Wiedza o społeczeństwie CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA oprac. Anna Chmielewska
Człowiek jest istotą społeczną Jego osobowość jest w pewnym stopniu uwarunkowana genetycznie, ale w swej zasadniczej części ukształtowana przez niego samego oraz przez wpływ środowiska społecznego. Jednostka żyjąca poza społeczeństwem, pozbawiona kontaktu z innymi ludźmi, może utracić swoje człowieczeństwo.
Biologiczne podstawy życia społecznego Całkowicie wyprostowana postawa ciała, wysklepione stopy oraz przystosowanie do dwunożnego chodu; Chwytno-manipulacyjne kończyny górne z przeciwstawnym kciukiem; Silnie rozwinięty mózg, wykazujący podział funkcjonalny obu półkul; Porozumiewanie się przy użyciu mowy umożliwiającej przekazywanie pojęć abstrakcyjnych; Zdolność do celowej obróbki wtórnej narzędzi; Stały popęd płciowy oraz wydłużony okres sprawowania opieki nad dziećmi aż do osiągnięcia samodzielności, będącej warunkiem powstania rodziny – podstawowej grupy społecznej; Tworzenie wysoko zorganizowanych społeczeństw;
Potrzeby jednostki realizowane w społeczeństwie RODZAJE POTRZEB Potrzeby biologiczne, takie jak zaspokojenie głodu i pragnienia, zdobycia mieszkania, odzieży, potrzeba przedłużenia gatunku Potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, miłości oraz potrzeb uznania i przynależności
Pojęcie socjalizacji Socjalizacja jest to przekazywanie wzorców kulturowych poprzez środowisko społeczne. Socjalizacja dzieli się na: Socjalizację pierwotną (obejmuje okres dzieciństwa i polega na przyswajaniunorm i zasad poprzez naśladownictwo) Socjalizację wtórną (obejmuje okres edukacji szkolnej i polega na samodzielnym kształtowaniu własnej osobowości)
Role społeczne Rola społeczna obejmuje swym zakresem typowe zachowania, powierzchowność (np. ubiór, uczesanie) i specyficzny sposób komunikowania się z innymi. Każdy człowiek jednocześnie wypełnia wiele ról społecznych co może być powodem pewnych konfliktów. Często dochodzi do szybkiego i gwałtownego przechodzenia od jednej roli społecznej do drugiej; Trudno jest ogrywać role, którym zostały przypisane stereotypy.