I. PLAN REJSU- tzn. Jakie porty i w jakim czasie chcemy odwiedzić:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POMIAR NAPIĘĆ I PRADÓW STAŁYCH
Advertisements

Transport morski w Polsce
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
Baza GIS dla projektu INCOWATRANS
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Zarządzanie operacjami
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
KARTA ROWEROWA KL.IV ZNAKI DROGOWE STOP dalej.
UBEZPIECZENIA MORSKIE
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
„Zachodniopomorski Szlak Żeglarski”
Ciekawe obiekty na wybrzeżu zachodniopomorskim
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Gdyni - wymarzone miejsce do pracy Fotoreportaż z Dnia Przedsiębiorczości 2012 autorstwa Krystyny Dąbrowskiej,
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe WOPR-OS OSTROŁEKA
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
e-Navigation in future
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
INSTYTUT BUDOWNICTWA WODNEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK BUDOWA SIECI TRANSFERU WIEDZY NT. KIERUNKÓW I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU BADAŃ W LABORATORIUM FALOWYM ORAZ.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Zasady Ratujące Życie Wprowadzenie dla pracowników i podwykonawców.
Zapraszamy na prezentację pod tytułem Polskie statki
SŁONOWODNE ŚRODOWISKO ŻYCIA
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
I Regaty Klastrów Polskich 9-11 sierpnia 2013 r. Informacje ogólne.
ROK SZKONY Klasa nawigacyjno-matematyczna /2-pipół (ang. people) + ęć - Pipi (Astrid Lindgren) oko (razy) na + +s: + erwszy - onier.
SANKOM Sp. z o.o Warszawa ul. Popularna 14/3 Program Audytor SDG w wersji 1.0 przeznaczony jest do szybkiego doboru grzejników w budynkach mieszkalnych.
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Programy wspomagające projektowanie instalacji sanitarnych
KARTA MOTOROWEROWA ZNAKI DROGOWE STOP.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
23.Statek płynie po rzece z portu A do B z prędkością 15km/h, a z powrotem z prędkością 20km/h względem brzegu. Oblicz prędkość średnią statku na całej.
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
Proces planowania i najczęstsze błędy popełniane przy inwestycji w małą elektrownię wiatrową MICHAŁ MROZOWSKI.
Satelitarny System Lokalizacji
Projekt rozwojowy finansowany przez MNiSW pt.: Geoinformatyczny system zabezpieczenia działań operacyjnych związanych z ochroną portów od strony morza.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Przerzutniki bistabilne
CZYM JEST STATEK? KILKA REFLEKSJI O CHARAKTERZE PRAWNYM STATKU Z PUNKTU WIDZENIA PRAKTYKI SSO WOJCIECH MIDZIAK ODWOŁAWCZA IZBA MORSKA PRZY SĄDZIE OKRĘGOWYM.
Największe miasta POLSKI.
LOCJA.
LOCJA.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
WITAJ NA POKŁADZIE NASZEGO „STATKU” - UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W POZNANIU czyli razem Bracia do działania.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Marynarka Wojenna RP Obecnie polska flota dysponuje czterdziestoma okrętami bojowymi oraz czterdziestoma samolotami i śmigłowcami. Personel MW liczy.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Technik transportu drogowego
Systemy dla pojazdów i maszyn Rejestracja: - zużycia paliwa, - lokalizacji, - czasu pracy…
Polskie Wybrzeże Bałtyku o linii brzegowej długości 498 km (bez linii brzegowej Zalewu Szczecińskiego i Wiślanego) charakteryzuje się surowym nadmorskim.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
ŻEGLARSTWO Z PASJĄ MORZE, SŁOŃCE I WIATR..
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Latarnie morskie polskiego wybrzeża
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4. 1
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

PRZYGOTOWANIE NAWIGACYJNE I LOGISTYCZNE REJSU JACHTEM MOTOROWYM PO PORTACH POLSKIEGO MORZA

I. PLAN REJSU- tzn. Jakie porty i w jakim czasie chcemy odwiedzić: 1.Przygotowanie rejsu-nawigacja. Przyjmując ,że rejs będziemy realizować odwiedzając następujące porty: -rozpoczęcie rejsu: marina w Gdyni -Hel -Władysławowo -Łeba -Ustka -Kołobrzeg -Świnoujście 2.Przygotowanie map i pomocy nawigacyjnych. -w dobie królestwa elektroniki praktycznie każdy jacht uprawiający żeglugę przybrzeżną lub pełnomorską zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu , Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012r. jest wyposażony w GPS i mapę elektroniczną.

GPS to doskonałe urządzenie i przyszłość nawigacji należy do elektroniki ,ale dzisiaj jeszcze oprócz tego urządzenia musimy również posiadać zestaw map tradycyjnych. Problem polega na tym , że dzisiaj nie mamy możliwości praktycznego uaktualniania elektronicznych map morskich , a czynność taką każdy szanujący się nawigator powinien wykonać. KILKA SŁÓW O MAPACH NAWIGACYJNYCH Mapy nawigacyjne różnią się treścią ,skalą z którą jest związana wielkość przedstawionego obrazu. Rozpiętość skali map morskich wynosi od 1:10.000 do 1:500.000. Mapy o skali 1:500.000, są to tak zwane mapy generalne, przeznaczone głównie do wstępnych obliczeń planowanej trasy. Mapy o skali od 1: 2.500 do 1: 250.000 są to mapy drogowe i brzegowe i przeznaczone są do prowadzenia nawigacji w pobliżu brzegów oraz na wodach wewnętrznych. Skala map od 1: 10.000 do 1: 25 .000 to mapy podejściowe i plany portów.

2. GŁĘBOKOŚCI Na polskich mapach głębokości i wysokości podawane są w metrach i odniesione do średniego poziomu morza. Wysokości bezwzględne przedstawione są cyframi pionowymi ,a głębokości cyframi pochyłymi. Cyfry w nawiasach informują o głębokościach nad obiektami lub przeszkodami podwodnymi w odniesieniu do średniego stanu morza. 3.RÓWNOLEŻNIK PODSTAWOWY Najczęściej przechodzi przez środek arkusza . Jeżeli objecie całego arkusza wymaga pokrycia kilkoma arkuszami map w tej samej skali to równoleżnik podstawowy przechodzi przez środek rejonu . Umożliwia to łączenie map na styk lub na zakładkę . Skala mapy jest zawsze odniesiona do równoleżnika podstawowego danej mapy. DEKLINACJA NAWIGACYJNA-mapy brzegowe i drogowe zawierają wartość deklinacji na określony rok oraz wielkości tej zmiany w ciągu roku. W rejonach zaburzeń magnetycznych , umieszczone są stosowne napisy . np Obszar zaburzeń magnetycznych . .

4. UAKTUALNIENIE Najczęściej stosowaną metodą , jest zapoznanie się z „Wiadomościami Żeglarskimi” wydawanymi przez Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej. Tygodnik ten zawiera informacje o zmianach w oznakowaniu nawigacyjnym (wystawienie lub zdjęcie pław , zmiany w charakterystyce świateł, o aktualnej sytuacji wrakowej i rejonach zamkniętych.) Przy każdej wiadomości z treści której wynika konieczność naniesienia poprawki są podane numery map lub wydawnictwo nawigacyjne których ta zmiana dotyczy. Wersja elektroniczna „Wiadomości Żeglarskich „ jest udostępniona w wersji elektronicznej na stronie www.bhmw.mw.mil.pl PRZYRZĄDY NAWIGACYJNE Kompas-jest to urządzenie które pozwala na odczyt kierunku w którym płynie jacht. Kompas …….zazwyczaj wyłącznie do utrzymania kursu przez sternika. Należy pamiętać , że miejsce zamontowania kompasu musi być dobrane starannie ale zawsze istnieje ryzyko ,że jego wskazania zostaną zakłócone metalowymi Przedmiotami, które zmieniają jego wskazania. W celu prawidłowego określenia kursu powinniśmy mieć stale pod ręką tabelę dewiacji kompasu.

LOG LOG jest to urządzenie służące do pomiaru prędkości jachtu w węzłach i przebytej drogi. Na początku sezonu powinna zostać przeprowadzona kalibracja Logu na tzw. mili pomiarowej. Chodzi o tzw. współczynnik korekcyjny Logu. Dopiero mając znane wskazania Logu możemy się tymi wartościami posługiwać w nawigacji. 5.DOBÓR MAP NA REJS Dobierając potrzebne mapy musimy skorzystać z katalogu map nr.552. Niezbędna nam jest również publikacja. „ Znaki i skróty stosowane na mapach morskich nr.551” Z katalogu map morskich dobieramy następujące mapy niezbędne do realizacji naszego rejsu 151,152,153,154 ,jako mapy dodatkowe nr.73,39. 6. POZOSTAŁE PUBLIKACJE Publikacja kluczową którą musi posiadać nawigator jest „ Locja” w naszym rejsie jest to „Locja Bałtyku- Wybrzeże Polskie” nr.502. Publikacja ta zawiera informacje , których nie można przedstawić na mapach, a które są niezbędne dla bezpieczeństwa naszego rejsu. Treść tych informacji jest przedstawiona w trzech częściach:

Spis Świateł i Sygnałów Nawigacyjnych nr.521 tom I -wiadomości ogólne (przepisy i znaki) -warunki naturalne (tabele wiatrów itd.) -wybrzeża i porty. Spis Świateł i Sygnałów Nawigacyjnych nr.521 tom I Publikacja ta zawiera informacje o charakterystyce świateł i znakach nawigacyjnych, ich zmianach oraz wyposażeniu w urządzenia świetlne. Spis Radiostacji Nautycznych Publikacja zawiera informacje o szczegółach i rozmieszczonych na wodzie urządzeniach radionawigacyjnych oraz urządzeniach radiokomunikacyjnych, w zakresie ich wykorzystania dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi. Z publikacji tej dowiemy się na których kanałach pracują bosmanaty i kapitanaty portów przed wejściem do których zobowiązani jesteśmy zgłosić swoje wejście , lub wyjście . Tam tez możemy otrzymać najświeższe informacje na temat prognozy pogody , aktualnej sytuacji panującej w porcie , wejście lub wyjście dużego statku, prace podwodne itd. Z bosmanatów portów otrzymamy również informacje dotyczące obszarów zamkniętych lub czasowo zamkniętych dla żeglugi.

KOMUNIKATY O POGODZIE Biuro Prognoz Morskiego Oddziału Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGM) w Gdyni i Szczecinie opracowuje i przekazuje następujące rodzaje komunikatów o pogodzie . -Komunikat dla żeglugi morskiej na obszarze całego Bałtyku -Komunikat dla rybołówstwa na obszar południowego i południowo- wschodniego Bałtyku i polskiej strefy brzegowej oraz z Zatoką Gdańską, Pomorską i Zalewem Wiślanym -Komunikat dla zespołu portowego Gdańsk – Gdynia. Biuro Prognoz Regionalnych w Szczecinie. Komunikat dla Zalewu Szczecińskiego i zespołu portowego Szczecin- Świnoujście - Witowo Radio

LOGISTYKA II Obowiązek naniesienia pomocy Każdy kapitan jest obowiązany przyjść z pomocą każdej osobie , nawet wrogiej znajdującej się na morzu w niebezpieczeństwie życia, jeżeli może to uczynić bez poważnego niebezpieczeństwa dla własnego statku , swojej załogi i swoich pasażerów. ( Art.11 Konwencji Brukselskiej 1910r.) LOGISTYKA Bardzo ważną sprawą , którą należy brać pod uwagę planując logistyczne zabezpieczenia rejsu jest możliwość tankowania paliwa. Znając autonomiczność naszej łodzi będziemy wiedzieć ile godzin możemy bezpiecznie przebywać na morzu, bez potrzeby tankowania. Problem tankowania jest bardzo istotnym ponieważ na dzień dzisiejszy mamy dostępne stacje paliwowe dostosowane do tankowania łodzi motorowych w następujących portach: Gdańsk –obok mariny, stacja pływająca -Gdynia- marina- stacja czynna od 1.05 do 30.09 -Puck –marina sportowa – stacja czynna od 1.05 do 30. 09 Łeba – marina – czynna 01.05- 30.09

Istnieje możliwość zatankowania oleju napędowego z pływającej barki we Władysławowie. W pozostałych portach musimy zamawiać paliwo np. ze stacji benzynowej w cysternie co jest i kłopotliwe i znacznie droższe .Stacje paliwowe Na Bornholmie są w każdym porcie. ZAKOŃCZENIE Zdaję sobie sprawę, że każdy kapitan prowadzący rejs ma wypracowany swój pogląd na jego przygotowanie. Należy jednak pamiętać ,że morze nie toleruje słabych … wymaga pokory i ciągłej nauki.