Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład Zależność pomiędzy energią potencjalną a potencjałem
Advertisements

Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
Jak mówić o Bogu?.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Lev Manovich Język nowych mediów
Prawda vs. Precyzja w ekonomii
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Granice poznania. Granice poznania.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Ceteris Paribus Prezentacja zaliczeniowa „Metodologia Ekonomii”
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Instrukcje sterujące część 2
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Sztuczna Inteligencja
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
10 POWODÓW DLA KTÓRYCH WARTO UCZYĆ SIĘ MATEMATYKI
Rola języka w poznaniu i myśleniu
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Podstawy programowania
Dualizm psychofizyczny
Dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN. Plan wykładu  Argument z wielorakiej realizacji  Odmiany funkcjonalizmu:  maszynowy,  empiryczny,  zdroworozsądkowy…
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Zagadnienia AI wykład 1. Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny w formie testu Podręcznik do wykładu: Leszek Rutkowski Metody i techniki sztucznej inteligencji.
Modelowanie Kognitywne
Filozoficzno-Teologiczne
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Krótka rozprawa o przestrzeni
Adaptacyjne Systemy Inteligentne Maciej Bielski, s4049.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Dr hab. Marcin Miłkowski
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Metody komunikacji.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Narzędzia AI Dominik Ślęzak, Pokój Wykład dostępny na:
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Internet – nasza codzienność. Co to takiego Internet? Co to Internet to chyba każdy wie. Są jednak rzeczy, o których warto wiedzieć ;)
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Czym będziemy się dziś zajmować? System: ➢ wspomagający kontrolowanie ruchu kolejowego; ➢ w początkowej fazie rozwoju; ➢ złożony z dwóch konwerterów, pozwalających.
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Rzecz o matematycznych początkach informatyki
Funkcjonalizm i jego odmiany. Analiza funkcjonalna i mechanicyzm
Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój Marcin Miłkowski.
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój

O czym będzie mowa John Searle i jego Chiński Pokój przeciwko AI Problem ugruntowania symboli Modele obliczeniowe i fizyczne komputery

John Searle przeciwko AI Mocna sztuczna inteligencja: Komputery mogą myśleć. Słaba sztuczna inteligencja: Komputery mogą symulować myślenie, tak jak pogodę.

Program rozumienia tekstu R. Schanka Program Schanka był w stanie odpowiadać na proste pytania dotyczące wprowadzonego do komputera tekstu. Dziś też istnieją jeszcze lepsze systemy odpowiadające na pytania. R. Schank twierdził, że ten program rozumie tekst i odpowiada na pytania.

Chiński pokój

Odpowiedzi na ten eksperyment Odpowiedź systemowa: Searle nic nie rozumie, ale nic dziwnego, bo pojedyncze neurony też nie. Odpowiedź z języka angielskiego: Searle może i nie rozumie języka chińskiego, ale musi rozumieć angielski, aby wykonywać instrukcje. Podobnie komputery rozumieją instrukcje sterujące (A. Sloman)

Odpowiedzi na chiński pokój Odpowiedź robotyczna Podłączmy do komputera kamerę lub inne receptory, dajmy mu efektory. Taki robot będzie rozumiał po chińsku. Według Searle’a symbole mogłyby być tylko na temat bodźców percepcyjnych i reakcji albo na temat przedmiotów i działań. On ich by jednak nie rozróżnił, co wg niego obala odpowiedź robotyczną.

Odpowiedzi na chiński pokój Odpowiedź z symulatora mózgu: Zastąpmy karteczki impulsami elektrycznymi, zmniejszmy pokój, aby mieścił się w małej piłce. Jak będzie miał skalę mózgu, to czym właściwie to się będzie różniło od mózgu? (D. Hofstadter i D. Dennett) Searle: a po co nam w ogóle wtedy AI?

Searle a Leibniz w Monadologii (1714) „Należy wszakże przyznać, że postrzeżenie i to, co do niego należy, nie da się wytłumaczyć racjami mechanicznymi. To znaczy przez kształty i ruchy. Przypuściwszy zaś, że istnieje maszyna, której budowa pozwala, aby myślała, czuła, miewała postrzeżenia, będzie można pomyśleć ją, z zachowaniem tych samych proporcji, tak powiększoną, aby można do niej wejść jak do młyna. Założywszy to, odnaleźlibyśmy wewnątrz przy zwiedzaniu jej tylko części, które popychają się wzajemnie, nigdy jednak nic, co tłumaczyłoby postrzeżenie. [...] trzeba szukać tego właśnie w substancji prostej, a nie w rzeczy złożonej, czy też w machinie” (par. 17)

Searle a Leibniz Searle, w przeciwieństwie do Leibniza, twierdzi, że mózgi mają moce biologiczne, dzięki którym rozumieją. Tych mocy nie mają programy, które są tylko przekształceniami symboli. Nie odpowiadają mechanizmom biologicznym?

Modele obliczeniowe Dwa poziomy równoważności obliczeniowej (Fodor 1968): Słaba – wyjście obliczenia jest takie samo przy takich samych wyjściach. (Liczy się tylko wytwór poznawczy). Mocna – nie tylko wyjścia są takie same przy takich samych wejściach, ale i proces jest równoważny. (Liczy się też proces poznawczy!)

Eksperyment Searle’a a jego argumentacja Późniejsza argumentacja Searle’a: 1. Program komputerowy jest składniowy. 2. Składnia nie jest wystarczająca dla semantyki. 3. Umysły mają semantykę. Zatem implementacja programu jest niewystarczająca dla umysłu.

Parodia Chalmersa Przepisy kulinarne są składniowe. Składnia jest niewystarczająca dla kruchości. Ciastka są kruche. Zatem implementacja przepisu jest niewystarczająca dla ciastka.

Realizacja obliczeń Programy komputerowe, tak jak maszyny Turinga, są rozumiane jako abstrakty. Ale komputery to fizyczne mechanizmy, konkretne i dotykalne. Nie są zatem sprowadzalne do składni.

Problem ugruntowania symboli Stevan Harnad: parafraza problemu Searle’a Jak stworzyć system, w którym symbole będą ugruntowane, tj. nie będą odnosić się tylko do innych symboli?

Problem ugruntowania symboli Harnad: Sam system komputerowy nie ma symboli sensownych, jeśli nie oddziałuje ze środowiskiem. Nie można nauczyć się chińskiego, jeśli ma się tylko słownik chińsko-chiński. Trzeba móc wyjść poza same symbole, czyli je ugruntować.

Luc Steels i gadające głowy Stworzono komunikujące się ze sobą roboty na temat prostych kształtów geometrycznych Eksperyment jest uproszczony, bo roboty komunikują się bez większego ważniejszego powodu, ale Steels uważa, że problem rozwiązał.

Modele obliczeniowe w kognitywistyce Dzisiaj 90% prac teoretycznych w głównych czasopismach z kognitywistyki to prace opisujące modele obliczeniowe. Większość modeli jest stosunkowo małego zakresu, tj. opisuje pojedyncze zdolności poznawcze. Nie chodzi o sztuczną inteligencję, tylko o zrozumienie mechanizmów myślenia.

Czy są granice sztucznej inteligencji? Zdaniem Kartezjusza maszyny nigdy nie opanują języka naturalnego. IBM Watson niedawno wygrał w teleturnieju Jeopardy.

Turing: myśleć to komunikować się sensownie Skąd wiemy, że maszyna myśli? Stąd, że możemy się z nią porozumiewać. Test Turinga – jeśli komputer go przejdzie, to myśli. Do tej pory żaden komputer go nie przeszedł, a większość współczesnych prób to żarty lub zabawki.

Test Turinga Jeśli rozmówca nie rozpozna, czy – komunikując się za pośrednictwem interfejsu maszynowego – komunikuje się z maszyną, czy z człowiekiem, to maszyna jest inteligentna, czyli myśli. Test ma być przeciwko szowinistycznemu przesądowi, że ciało jest istotne.

Krytyka Testu Turinga Zwierzęta, w tym niegrające w szachy słonie, nie przejdą testu. A myślą. Podobnie małe dzieci. Przejście test nie jest konieczne do tego, aby być inteligentnym.

Krytyka Testu Turinga Test może przejść komputer, który wcale nie rozumuje, tylko ma ogromny zbiór zawierający ogromną liczbę konwersacji, „kosmiczny gramofon” gigantycznej wielkości (S. Lem). Przejście Testu nie jest wystarczające, aby być inteligentnym. Wiele osób potrafi być oszukanych przez boty.

Idea testu: nierozróżnialność zachowania Test Turinga jest z ducha behawiorystyczny: liczy się nie struktura wewnętrzna, tylko nierozróżnialność zachowania (słaba równoważność wytworu poznawczego, procesy poznawcze nieważne). W tym sensie Google Translate też tłumaczy, jeśli jego wytwór jest nierozróżnialny.

Sztuczna inteligencja a kognitywistyka Inżynieryjnej sztucznej inteligencji wystarcza nierozróżnialność zachowania, bo chodzi o szybkie nowe narzędzia. Nawet działające zupełnie inaczej niż człowiek. Obliczeniowa kognitywistyka potrzebuje więcej: wyjaśnienia, jak oblicza człowiek.

Podsumowanie Searle skrytykował dosyć buńczuczne twierdzenia, że programy same w sobie są inteligentne. Ale jego tezy stają się wątpliwe, jak odnieść je do symulatora mózgu. Parodia Chalmersa jest zasłużona.

Podsumowanie W robotyce poznawczej problem ugruntowania symboli jest bardzo żywy i chętnie dyskutowany. Test Turinga pozostaje niezdany, a jego zdanie niestety nie musi oznaczać, że wygrała maszyna inteligentna. Boty są wredne.

Dodatkowe lektury Łupkowski, P. (2010). Test Turinga: perspektywa sędziego. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM. Dostępna bezpłatnie. Searle J.R., Umysły, mózgi i programy, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, red. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 301–324.