązków.

Rady pracowników Przepisy ustawy stosuje się do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Przepisów ustawy dotyczących zasad wyboru rady pracowników i ochrony jej członków nie stosuje się do: przedsiębiorstw państwowych, w których tworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa; przedsiębiorstw mieszanych zatrudniających co najmniej 50 pracowników; państwowych instytucji filmowych. Szkoły publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe – wątpliwości w literaturze; przeważa stanowisko, że nie stosuje się do nich przepisów ustawy, chyba że podejmowana jest przez nie działalność gospodarcza inna niż polegająca na prowadzeniu szkoły. Podmioty prowadzące działalność kulturalną (teatry, opery, muzea, biblioteki, kina, itp.) – objęte zakresem ustawy.

Rady pracowników Zakłady opieki zdrowotnej oraz spółdzielnie – w doktrynie panuje zgodny pogląd, że podlegają przepisom ustawy. Agencje pracy tymczasowej – nie ma podstaw do wyłączenia względem nich przepisów ustawy. Związek zawodowy lub organizacje pracodawców – zasadniczo nie podlegają przepisom ustawy, ale jeżeli podejmą działalność gospodarczą to może okazać się, że będą podlegali jej zapisom.

W skład rady pracowników wchodzi u pracodawcy zatrudniającego: od 50 do 250 pracowników - 3 pracowników; od 251 do 500 pracowników - 5 pracowników; powyżej 500 pracowników - 7 pracowników. Każda z organizacji związkowych ma prawo wyboru nie mniej niż jednego członka rady pracowników. W przypadku gdy liczba organizacji związkowych jest większa niż liczba członków rady pracowników, o której mowa w ust. 1, każdej z organizacji związkowych przysługuje prawo wyboru jednego członka rady pracowników. Prawo to mają tylko i wyłącznie organizacje reprezentatywne w rozumieniu art.. 241.25a par. 1 k. p.

Tryb powoływania – prosty i przejrzysty: Rady pracowników Tryb powoływania – prosty i przejrzysty: związki zawodowe same wybierają radę oraz powiadamiają pracodawcę, w przypadku nieporozumień między związkowych wybory, gdy nie ma związku zawodowego – wyboru dokonują pracownicy. Rada pracowników ustala z pracodawcą: zasady i tryb przekazywania informacji i przeprowadzania konsultacji; tryb rozstrzygania kwestii spornych; zasady ponoszenia kosztów związanych z wyborem i działalnością rady pracowników powoływanej przez pracowników, w tym kosztów związanych z wykonywaniem niezbędnych ekspertyz;

Rady pracowników Koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników -„niezwiązkowej” ponosi pracodawca; „związkowej” - ponoszą organizacje związkowe. Dlaczego koszty rady „związkowej” ponoszą same związki zawodowe?

Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące: Rady pracowników Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące: działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian; stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia; działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

Rady pracowników Ustawa bardzo ogólnie określa zakres informacji jakie pracodawca ma obowiązek przekazać radzie – sprecyzowanie katalogu powinno nastąpić w porozumieniu zawartym przez pracodawcę z radą na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przekazanie informacji następuje na: na pisemny wniosek rady – zasadniczy tryb, z inicjatywy pracodawcy. Informacje powinna być wyczerpująca – informacja cząstkowa nie spełnia wymogów ustawowych. Problemem tych przepisów jest to, że nie wymieniają one katalogu dokumentów, jakie pracodawca ma obowiązek przekazać radzie pracowników.

Rady pracowników przykładowo można wskazać, jakiego rodzaju informacji mogą domagać się rady pracowników: aktualna wersja bieżącego budżetu spółki, rachunek zysków i strat oraz bilans za ostatni kwartał, poziom zatrudnienia na koniec ostatniego kwartału w odpowiednich grupach zaszeregowania, liczba i wartość umów cywilnoprawnych – zleceń i o dzieło, a także umów zawartych z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, wynagrodzenia – nie mogą one jednak wskazywać na konkretne wynagrodzenie danej osoby, wskaźniki produktywności, kwestie dotyczące kosztów produkcji i zatrudnienia, wartość usług obcych z tytułu pracy tymczasowej wraz z liczbą obsłużonych w ten sposób etatów. zagrożenia rynkowe

To powoduje tarcia na linii pracodawca – rada pracowników. Rady pracowników Precyzyjne określenie przedmiotu informowania wydaje się trudne do wykonania, gdyż należy uwzględnić sytuację konkretnego pracodawcy i jego pozycję prawno – gospodarczą. To powoduje tarcia na linii pracodawca – rada pracowników.

Rady pracowników W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracodawca może nie udostępnić radzie pracowników informacji, których ujawnienie mogłoby, według obiektywnych kryteriów, poważnie zakłócić działalność przedsiębiorstwa lub zakładu, których dotyczą, albo narazić je na znaczną szkodę. Odmowę dostępu do informacji pracodawca musi uzasadnić. Nie może to odbywać się na zasadzie „ nie bo nie”. Rada pracowników w przypadku, gdy nie godzi się z oceną pracodawcy co do charakteru danej informacji, ma prawo wystąpić do sądu rejonowego – sądu gospodarczego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku zachowania poufności informacji lub o nakazanie udostępnienia informacji lub przeprowadzenia konsultacji w przypadku uznania, że zastrzeżenie poufności informacji lub ich nieudostepnienie jest nieuzasadnione. Do rozstrzygnięcia tych spraw stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego – o rozpoznawaniu spraw z zakresu przepisów o przedsiębiorstwach państwowych i o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego, z wyłączeniem art. 6911 § 2 i art. 6917 (koszty takiego postępowania obciążają pracodawcę – art. 6918 k. p. c.).

Konsultacje te powinny być prowadzone: Rady pracowników Konsultacje te powinny być prowadzone: - w terminie, formie i zakresie umożliwiającym pracodawcy podjęcie działań w sprawach objętych konsultacjami, - w zależności od przedmiotu dyskusji, na odpowiednim poziomie kierowniczym, - na podstawie informacji przekazanej przez pracodawcę oraz opinii przedstawionej przez radę pracowników i zdania odrębnego członka rady pracowników, - w sposób umożliwiający radzie pracowników odbycie spotkania z pracodawcą w celu uzyskania jego stanowiska wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do jej opinii, - w celu umożliwienia osiągnięcia porozumienia pomiędzy radą pracowników a pracodawcą.

Ochrona stosunku pracy Rady pracowników Ochrona stosunku pracy Pracodawca nie może bez zgody rady pracowników wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem będącym jej członkiem w okresie jego członkostwa w radzie pracowników. Pracodawca nie może bez zgody rady pracowników zmienić jednostronnie warunków pracy lub płacy na niekorzyść pracownika będącego członkiem rady pracowników w okresie jego członkostwa w radzie pracowników, z wyjątkiem gdy dopuszczają to przepisy innych ustaw. Pracownik będący członkiem rady pracowników ma prawo do zwolnienia od pracy zawodowej, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, na czas niezbędny do udziału w pracach rady pracowników, które nie mogą być wykonane poza godzinami pracy, w przypadku gdy nie korzysta ze zwolnienia z innego tytułu.

Ustanie członkowstwa w radzie oznacza koniec ochrony stosunku pracy. Rady pracowników Ustanie członkowstwa w radzie oznacza koniec ochrony stosunku pracy. Nie ma ochrony po zakończeniu swojej działalności w radzie. Ograniczenie ochrony przewidziane jest w ustawie z dnia 13 grudnia 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Można takim osobom wypowiedzieć warunki pracy i płacy – do końca okresu ochronnego tzw. dodatek wyrównawczy. Upadłość lub likwidacja pracodawcy.

odpowiedzialność za łamanie przepisów ustawy. Rady pracowników odpowiedzialność za łamanie przepisów ustawy. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, kara ograniczenia wolności lub grzywny grozi osobie, która: 1) uniemożliwia utworzenie rady pracowników, 2) nie podaje informacji o osiągnięciu zatrudnienia, które nakłada na dany zakład pracy obowiązek stosowania przepisów ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, 3) nie organizuje wyborów rady pracowników lub je utrudnia, 4) nie informuje rady pracowników lub nie przeprowadza z nią konsultacji w sprawach określonych w ustawie lub utrudnia przeprowadzanie konsultacji, 5) dyskryminuje członka rady pracowników w związku z wykonywaniem przez niego czynności związanych z informowaniem i przeprowadzaniem konsultacji. Można stwierdzić, że zakres penalizacji jest szeroki. Wykroczeniem jest również ujawnienie przez członka rady pracowników lub przez eksperta, z którego korzysta rada, informacji co do których pracodawca zastrzegł poufność (art. 19 ust. 2 urp).

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 roku: Rady pracowników Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 roku: „art. 4 ust. 1, 3 i 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji w zakresie, w jakim określa tryb wyboru oraz odwołania rady pracowników w zależności od przynależności pracowników do reprezentatywnej organizacji związkowej, jest niezgodny z art. 59 ust. 1 w związku z art. 32 i art. 31 ust. 3 Konstytucji. Powyższy przepis traci moc obowiązującą z upływem dwunastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw”.

Projekt nowelizacji ustawy. Rady pracowników Projekt nowelizacji ustawy. Projekt rządowy: Realizacja wyroku TK z dnia 1 lipca 2008 roku. Prawo wyboru rady pracowników posiadać będą wyłącznie pracownicy. Obowiązek rady powiadamiania pracowników o uzyskanych od pracodawcy informacjach oraz o wynikach przeprowadzonych konsultacji – regulacja ta ma zagwarantować pracownikom dostęp do tych informacji. Rady pracowników dotychczas wybrane będą działać do końca ich kadencji, chyba że ich liczebność spadnie poniżej 3 pracowników. Koszty działalności rad ponosi pracodawca.

Ocena funkcjonowania ustawy. Rady pracowników Ocena funkcjonowania ustawy. Do 15 marca br. powstało 2890 rad pracowników w tym: „związkowych” – 2006, wybranych przez pracowników pośród kandydatów związkowych – 69, „pracowniczych” – 815. Od 7 lipca 2008 roku do 15 marca br. powstało 375 rad w tym: wybrane przez związki – 89, przez pracowników 275, spośród kandydatów związkowych – 11. Zawartych porozumień na podstawie art. 24 ustawy – 4065.

Wnioski na przyszłość: Rady pracowników Wnioski na przyszłość: Czy rady zastąpią związki zawodowe? Jakie będą miały uprawnienia? Czy tylko opiniodawczo – konsultacyjne czy twarde (stanowiące)? Jakie propozycje nowelizacji ustawy? Czy rady pracowników są (będą) konkurencją dla związków zawodowych?

Strona internetowa projektu: www.kuds.pl Biuro projektu: Aleje Jerozolimskie 91, piętro VI 02-001 Warszawa tel. 022 628 90 75 fax: 022 629 41 06