Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
i z jakich korzysta narzędzi
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Edukacja mieszana – ale to już było
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
narzędzie w językowych pracach projektowych
MEDIA CYFROWE W EDUKACJI
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
KORZYSTANIE Z TIK. KORZYSTAMY Z TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH NA PRZERWACH MIĘDZYLEKCYJNYCH.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
Technologia informacyjna
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
TARGI
Nauka przenosi się do sieci
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
Organizacja wspomagania szkół
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Blogi w nauczaniu języka obcego.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
W bibliotece SP 2.0 (SP 20).  TIK-Technologia Informacyjno Komunikacyjna  Kiedy korzystamy z TIK?  Z TIK korzystamy na lekcjach i prywatnie w domu-korzystając.
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
KORZYSTANIE Z TIK. 1.Korzystamy z telefonów komórkowych na przerwach międzylekcyjnych.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
KODEKS 2.0 Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Prawo autorskie.
Biblioteki cyfrowe i repozytoria
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Program „SZKOŁA Z KLASĄ 2.0” w Zespole Szkół Nr 3 w Lubinie II II edycja rok szkolny 2012/2013.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Metody komunikacji dawniej i dziś
BUDŻET PARTYCYPACYJNY SZKOŁA PODSTAWOWA NR 66. BUDŻET PARTYCYPACYJNY PROJEKTY DOTYCZĄCE NASZEJ SZKOŁY POZYTYWNIE ZAOPINIOWANE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI w zakresie wykorzystywania.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Międzypokoleniowe projekty lokalne
w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW– rola, funkcje i wartość dodana
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Zapis prezentacji:

Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej Dr inż. Elżbieta Gajek 27 października 2008 http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek

Biblioteki i technika 1 W kulturze oralnej nie było bibliotek. Cała wiedza była w umysłach ludzi. Wiedzy było niewiele, pamięć ludzka była jedynym miejscem jej przechowywania. Obecnie analfabeci także do bibliotek nie zaglądają.

Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e. Pismo jako technika Pismo jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi poddanych działaniu ludzkiego umysłu Sumeryjskie 2600 p.n.e. Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e.

Biblioteki i technika 2 Mezopotamia - 30 000 tabliczek glinianych - 5 000 lat p.n.e. Egipt – zwoje papirusu 1300-1200 lat p.n.e. Asyria – tabliczki gliniane 804-681 p.n.e. Pompeje

Biblioteki antyczne Zwoje papirusowe Prywatne Zwoje ze skóry Publiczne Cele: Akademickie Rozrywkowe Snobistyczne

Druk jako technika Druk jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi, maszyn poddanych działaniu ludzkiego umysłu. Złoty wiek bibliotek Narodowe Uniwersyteckie Królewskie Instytucjonalne Prywatne

Inkunabuły jasnogórskie Starodruki Siena

Technika cyfrowa Cyfryzacja zasobów Biblioteka Mediateka Interneteka Mediatheck-Bibliothek Media Library Médiathèque Zjawisko iryzacji

Médiathèque de Lisieux Mediateki „ Nowy Orlean Médiathèque de Lisieux

Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Zmiany 1 Dawno temu pisanie i czytanie były czynnościami opanowywanymi osobno. Zwiększenie znaczenia komunikacji obrazowej Pisanie (tworzenie) tekstu audiowizualnego wymaga wielu specjalistów Media masowe coraz częściej korzystają z wideo amatorów Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Zmiany 2 Zmniejszanie dystansu pomiędzy profesjonalistami i amatorami Instrukcje obsługi komputera wpływają na nasz sposób myślenia Większa wszechstronność użytkownika Manovich 2004 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

Internet Z internetu w edukacji korzystamy: Receptywnie: Dostęp do stron internetowych Interaktywnie i kooperacyjnie: Możliwości komunikacyjne, współpraca z wykorzystaniem sieci Kreatywnie: Własne publikacje tekstowe i audiowizualne

przyzwyczajenia odbiorców Komunikacja Tekstowa: poczta, blogi, wiki Głosowa: komunikatory, skype, podcasty Obrazowa: albumy z fotografiami Filmowa: nagrania filmów lub prezentacji z filmami Wideokonferencje: w parach lub grupach przyzwyczajenia odbiorców

Współpraca Platformy edukacyjne Learning Management System Virtual Learning Environment Moodle Ilias Dokeos Sakai Programy widoekonferencyjne zoho ooVoo dimdim megameeting

Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Twórczość Teksty - publikacja Zdjęcia – publikacja albumów Nagrania dźwiękowe - podcasty Nagrania wideo – serwery wideo Własne strony www Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

Zadania z blogiem Blogi - współtworzenie tekstów Literacki - pisanie historyjki (jeden za drugim) Tematyczny, kulturowy Pamiętnik internetowy Serwer blogowy: http://mu.wordpress.org/download/ Edublogs: http://edublogs.org/ ECML Blogging http://www.ecml.at

Zadanie z fotografiami Tworzenie esejów fotograficznych Z narracją obrazową Komiksów Z narracją dźwiękową Serwery do publikacji zdjęć, np. picasa Programy do tworzenia albumów zdjęć Programy do tworzenia filmów: Fotostory, Movie Maker

Zadanie z wiki Wiki – współtworzenie tekstu Wspólne pisanie jednego tekstu Pisanie tekstu do wikipedii Serwer wiki http://pl.wikidot.com/new-site

Zadanie z podcastem Podcasty – wspólne tworzenie nagrań Podomatic http://www.podomatic.com/ Łódzka platforma podcastingowa http://www.podcasting.com.pl/ Audiacity http://audacity.sourceforge.net/ (GNU) Sound capture

Zadanie z filmem Własne media: Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie

Zadanie z filmem Własne media: Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie

Przyszłość – otwarcie edukacji Wspólna tablica interaktywna dla wielu grup uczniów Mediablogi, vodcasty, mobile learning Współpraca codzienna ponad granicami Kreatywność audiowizualna

Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka Bezpieczeństwo Najskuteczniejszą barierą dla zagrożeń jest świadomość i edukacja: Model skandynawski – wskazanie dzieciom zagrożeń i sposobów reagowania Model tradycyjny – ochrona dzieci przed świadomością zagrożeń Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka

Przykład Biblioteka w Ursusie www.bpursus.waw.pl 4 projekty EDM Reporter – The Electronic Digital Media Reporter http://edmreporter.net/ 13 partnerów Readcom http://en.readcom.info/ 7 partnerów

Motto projektu "Naród, który niewiele czyta, niewiele wie. Naród, który niewiele wie, podejmuje złe decyzje – w domu, na rynku, w sądach, przy urnach wyborczych. Te decyzje ostatecznie odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość– to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji." (Jim Trelease, autor „Podręcznika głośnego czytania”)

Wnioski Zmiany: Biblioteki mediateki Tabliczki gliniane dyski pamięci cyfrowej Pobieranie informacji tworzenie informacji Teksty pisane teksty audiowizualne Zmiany w edukacji: Zamknięcie otwarcie Obcość współpraca Odbiór wiedzy współtworzenie wiedzy

eTwinning W projektach eTwinning uczniowie i nauczyciele rozwijają: sprawności: Językowe – język ojczysty i języki obce Interkulturowe Techniczne umiejętności Współpracy Poszukiwania uniwersalnych wartości postawy Współodpowiedzialności za przyszłość Europy i świata Szacunku dla różnorodności

Dziękuję