EGZAMIN MATURALNY 2014 PREZENTACJA Z JĘZYKA POLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trochę uwag o zmianach w edukacji
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
EGZAMIN MATURALNY 2009 PREZENTACJA Z JĘZYKA POLSKIEGO
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
FORMA EGZAMINU MATURALNEGO
OPIS BIBLIOGRAFICZNY STOSOWANY W BIBLIOGRAFII ZAŁĄCZNIKOWEJ
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Warsztat informacyjny biblioteki
Polski system medialny
Motyw danse macabre występujący w tekstach kultury.
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Różnorodność ujęć toposu Żyda w literaturze i filmie XX wieku
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
EGZAMIN MATURALNY 2010 PREZENTACJA Z JĘZYKA POLSKIEGO
Katarzyna Powązka 2PP 2007/2008 Lwów.
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Bibliografia załącznikowa
EGZAMIN MATURALNY w 2014 roku
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
EGZAMIN MATURALNY 2011 PREZENTACJA Z JĘZYKA POLSKIEGO
Opracowały: J. Jąkalska, B. Rokicińska, M. Tomaszewska
Prezentacja maturalna z języka polskiego
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
MATURA 2010 podstawowe informacje o egzaminach wykonał Zbigniew Szubert.
Techniki działań terrorystycznych projekt
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
‚‚Czesław Miłosz”.
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA projekt
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Egzamin maturalny 2012/2013.
Regulamin przedmiotów: Modelowanie symulacyjne Modelowanie i prognozowanie symulacyjne Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 311 B1
Idea i założenia w Młodej Polsce
EGZAMIN MATURALNY ROK SZKOLNY 2013/2014 DALEJ. Deklaracja Potwierdzeniem chęci zdawania egzaminu maturalnego jest złożenie deklaracji ostatecznej w terminie.
MATURA 2013.
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Książka popularnonaukowa i beletrystyczna
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
PIONIER — zaproszenie do współpracy Małgorzata Kozłowska Podsekretarz Stanu w Komitecie Badań Naukowych
Umiejętność tworzenia bibliografii
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych - projekt
Prezentacja maturalna
Projekt – to zbiór aktywności charakteryzujących się następujących cechami: są ze sobą powiązane w złożony sposób; zmierzają do osiągnięcia celu, często.
Prawo autorskie.
Między tradycją a innowacją. „W rzeczywistości prawdziwa poezja niczego nie wypowiada; odhacza tylko możliwości, otwiera wszystkie drzwi. Każdy może przejść.
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
MATURA 2018.
„Życie może być poezją”
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

EGZAMIN MATURALNY 2014 PREZENTACJA Z JĘZYKA POLSKIEGO

BIBLIOGRAFIA Imię i nazwisko: Temat: I Literatura podmiotu II Literatura przedmiotu III Materiały pomocnicze 1. 2. 3. Podpis zdającego

BIBLIOGRAFIA Imię i nazwisko: Temat: Analizując celowo dobrane teksty kultury współczesnej, przedstaw obrazy małej ojczyzny. I Literatura podmiotu: Chagall M., Niebieski dom, w: Bernard E., Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007, s. 30. Konwicki T., Kronika wypadków miłosnych, Warszawa 1991. Osiecka A.., Miasteczko Bełz, w: Raz, Dwa, Trzy, Czy te oczy mogą kłamać?, Polskie Radio, Warner Music Poland 2002. Picasso P., Kuglarze, http://www.rysunek.org/artykuly/rysunek_akademicki/Picasso_Rodzina_kuglarzy.html, [data dostępu: 25.09.2013]. Różycki T., Dwanaście stacji, Kraków 2005. Schlöndorff V., Blaszany bębenek, Francja, Jugosławia, Polska, RFN 1979. Stryjkowski J., Austeria, Warszawa 1993. Zagajewski A., Jechać do Lwowa, w: Jechać do Lwowa i inne wiersze, Warszawa 1986, s. 28-29. II Literatura przedmiotu: Czabanowska-Wróbel A., Historia samotności. O poezji Adama Zagajewskiego, w: Lektury polonistyczne. Literatura współczesna, red. Nycz T., t. II, Kraków 1999, s. 472-499. Czapliński P., Tadeusz Konwicki, Poznań 1994. Hoffman E., Sztetl. Świat Żydów polskich, http://czytelnia.onet.pl/0,1090841,do_czytania.html, [data dostępu: 24.09.2013]. Kuźma E., Regionalizm, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A., Puchalska M., Semczuk M., Sobolewska A., Szary-Matywiecka E., Wrocław 1992, s. 925-930. Maciąg W., Bolesna pamięć. Tadeusz Konwicki, w: Nasz wiek XX. Przewodnie idee literatury polskiej, Wrocław 1992, s. 347-353. Wiegandt E., Juliana Stryjkowskiego „Imię własne”, w: Austria Feliks, Poznań 1997, s. 109-140. Zaleski M., Literatura i wyobcowanie: casus Tadeusza Konwickiego, w: Literatura a wyobcowanie, red. Święch J., Lublin 1990, s. 265-274. Zarycki A., Krainy dzieciństwa w literaturze współczesnej, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s.119-147. III Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna (program PowerPoint). Podpis zdającego

BIBLIOGRAFIA Temat: Analizując celowo dobrane teksty kultury współczesnej, przedstaw obrazy małej ojczyzny.

BIBLIOGRAFIA I Literatura podmiotu: Chagall M., Niebieski dom, w: Bernard E., Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007, s. 30. Konwicki T., Kronika wypadków miłosnych, Warszawa 1991. Osiecka A., Miasteczko Bełz, w: Raz, Dwa, Trzy, Czy te oczy mogą kłamać?, Polskie Radio, Warner Music Poland 2002. Picasso P., Kuglarze, http://www.rysunek.org/artykuly/ rysunek_akademicki/ Picasso_Rodzina_kuglarzy.html, [data dostępu: 25.09.2013]. Różycki T., Dwanaście stacji, Kraków 2005. Schlöndorff V., Blaszany bębenek, Francja, Jugosławia, Polska, RFN 1979. Stryjkowski J., Austeria, Warszawa 1993. Zagajewski A., Jechać do Lwowa, w: Jechać do Lwowa i inne wiersze, Warszawa 1986, s. 28-29.

BIBLIOGRAFIA II Literatura przedmiotu: Czabanowska-Wróbel A., Historia samotności. O poezji Adama Zagajewskiego, w: Lektury polonistyczne. Literatura współczesna, red. Nycz T., t. II, Kraków 1999, s. 472-499. Czapliński P., Tadeusz Konwicki, Poznań 1994. Hoffman E., Sztetl. Świat Żydów polskich, http://czytelnia.onet.pl/0,1090841, do_czytania.html, [data dostępu: 24.09.2013]. Kuźma E., Regionalizm, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A., Puchalska M., Semczuk M., Sobolewska A., Szary-Matywiecka E., Wrocław 1992, s. 925-930. Maciąg W., Bolesna pamięć. Tadeusz Konwicki, w: Nasz wiek XX. Przewodnie idee literatury polskiej, Wrocław 1992, s. 347-353. Wiegandt E., Juliana Stryjkowskiego „Imię własne”, w: Austria Feliks, Poznań 1997, s. 109-140. Zaleski M., Literatura i wyobcowanie: casus Tadeusza Konwickiego, w: Literatura a wyobcowanie, red. Święch J., Lublin 1990, s. 265-274. Zarycki A., Krainy dzieciństwa w literaturze współczesnej, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s. 119-147.

BIBLIOGRAFIA – zapis innych źródeł 1. Piosenka Osiecka A., Miasteczko Bełz, w: Raz, Dwa, Trzy, Czy te oczy mogą kłamać?, Polskie Radio, Warner Music Poland 2002. 2. Dzieło plastyczne Chagall M., Niebieski dom, w: Bernard E., Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007, s. 30. Picasso P., Kuglarze, http://www.rysunek.org/artykuly/rysunek_akademicki/ Picasso_Rodzina_kuglarzy.html, [data dostępu: 25.09.2013]. 3. Film Schlöndorff V., Blaszany bębenek, Francja, Jugosławia, Polska, RFN 1979. 4. Artykuł ze strony internetowej Hoffman E., Sztetl. Świat Żydów polskich, http://czytelnia.onet.pl/0,1090841, do_czytania.html, [data dostępu: 24.09.2013]. Uwaga: pozycje te zapisujemy oczywiście w literaturze podmiotu lub przedmiotu, nie wydzielamy ich zapisu bibliograficznego!

Ramowy plan wypowiedzi I Określenie problemu II Kolejność prezentowanych argumentów (treści) III Wnioski Podpis zdającego

Ramowy plan wypowiedzi Temat: Analizując celowo dobrane teksty kultury współczesnej, przedstaw obrazy małej ojczyzny. I Określenie problemu Mała ojczyzna jako przestrzeń symboliczna, geograficzna i biograficzna, to kategoria kulturowa, której znaczenie nadaje czas miniony. II Kolejność prezentowanych argumentów (treści) 1. Julian Stryjkowski – „Austeria”. Mała ojczyzna J. Stryjkowskiego – odmiana galicyjska: a) prowincjonalne miasteczko jako tygiel narodowościowy, b) powroty pisarza do zniesionej przez I wojnę światową kultury żydowskiej, c) mit idealnej monarchii. 2. Agnieszka Osiecka – „Miasteczko Bełz”, Marc Chagall – „Niebieski dom”, Pablo Picasso – „Kuglarze” a) nostalgiczne obrazy przeszłości b) sugestywność i indywidualizm obrazowania 3. Tadeusz Konwicki – „Kronika wypadków miłosnych”: a) bohater nostalgicznej powieści T. Konwickiego to człowiek wydziedziczony, wypędzony, b) Wilno we wspomnieniach pisarza – przykład kultury organicznej (związanej z naturą i lokalną tradycją), c) narastające poczucie zagłady. 4. Adam Zagajewski – „Jechać do Lwowa”. Słowa zamykające wiersz poety Lwów jest wszędzie jako klucz do zrozumienia problemu pamięci – mała ojczyzna pozostaje na zawsze w myślach człowieka, podróżuje z nim, tułaczem, po kres jego życia. 5. Tomasz Różycki – „Dwanaście stacji”: a) zaskakujące i przewrotne potraktowanie tematu małej ojczyzny, b) Opole wywołuje w poecie negatywne emocje. 6. Volker Schlöndorff – „Blaszany bębenek” Rzeczywistość międzywojennego, zróżnicowanego etnicznie Gdańska widziana oczami dziecka. III Wnioski i podsumowanie Małe ojczyzny (żydowskie miasteczko, Wilno, Lwów, Opole, Gdańsk) posiadają liczne wspólne cechy: a) są zawsze „w i e l o” – wielojęzyczne, wielonarodowościowe, wielowyznaniowe, b) istnieją w przestrzeni duchowej, w pamięci dzieciństwa, c) z małymi ojczyznami związany jest motyw podróży w przeszłość, d) mieszkańcem małych ojczyzn jest człowiek wydziedziczony. Podpis zdającego

Ramowy plan wypowiedzi Temat: Analizując celowo dobrane teksty kultury współczesnej, przedstaw obrazy małej ojczyzny. I Określenie problemu Mała ojczyzna jako przestrzeń symboliczna, geograficzna i biograficzna, to kategoria kulturowa, której znaczenie nadaje czas miniony.

II Kolejność prezentowanych argumentów (treści) 1. Julian Stryjkowski – „Austeria”. Mała ojczyzna J. Stryjkowskiego – odmiana galicyjska: a) prowincjonalne miasteczko jako tygiel narodowościowy, b) powroty pisarza do zniesionej przez I wojnę światową kultury żydowskiej, c) mit idealnej monarchii. 2. Agnieszka Osiecka – „Miasteczko Bełz”, Marc Chagall – „Niebieski dom”, Pablo Picasso – „Kuglarze” a) nostalgiczne obrazy przeszłości b) sugestywność i indywidualizm obrazowania 3. Tadeusz Konwicki – „Kronika wypadków miłosnych”: a) bohater nostalgicznej powieści T. Konwickiego to człowiek wydziedziczony, wypędzony, b) Wilno we wspomnieniach pisarza – przykład kultury organicznej (związanej z naturą i lokalną tradycją), c) narastające poczucie zagłady. 4. Adam Zagajewski – „Jechać do Lwowa”. Słowa zamykające wiersz poety Lwów jest wszędzie jako klucz do zrozumienia problemu pamięci – mała ojczyzna pozostaje na zawsze w myślach człowieka, podróżuje z nim, tułaczem, po kres jego życia. 5. Tomasz Różycki – „Dwanaście stacji”: a) zaskakujące i przewrotne potraktowanie tematu małej ojczyzny, b) Opole wywołuje w poecie negatywne emocje. 6. Volker Schlöndorff – „Blaszany bębenek” Rzeczywistość międzywojennego, zróżnicowanego etnicznie Gdańska widziana oczami dziecka.

III Wnioski i podsumowanie Małe ojczyzny (żydowskie miasteczko, Wilno, Lwów, Opole, Gdańsk) posiadają liczne wspólne cechy: a) są zawsze „w i e l o” – wielojęzyczne, wielonarodowościowe, wielowyznaniowe, b) istnieją w przestrzeni duchowej, w pamięci dzieciństwa, c) z małymi ojczyznami związany jest motyw podróży w przeszłość, d) mieszkańcem małych ojczyzn jest człowiek wydziedziczony. Podpis zdającego

KRYTERIA OCENIANIA EGZAMINU USTNEGO PREZENTACJA ROZ-MOWA PUNKTY JĘZYK REALI-ZACJA TEMATU KOMPO-ZYCJA WYPO-WIEDZI I 1 2 II 5 4 6 III 3 7 8

BIBLIOGRAFIA – ważne terminy 16 grudnia 2013 – oddanie wstępnej wersji bibliografii, która zostanie oceniona przez nauczycielkę/nauczyciela języka polskiego. 3 marca 2014 – oddanie pełnej wersji bibliografii, która zostanie oceniona przez nauczycielkę/nauczyciela języka polskiego. 4 kwietnia 2014 – dostarczenie do sekretariatu szkoły ostatecznej wersji bibliografii w trzech egzemplarzach. Nie ma obowiązku wcześniejszego oddawania ramowego planu wypowiedzi!

BIBLIOGRAFIA – ważne informacje Bibliografię sporządzamy za pomocą czcionki Times New Roman 12; interlinia 1,5; barwa czcionki – czarna. Układ kartki – pionowy. Materiały dodatkowe (np. plakat, kartkę z cytatami) oddajemy najpóźniej dzień przed egzaminem (plakat zostawiamy w sali, w której będziemy zdawać, cytaty dostarczamy do sekretariatu szkoły). Termin oddania prezentacji multimedialnej zostanie podany później.

Dziękujemy za uwagę