Internet jako narzędzie badań Anna Socik-Specht
Rodzaje badań internetowych Metody ilościowe Kwestionariusz jest w formie elektronicznej Kwestionariusz jest samodzielnie wypełniany przez respondenta W badaniach uczestniczą jedynie osoby posiadające dostęp do komputera, który jest lub może być podłączony do Internetu Rodzaje badań: Ankiety internetowe CAWI Ankiety typu pop-up Ankiety e-mailowe Analiza ruchu na stronie www
Rodzaje badań internetowych Metody jakościowe W badaniach uczestniczą jedynie osoby posiadające dostęp do komputera, który jest lub może być podłączony do Internetu Rodzaje badań: Internetowe zogniskowane wywiady grupowe (FGI) Internetowe indywidualne wywiady pogłębione (IDI)
Panel internetowy InetPanel.pl Baza adresów e-mailowych osób, które zarejestrowały się w Inetpanel ponieważ chcą uczestniczyć w badaniach marketingowych poprzez wypełnianie ankiet zamieszczonych na stronach internetowych, do których linki przesyła im CBM INDICATOR. Baza zawiera również dane socjo-demograficzne (wiek, płeć, województwo itd.) oraz dane dotyczące zwyczajów zakupowych (wykorzystywane / posiadane kategorie przedmiotów i marki) podawane przez respondentów podczas rejestracji w panelu. Za udział w każdym badaniu respondenci mogą otrzymać gratyfikację.
Panel internetowy a inne metody badawcze Niższa cena Szybkość Samoobsługa (brak ankietera) Gratyfikacja dla respondentów Multimedialna prezentacja materiałów Konstrukcja pytań (nie ma braków odpowiedzi – opcje „nie wiem”, „odmowa odpowiedzi) Trudności w realizacji próby reprezentatywnej
Reprezentatywność Warunki konieczne: Wysoka penetracja internetu w badanej populacji lub homogeniczny rozkład dostępu do internetu według parametrów demograficznych (penetracja internetu w populacji Polaków w wieku 15+ lat: 28,6%, penetracja osób korzystających z e-maila wśród internautów w wieku 15+ lat: ponad 60%) Możliwość wylosowania próby (PAPI – PESEL, REGON, CATI – RDD, badania internetowe - panel) Rzetelne procedury losowania (próby kwotowe)