SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Ministerstwo Edukacji Narodowej
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
1) Zapoznanie z „systemem” poradnictwa zawodowego w Polsce
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Mobilne Centra Informacji Zawodowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Źródło: opracowanie własne.
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
dla młodzieży uczącej się
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Opracował: mgr Przemysław Ronkiewicz – doradca zawodowy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
DORADZTWO ZAWODOWE W DOBIE REFORMY
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie Filia w Ciechanowie
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY osoba odpowiedzialna za organizację i funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia” (Art. 1, pkt. 14).

Badania wskazują na konieczność określenia: aktów normatywnych związanych z tą problematyką, regulujących zadania instytucji oświatowych, warunki realizacji zadań, zakresy współpracy itp. jednolitego systemu poradnictwa, obejmującego zarówno młodzież jak i dorosłych, pełno- i niepełnosprawnych, standardów usług doradczych, zasad finansowania.

Uzasadnienie potrzeby utworzenia stanowiska szkolnego doradcy zawodowego Potrzeba profesjonalnej pomocy, usytuowanej blisko ucznia Udzielanie uczniom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy, zgodnie z planowanym przez nich kierunkiem rozwoju zawodowego Obniżenie społecznych kosztów kształcenia dzięki poprawieniu trafności wyborów na kolejnych etapach edukacji Dostosowanie rozwiązań polskich do standardów krajów UE

Cele działania szkolnego doradcy zawodowego do trafnego Przygotowanie młodzieży wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej Przygotowanie ucznia do roli pracownika Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia

Zadania szkolnego doradcy zawodowego Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia. Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym

Sylwetka szkolnego doradcy zawodowego Status szkolnego doradcy zawodowego Etatowy pracownik szkoły z wydzielonym pensum godzin na realizację zadań Kwalifikacje szkolnego doradcy zawodowego ukończenie studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż rodzaj prowadzonych zajęć, z przygotowaniem pedagogicznym, ponadto studia podyplomowe lub inne prowadzone przez szkołę wyższą z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego, doradztwa personalnego, albo kurs kwalifikacyjny z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego

Wymagania psychologiczne, jakie musi spełniać szkolny doradca zawodowy: komunikatywność, szacunek dla autonomii ucznia, wzbudzanie zaufania, dyskrecja, empatia, operatywność, przedsiębiorczość, otwartość na zmiany, umiejętność współpracy, świadomość własnych ograniczeń w zakresie udzielania pomocy

Korzyści wynikające z działalności szkolnego doradcy zawodowego Dla szkół: realizacja zobowiązań wynikających z zapisów zawartych w ramowych statutach gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz centrów kształcenia praktycznego i centrów kształcenia ustawicznego, zapewnienie ciągłości działań orientacyjno – doradczych szkoły i koordynacji zadań wynikających z programów wychowawczych szkół i placówek, utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.

Dla indywidualnych odbiorców: łatwy dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej – dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców, poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów, świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe, ułatwienie wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy, świadomość konieczności i możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej, mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.

Dla państwa i władz lokalnych: zwiększenie świadomości społecznej, dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju zawodowego przez jednostki, podejmowanie właściwych decyzji, efektywnie przeciwdziałających bezrobociu, zapewnienie powszechności i dostępności usług doradczych zalecanych przez Komisję Unii Europejskiej.

Życzę sukcesów W prezentacji wykorzystano materiały KRAJOWEGO OŚRODKA WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ i USTAWICZNEJ - SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY /projekt/