Szymon Jasina Michał Lipiński Wearable interfaces Szymon Jasina Michał Lipiński
Plan prezentacji Wstęp Wearable technology Wearable interfaces Przykładowe systemy Podsumowanie
Wstęp Elektroniczne urządzenia, które mogą być noszone przez człowieka to wcale nie nowy wynalazek, ale na jego rozwój kluczowy wpływ ma przede wszystkim jego miniaturyzacja.
Wstęp Takie urządzenia to m.in.: specjalne okulary zaawansowane aparaty słuchowe sensory monitorujące stan pacjenta urządzenia wspomagające pacjenta w codziennych czynnościach
Wstęp Urządzenia te muszą być autonomiczne i bezinwazyjne dla ciała pacjenta (stąd nazwa – 'wearable' – 'możliwe do noszenia'), co oznacza fizyczne przymocowanie do ciała bądź ubrania pacjenta. Idealne wymagania: minimalna wielkość minimalna waga funkcjonalność i ergonomiczność wydajne i żywotne zasilanie komfort
Wearable technology Typowe urządzenie jest zbudowane z: interfejsów wejściowych (pobieranie danych o stanie psychofizycznym pacjenta i informacji z zewnątrz poprzez odpowiednie sensory) procesora (przetwarzanie otrzymanych informacji w czasie rzeczywistym, generowanie odpowiednich działań-monitoring, alerty etc.) interfejsów wyjściowych (wykonujące działania zlecone przez CPU)
Wearable technology zegarki z kalkulatorem (pierwsze popularne urządzenia elektroniczne noszone przez ludzi) wearable computers hełmy i okulary wyświetlające obraz (możliwość wykorzystania HUD) urządzenia audio – słuchawki, mikrofony (między innymi zastosowanie Bluetooth) urządzenia medyczne, w tym pomiarowe dla pacjentów, ale też sportowców
Wearable technology
Wearable interfaces Interfejsy wyjściowe: obraz – head mounted display (HMD): okulary hełmy VR head-up display (HUD) helmet mounted display noktowizory zastosowania medyczne (protezy wzroku) dźwięk: słuchawki mikrofony zastosowania medyczne (protezy słuchu)
Okulary
Virtual reality okulary stereoskopowe słuchawki rękawice omnikierunkowa bieżnia haptyka (force-feedback) inne
Virtual reality
Head-up display (HUD) Typy wyświetlaczy: stałe nahełmowe Zastosowania: samoloty samochody żołnierze piechoty komercyjne
Head-up display (HUD)
Helmet mounted display Wyświetlanie informacji, ale też pobieranie położenia głowy lub linii wzroku.
Eyetap urządzenie noszone na oku jest dwustronne ma kamerę rejestrującą obraz, jak i wyświetlacz dla oka uzupełnienie obrazu widzianego o komputerowe dodatki informacje w czasie rzeczywistym, np. statystyki sportowców w czasie oglądanego meczu możliwość wysyłania bezpośrednich sygnałów na odpowiednie części siatkówki, które są sprawne.
Eyetap
Słuchawki i mikrofony
Protezy słuchu odpowiedzialne za poprawę jakości słyszanego sygnału zwiększenie SNR zwiększenie głośności właściwego dźwięku eliminacja szumu uwydatnienie sygnału na uszkodzonych częstotliwościach bardzo zaawansowane – dla ludzi całkowicie niesłyszących (bionic ear) stymulacja nerwów impulsami elektrycznymi
Protezy słuchu
Wearable artificial kidney sztuczna nerka w pełni elektroniczny system składający się z pasa i wodoodpornego zbiornika, który przechowuje wymienne rurki dializujące pacjent monitoruje swój stan i kontroluje terapię używające przenośnego podręcznego pilota lub komputera możliwa nieprzerwana filtracja, spełniająca funkcję zdrowej nerki nie wymaga obsługi przez pacjenta oprócz wymiany tzw. cartridge'y uzupełniane porcje protein i witamin
Sensory biomedyczne
Lifelog zapis życia obraz (zdjęcia lub wideo) dźwięk położenie (GPS, punkty WiFi) akcelerometr możliwość zapisywania komentarzy interakcja pomiędzy czujnikami, a rejestratorami
Lifelog
SixthSense szósty zmysł to interfejs gestowy będący swoistym pomostem pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym składa się z kieszonkowego projektora, lustra i kamery projektor pozwala wyświetlać przydatne informacje, mapy, video, interfejsy na dowolnej powierzchni- np. ścianie, ręce, gazecie kamera rozpoznaje specjalne gesty dłoni uruchamiające poszczególne aplikacje przykładowe gesty: kółko – zegar, @ – mail, lupa – mapa teraz na kartce papieru można oglądać wiadomości etc.
SixthSense
SixthSense
Podsumowanie zastosowania medyczna umożliwiają mobilność chorego coraz bardziej zaawansowane protezy wzroku i słuchu zastosowania militarne coraz większa popularność urządzeń mobilnych możliwość większej interakcji z urządzeniem większa moc obliczeniowa pozwala na bardziej zaawansowane urządzenia przyszłość należy do wearable interfaces
Pytania ?
Dziękujemy za uwagę.