WARSZAWSKIE BADANIE STYLÓW ŻYCIA MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Opracowały: Dorota Gajda i Małgorzata Adamczyk
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
(na podstawie badań ankietowych)
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
I KONGRES NAUK ROLNICZYCH NAUKA – PRAKTYCE WIEDZA A INNOWACYJNOŚĆ GOSPODARKI prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wyników „Matura próbna”
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Kariery szkolne młodzieży wiejskiej – strategie i uwarunkowania
Jakie cechy partnera preferują osoby homoseksualne?
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Znaczenie Internetu w doradztwie zawodowym dla młodzieży
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Ankieta Czy jesteś zadowolony z pracy TAK 45 % Samorządu Uczniowskiego Nie 55%
w praktyce pedagogicznej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Problemy współczesnej młodzieży
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
01 CYBERPRZEMOC/statystyki Wrocławska Kampania Przeciwdziałania Przemocy 2010 Przygotowano na podstawie: Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne Badanie.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Zapis prezentacji:

WARSZAWSKIE BADANIE STYLÓW ŻYCIA MŁODZIEŻY Barbara Fatyga OBM UW, Przemysław Zieliński KNSiA PW współpraca: Albert Hupa OBM UW WARSZAWSKIE BADANIE STYLÓW ŻYCIA MŁODZIEŻY koncepcja i wyniki badań Warszawa, maj 2008

Główne cele projektu typologia aktualnych stylów życia młodzieży warszawskiej; powiązanie stylów życia z używaniem substancji psychoaktywnych, w tym narkotyków; diagnoza kompetencji dorosłych pracujących z młodzieżą, podejmujących decyzje i/lub wypowiadających się o niej publicznie; organizujących i realizujących działania profilaktyczne;

HIPOTEZY HIPOTEZA PANIKI MORALNEJ HIPOTEZA KOMUNIKACYJNA HIPOTEZA LUDYCZNA

METODOLOGIA ilościowe badanie nastolatków i młodych dorosłych uczących się w Warszawie; N=1200 ilościowo-jakościowe badanie dorosłych; N=302 analiza dokumentów analiza artykułów prasowych poświęconych młodzieży i narkotykom

Struktura wydatków młodzieży z własnych pieniędzy, wg typów szkół, w %. - 1,5 1,2 0,9 0,0 telefon 1,4 1,3 4,5 2,4 0,5 rower, samochód, paliwo 0,3 1,0 prasa 4,8 2,0 na życie sprzęt sportowy 11,1 7,7 11,9 5,9 6,2 6,0 lekarstwa 4,7 4,0 narkotyki 3,6 3,0 7,5 podróże 28,4 30,4 15,3 11,0 pomoce szkolne 22,1 12,2 19,4 31,8 26,0 13,4 papierosy 45,7 41,3 38,8 16,5 15,9 14,4 transport publiczny 34,1 24,2 11,8 19,8 koncerty 35,8 44,8 49,4 48,0 20,9 piwo lub inny alkohol 59,1 51,8 23,9 8,2 28,6 książki 26,9 20,7 17,6 26,4 gadżety komputerowe 67,8 56,6 53,7 50,6 39,6 kosmetyki 51,4 59,4 59,7 43,5 52,0 42,3 jedzenie 65,4 69,1 58,2 58,8 72,2 54,2 kino 81,3 76,0 77,6 65,9 70,0 ubrania Studia prywatne Studia publiczne policealne technika licea gimnazja typ wydatku

DYNAMICZNE TYPY STYLU ŻYCIA - styl blisko połowy gimnazjalistów, uczniów liceów ogólnokształcących i studentów uczelni publicznych; opiera się na reprodukcji statusu (przede wszystkim wykształcenia); reprodukcji inteligenckiej kultury i etosu; - styl gimnazjalistów z rodzin, w których rodzice mają inne wykształcenie niż wyższe, uczniów pogimnazjalnych szkół technicznych, szkół policealnych i dla dorosłych oraz studentów szkół niepublicznych: zasadą stylotwórczą jest formalny awans poprzez wykształcenie; w kulturze: niestabilna lokacja i sporo chaotycznych procesów, mocno determinowanych okolicznościami zewnętrznymi

Style szkolnych plemion Gimnazjaliści - inteligentni, pełni wątpliwości w kwestiach samooceny, bardzo aktywni, ich więzi społeczne są liczne i (poza rodziną) dosyć przypadkowe, mają dobry gust i wysokie kompetencje w dominującej kulturze popularnej wybierają z niej najczęściej – wbrew wiedzy dorosłych - wysoki, a nie niski typ przekazu; mają dobry start w rodzinach pochodzenia, ale nie są zbyt rozpieszczani finansowo; jeśli zasilą elity, to będą się zbliżać do typu oświeconego przedsiębiorcy i zachodniej klasy wyższej średniej skontaminowanego z polskim inteligentem;

Style szkolnych plemion Licealiści z liceów ogólnokształcących – plemię pod presją ich wartości przesuwają się w stronę bardziej dojrzałych układów; więzi społeczne lokują się w zamkniętej paczce kolegów ze szkoły oraz w sieci; presja sukcesu edukacyjnego ich przytłacza; wpływa na samopoczucie; bardzo mocno rzutuje na samoocenę; elita z inteligenckim etosem, doceniająca godne (i wygodne) życie, dobrze poruszająca się zarówno w Galaktyce Gutenberga, jak i w Kulturze Obrazu;

Style szkolnych plemion Uczniowie pogimnazjalnych szkół technicznych - plemię (na razie) „bez przydziału”; relatywnie słabo zakorzenione w świecie społecznym; uwiedzione przez niski przekaz kultury popularnej czego konsekwencje już widać; np. w ich samopoczuciu; w najbliższych latach mogą jednak wygrywać (brak fachowców); zmniejszy to ich krytycyzm wobec siebie, pesymizm co do możliwości osiągania celów; relatywnie wycofani, i mizantropiczni; ale też najbardziej religijni i najmniej tolerancyjni; EKSPERCI OD PROBLEMÓW MŁODZIEŻY – wysłuchując ich można się wiele nauczyć

Style szkolnych plemion Uczniowie szkół policealnych i dla dorosłych – plemię trudnego awansu, w kulturze i stylu życia najbardziej rozdarci i zagubieni między tradycją i współczesnością; mają potrzeby i znamiona tradycyjnej inteligenckości, ale idą trudniejszą ścieżką edukacyjną i życiową, zarazem najbardziej wycofani z życia społecznego. CHRONIENI PRZEZ TRADYCJONALIZM, ale i dzięki niemu NIEODPORNI na wyzwania ponowoczesności

Style szkolnych plemion Studenci uczelni publicznych - plemię już „doskonałe”, bo największe wyzwanie ma za sobą – studiuje, do pełni szczęścia potrzebne im tylko odpowiednie do pozycji dochody; ci spośród nich, którzy nie reprodukują statusu rodziny pochodzenia szybko nadrabiają braki stylu życia (chociaż niekoniecznie – kompetencji kulturowych); wyluzowani, mimo iż zmęczeni, po drodze do sukcesu edukacyjnego gusty im się bardzo zróżnicowały (zwłaszcza muzyczne), społecznie zamknięci, zajęci i profesjonalni; najbliżsi tego, co wszyscy chcieliby osiągnąć. WALCZĄ Z NAŁOGAMI w IMIĘ ZDROWEGO STYLU ŻYCIA niekoniecznie z dobrym skutkiem , bo troszkę Boemki i fascynacji dnem nie zaszkodzi na rynku towarzyskim

Style szkolnych plemion Studenci uczelni niepublicznych – plemię Self–made-manów a la Pologne - niezbyt udane dzieci transformacji i ideologii boomu edukacyjnego; ich skrajny egosekurialny indywidualizm przyniósł bijącą w niebo samoocenę; niedojrzałe więzi społeczne (podobne raczej do charakterystycznych dla gimnazjalistów niż dla ich równolatków); dosyć prymitywną i hałaśliwą ludyczność, wzorce czerpią z niskiego przekazu kultury popularnej; niespecjalnie aktywni, już robią kasę, (często by zapłacić za studia, lecz zadeklarowali wysokie sumy na swoje potrzeby); w głębi podszyci resentymentem; zdają sobie sprawę, że ich sukces jest pozorny;

Zgodność poglądów i kompetencje Model komunikowania się pokoleń składa się z: - modelu zgodności układu wartości dorosłych i młodzieży; - modelu kompetencji juwentologicznej dorosłych

Tab. 22 Kto imponuje młodym ludziom w opiniach młodzieży i dorosłych, w %. osoby uczniowie studenci dorośli różnica (młodzież ogółem) nie znam/nie ma takiej osoby 42,4 64,5 1,8 51,7 rówieśnicy, koledzy, przyjaciele 24,0 7,5 13,8 - matka 13,5 9,3 3,0 8,4 ojciec 9,0 4,2 1,2 5,4 rodzeństwo 6,2 3,7 dalsza rodzina muzycy 2,5 15,7 12,6 sportowcy 3,5 21,1 18,8 przywódcy religijni 5,0 40,4 36,1 nauczyciele, trenerzy 1,5 22,9 20,4 aktorzy 3,2 0,5 7,8 6,0 profesjonaliści 2,8 2,0 rodzice 26,5 ludzie mediów 2,3 28,3 26,1 politycy 3,3 12,7 10,1 przedsiębiorcy 1,0 0,0 2,4 pisarze, poeci 0,8 0,3 księża

uczniowie studenci dorośli (młodzież ogółem) Tab.23 Cechy osób, które imponują młodym ludziom wg młodzieży i wg dorosłych, w %. cechy osoby uczniowie studenci dorośli różnica (młodzież ogółem) komunikatywność, otwartość 16,5 8,0 41,6 29,3 inteligencja, wiedza, mądrość 15,0 8,8 19,3 - perfekcjonizm, talent, geniusz 10,8 3,0 15,1 8,2 wytrwałość, systematyczność, pracowitość 9,2 6,8 13,3 5,2 silny charakter, charyzma, wierność zasadom 7,5 33,7 25,9 przedsiębiorczość, zaradność 2,5 11,4 7,6 poczucie humoru, uśmiech 4,5 2,2 3,6 wygląd, uroda, wizerunek 3,8 0,5 13,9 11,7 sukces medialny, bogactwo, popularność 1,8 0,2 38,0 37,0

różnica (młodzież ogółem) Tab. 39 Jaką prasę czyta młodzież, w %. gazety i czasopisma uczniowie studenci dorośli różnica (młodzież ogółem) społeczno-polityczne 30,2 47,2 25,2 13,5 nie czytam/nie czyta 17,3 22,7 2,0 18,0 tabloidy 15,5 8,8 26,8 14,6 kobiece 14,5 16,7 21,5 6,4 młodzieżowe 13,7 1,5 37,7 30,1 sportowe 12,0 3,0 14,0 edukacyjne 9,2 5,5 13,6 6,3 komputerowe 8,2 28,1 21,3 "modowe"/fryzjerskie 6,8 4,2 5,0 - męskie 5,3 3,3 4,0 motoryzacyjne 4,7 10,3 muzyczne 3,5 1,3 7,0

Kompetencja poznawcza dorosłych w zakresie znajomości najważniejszych potrzeb młodzieży w Warszawie, w %

Kompetencja poznawcza dorosłych w kwestii wykorzystywania przez młodzież internetu,

Kompetencja poznawcza dorosłych dotycząca miejsc niebezpiecznych w których bawi się młodzież, w %

Kompetencja poznawcza dorosłych w kwestii wolnego czasu młodzieży w %

Zgodność poglądów młodzieży i dorosłych w kwestii czy alkohol jest narkotykiem, w %

Zestawienie końcowe Niewielką i niską kompetencję dorośli mają w kwestiach: wzorców osobowych i autorytetów; stylu życia młodzieży; a w tym: wiedzy o uczestnictwie młodzieży w kulturze (muzyka, prasa, radio, telewizja); wiedzy o miejscach zabawy młodzieży

http://antropologia.isns.uw.edu.pl/nasze_prace.html#style