PROMOCJA PRODUKTU LOKALNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koordynacja: Izabella Byszewska
Advertisements

Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
KRAJOWA SIEĆ OBSZARÓW WIEJSKICH – PLAN DZIAŁANIA
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Geneza powstania Firmy Społecznej w Regionie Podbabiogórskim.
DOBRY PRZEPIS NA SUKCES
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Wyniki badań grona spożywczego na Podkarpaciu Charakterystyka potencjału województwa Zarys analizy materiału empirycznego.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Katedra Marketingu Usług
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Program rozwoju targowisk na obszarach wiejskich Departament Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich Wydział Wdrażania.
Celem KONKURSU jest wyłonienie i wypromowanie produktów, miejsc lub przedsięwzięć, które ze względu na swoją jakość, unikatowe walory i związki z województwem.
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Lublin 4 sierpnia : rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2011 r. § 3: rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
kampania edukacyjno-informacyjna MAŁOPOLSKA 3E konkurs na ekologiczny biznes (produkt) targi ekoofert budowanie potencjału znaku (eko)jakości MAŁOPOLSKA.
Rozwój polskiego rynku produktów regionalnych i tradycyjnych
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Produkt lokalny Olga Gałek Głogoczów, 5 sierpnia 2012.
GARNCARSKA WIOSKA – PRZEDSIĘBIORSTWO SPOŁECZNE
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Punkt Kontaktowy Polskich Regionów na Ukrainie Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach dotacji na realizację zadań w zakresie.
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
PRODUKTÓW REGIONALNYCH I TRADYCYJNYCH
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
LIDER Małopolskie Towarzystwo Doradcze – Stowarzyszenie Konsultantów na Rzecz Rozwoju Lokalnego i Przedsiębiorczości Społecznej PARTNER MERYTORYCZNY I.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Ogólnopolski system punktów, rabatów i wyjątkowych ofert dla rolników
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
PROJEKT WSPÓŁPRACY FESTIWAL SMAKU. PROJEKT NA ETAPIE PRZYGOTOWANIA : ZADANIA : 1.Analiza produktów tradycyjnych- (umowa zlecenie) 2. Cztery spotkania.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
2013 Polska Federacja Turystyki Wiejskiej ,,Gospodarstwa Gościnne’’
Slajd okładki – używać jako slajdu otwierającego spotkanie
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Dziedzictwo kulinarne w sektorze żywności naturalnej wysokiej jakości, ochrona i promocja poprzez wspólny znak towarowy gwarancyjny.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
PRODUKT.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Marka Lokalna Naszyjnik Północy. DEFINICJA  Produkt lokalny - wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób „niemasowy”
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Lokalna Grupa Działania Rozwój przedsiębiorczości przygotowała: Patrycja Butlewska.
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Firmy globalne.
SEGMENTACJA RYNKU.
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

PROMOCJA PRODUKTU LOKALNEGO Konferencja „Wiejski produkt turystyczny – doświadczenia i wyzwania” WARSZTAT PROMOCJA PRODUKTU LOKALNEGO Olga Gałek Kielce, 15 kwietnia 2011 AGROTRAVEL

Produkt lokalny Produkt posiadający oznaczenie geograficzne Produkt tradycyjny Produkt regionalny Rękodzieło ludowe Usługi lokalne Inicjatywy lokalne

Produkt lokalny - wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób „niemasowy” i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz angażowanie mieszkańców w rozwój przedsiębiorczości lokalnej. Autor definicji: Olga Gałek, 2002 rok Konsultacje: Krajowy Zespół ds. Produktu Lokalnego, działający przy Fundacji Partnerstwo dla Środowiska Mapka Małopolski – źródło: www.wrotamalopolski.pl

DEFINICJE Produkty tradycyjne – są to produkty rolne i środki spożywcze, których jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji - wykorzystywanych od co najmniej 25 lat. Produkty z oznaczeniem geograficznym - ochraniane w myśl unijnych przepisów są produkty regionalne lub tradycyjne: ochrona „nazwy pochodzenia”, „oznaczenie geograficzne” i „specyficzny charakter” . Ustawa o  rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz. U. 2005 Nr 10, poz.68)

Bugle zembrzyckie (Małopolska) Przykład – produkt lokalny Bugle zembrzyckie (Małopolska) Produkt Rodziny Fidelus – Produktem tradycyjnym z Małopolski... Wizytówką Zembrzyc...

Witki brzozowe produktem wsi Skowarnki (Pomorze) Przykład – produkt lokalny Witki brzozowe produktem wsi Skowarnki (Pomorze)

Produkt lokalny posiada lokalną etykietę (z miejsca pochodzenia), paszport (od producenta) i ambasadorów (klientów), którzy sprawiają że etykieta i paszport tworzą wizytówkę regionu i trafiają na mapę zakupów.

WARTOŚĆ PRODUKTU LOKALNEGO DLA REGIONU Przykład: tradycyjna zabawka drewniana - producent wykorzystuje lokalny surowiec do produkcji – minimalizuje koszty związane z pozyskaniem, transportem surowca, minimalizując jednocześnie szkodliwy wpływ na środowisko przyrodnicze; - surowiec naturalny użyty do produkcji decyduje o przyjazności produktu dla środowiska i klienta; - wykorzystuje potencjał miejsca do budowania marki produktu: tradycje, snucie legend, historia produktu, związana z regionem, jego twórcami i gronem klientów; producent zwiększa szansę na znalezienie współpracowników w regionie: rodzinne tradycje, warunki do przeprowadzenia warsztatów, przygotowania do zawodu; - wytworzenie produktu jest czasochłonne, daje tym samym sporo miejsc pracy, w przypadku odpowiedniego popytu na produkt;

WARTOŚĆ PRODUKTU LOKALNEGO DLA REGIONU Przykład: tradycyjna zabawka drewniana - taki rodzaj działalności pozwala chronić przed zaginięciem zawód zabawkarza, rzemieślnika; pozycjonowanie produktu w kategorii „produkt niepowtarzalny, ekologiczny, autentyczna pamiątka z regionu, hand made” daje wartość dodaną dla świadomych konsumentów; - produkt promuje region, z którego pochodzi wywołując pozytywne skojarzenie z miejscem i producentem; - rozszerzenie działalności o kolejnych producentów nie wywołuje załamania sprzedaży – w przypadku produktów lokalnych zastosowanie na prawo gromady – im więcej znanych, uważanych za autentyczne produktów lokalnych z danego regionu tym większe zainteresowanie ze strony klientów, wrażenie dostępności i różnorodności powoduje że klienci wracają

Promocja produktu lokalnego może zmierzać w kierunku:  pozyskania lokalnych rynków zbytu (wymiana pomiędzy producentami regionalnymi, sprzedaż lokalna)  zwiększenia liczby odwiedzających region, wzrostu zainteresowania i wiedzy o regionie  wejścia na rynek polski i zagraniczny MIEJSCA PRACY DODATKOWY DOCHÓD DLA REGIONU DUMA Z PRODUKTÓW i REGIONU

4 P MARKETINGOWY DROGOWSKAZ RYNKOWY PRODUKT product CENA price DYSTRYBUCJA place PROMOCJA promotion

Sposoby promocji produktów lokalnych (1): Tworzenie sieci producentów – wspólna oferta (dostarczanie do sklepów, restauracji, szpitali, tworzenie sklepów internetowych, organizacja sprzedaży wysyłkowej); W gospodarstwach agroturystycznych (pokazy, poczęstunki, podarunki wliczone w cenę noclegu); Wraz z ofertą turystyczną – gadżety (np. plakietka, prezenty); Jarmarki regionalne, targi ogólnopolskie i międzynarodowe; Sklepiki lokalne (np. w centrum ruchu turystycznego, informacji turystycznej, gminnym ośrodku kultury); Stoiska w supermarketach, sklepach, restauracjach (stoiska patronackie, specjalne gabloty z produktami); Specjalna sieć sklepów (np. Sieć Babiogórskie Sklepiki);

Sposoby promocji produktów lokalnych (2): H. Podarunki z regionu - oferta prezentów dla urzędu marszałkowskiego, urzędu miasta, gminy itp. (podarunki dla delegacji krajowych, zagranicznych); I. Stworzenie firmy reprezentującej producentów (np. firmy społecznej, której działania na rynku są etyczne; J. Tworzenie marki produktu lokalnego – wykreowanie jednego produktu kojarzonego z konkretnym miejscem (np. śliwowica łącka, kapusta charsznicka, ptaszek stryszawski); K. Budowanie marki lokalnej – promocja i sprzedaż produktów z konkretnego regionu pod jedną marką (konkurs promocyjny, system certyfikacji i kontroli).

Odkrywanie regionu – budowanie marki produktów i regionu

Parasolowa marka lokalna jest narzędziem promocji produktów lokalnych i regionu Funkcje marki lokalnej:  funkcjonuje w świadomości lokalnej społeczności jako nobilitacja, wyróżnik,  stanowi dodatkowy argument dla klienta przemawiający za wyborem produktu nią opatrzonego (jakość, wiarygodność, trwałość),  przynosi korzyści dla przedsiębiorcy

Marka lokalna „UNSER LAND” Przykład marki lokalnej z Bawarii Marka lokalna „UNSER LAND”

SIEĆ UNSER LAND – organizacja 9 stowarzyszeń w Bawarii (w 9 okręgach/powiatach); stowarzyszenie UNSER LAND – organizacja parasolowa; spółka UNSER LAND GmbH; stoiska patronackie w sklepach spożywczych, piekarniach itp. stanowisko sprzedaży koszy prezentowych (np. kwiaciarnia, gospodarstwo rolne)

Cele sieci UNSER LAND: - zachowanie dobrych warunków życia ludzi, roślin i zwierząt; - produkcja produktów spożywczych w sposób przyjazny dla środowiska; - zachowanie miejsc pracy i miejsc kształcenia piekarzy, masarzy, młynarzy i innych producentów i wytwórców produktów UNSER LAND; - zachowanie bawarskiego rolnictwa i dziedzictwa kulturowego; - skracanie dróg od producenta do klienta.

Stowarzyszenia lokalne: Integrują społeczność lokalną wokół kultury, dziedzictwa lokalnego, przedsiębiorczości, produktów przyjaznych dla środowiska i ekologicznych, wyznania oraz innych ważnych społecznie kwestii. Aktywizują lokalnych producentów, przetwórców, restauratorów oraz właścicieli sklepów.

Zadania organizacji parasolowej UNSER LAND e.V. : Jako przewodnik idei dba o interesy sieci wewnątrz i na zewnątrz; UNSER LAND e.V. wspiera i koordynuje pracę solidarnych organizacji i buduje sieć wewnętrzną i zewnętrzną; troszczy się o ponadregionalny rozgłos, koncepcje nowych pomysłów oraz zdobywanie środków na dofinansowanie działań; jest jednym z właścicieli spółki UNSER LAND GmbH, której zadaniem jest dbanie o interesy sieci; przyznaje znak UNSER LAND (logo) dla produktów

zakłady konwencjonalne spełniające kryteria UNSER LAND LINIE PRODUKTÓW zakłady konwencjonalne spełniające kryteria UNSER LAND Sama marka lokalna jest „neutralna” Dwie linie produktów: Linia z marką UNSER LAND dla produktów z zakładów konwencjonalnych Znak BIO dla produktów pochodzących z produkcji/uprawy ekologicznej

Spółka UNSER LAND GmbH - jej celem jest marketing produktów oznakowanych logiem UNSER LAND; - centralna, działająca na teren całej Bawarii.  

Linia BIO produktów UNSER LAND

Produkty UNSER LAND

Produkty UNSER LAND

Produkty UNSER LAND

Produkty UNSER LAND

Informacje dot. spółki UNSER LAND GmbH (2009): - 1 osoba zatrudniona na cały etat oraz 70 osób zatrudnionych na część etatu; - chleb pod marką UNSER LAND dostarczany jest przez 70 piekarni; posiadających 200 filii (punktów sprzedaży) w 9 powiatach; - mięso pod marką UNSER LAND powstaje w 3 masarniach w 3 powiatach; - produkty UNSER LAND w sklepach spożywczych: łącznie 700 sklepów w powiatach oraz 100 supermarketów w Monachium (np. Tengelmann, Rewe, EDEKA/Neukauf, Spar, AEZ, Feneberg, V-Markt).

KONTAKT: Olga Gałek