Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej Dr inż. Elżbieta Gajek 27 października 2008 http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek
Biblioteki i technika 1 W kulturze oralnej nie było bibliotek. Cała wiedza była w umysłach ludzi. Wiedzy było niewiele, pamięć ludzka była jedynym miejscem jej przechowywania. Obecnie analfabeci także do bibliotek nie zaglądają.
Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e. Pismo jako technika Pismo jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi poddanych działaniu ludzkiego umysłu Sumeryjskie 2600 p.n.e. Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e.
Biblioteki i technika 2 Mezopotamia - 30 000 tabliczek glinianych - 5 000 lat p.n.e. Egipt – zwoje papirusu 1300-1200 lat p.n.e. Asyria – tabliczki gliniane 804-681 p.n.e. Pompeje
Biblioteki antyczne Zwoje papirusowe Prywatne Zwoje ze skóry Publiczne Cele: Akademickie Rozrywkowe Snobistyczne
Druk jako technika Druk jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi, maszyn poddanych działaniu ludzkiego umysłu. Złoty wiek bibliotek Narodowe Uniwersyteckie Królewskie Instytucjonalne Prywatne
Inkunabuły jasnogórskie Starodruki Siena
Technika cyfrowa Cyfryzacja zasobów Biblioteka Mediateka Interneteka Mediatheck-Bibliothek Media Library Médiathèque Zjawisko iryzacji
Médiathèque de Lisieux Mediateki „ Nowy Orlean Médiathèque de Lisieux
Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Zmiany 1 Dawno temu pisanie i czytanie były czynnościami opanowywanymi osobno. Zwiększenie znaczenia komunikacji obrazowej Pisanie (tworzenie) tekstu audiowizualnego wymaga wielu specjalistów Media masowe coraz częściej korzystają z wideo amatorów Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Zmiany 2 Zmniejszanie dystansu pomiędzy profesjonalistami i amatorami Instrukcje obsługi komputera wpływają na nasz sposób myślenia Większa wszechstronność użytkownika Manovich 2004 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Internet Z internetu w edukacji korzystamy: Receptywnie: Dostęp do stron internetowych Interaktywnie i kooperacyjnie: Możliwości komunikacyjne, współpraca z wykorzystaniem sieci Kreatywnie: Własne publikacje tekstowe i audiowizualne
przyzwyczajenia odbiorców Komunikacja Tekstowa: poczta, blogi, wiki Głosowa: komunikatory, skype, podcasty Obrazowa: albumy z fotografiami Filmowa: nagrania filmów lub prezentacji z filmami Wideokonferencje: w parach lub grupach przyzwyczajenia odbiorców
Współpraca Platformy edukacyjne Learning Management System Virtual Learning Environment Moodle Ilias Dokeos Sakai Programy widoekonferencyjne zoho ooVoo dimdim megameeting
Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń Twórczość Teksty - publikacja Zdjęcia – publikacja albumów Nagrania dźwiękowe - podcasty Nagrania wideo – serwery wideo Własne strony www Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Zadania z blogiem Blogi - współtworzenie tekstów Literacki - pisanie historyjki (jeden za drugim) Tematyczny, kulturowy Pamiętnik internetowy Serwer blogowy: http://mu.wordpress.org/download/ Edublogs: http://edublogs.org/ ECML Blogging http://www.ecml.at
Zadanie z fotografiami Tworzenie esejów fotograficznych Z narracją obrazową Komiksów Z narracją dźwiękową Serwery do publikacji zdjęć, np. picasa Programy do tworzenia albumów zdjęć Programy do tworzenia filmów: Fotostory, Movie Maker
Zadanie z wiki Wiki – współtworzenie tekstu Wspólne pisanie jednego tekstu Pisanie tekstu do wikipedii Serwer wiki http://pl.wikidot.com/new-site
Zadanie z podcastem Podcasty – wspólne tworzenie nagrań Podomatic http://www.podomatic.com/ Łódzka platforma podcastingowa http://www.podcasting.com.pl/ Audiacity http://audacity.sourceforge.net/ (GNU) Sound capture
Zadanie z filmem Własne media: Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie
Zadanie z filmem Własne media: Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie
Przyszłość – otwarcie edukacji Wspólna tablica interaktywna dla wielu grup uczniów Mediablogi, vodcasty, mobile learning Współpraca codzienna ponad granicami Kreatywność audiowizualna
Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka Bezpieczeństwo Najskuteczniejszą barierą dla zagrożeń jest świadomość i edukacja: Model skandynawski – wskazanie dzieciom zagrożeń i sposobów reagowania Model tradycyjny – ochrona dzieci przed świadomością zagrożeń Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka
Przykład Biblioteka w Ursusie www.bpursus.waw.pl 4 projekty EDM Reporter – The Electronic Digital Media Reporter http://edmreporter.net/ 13 partnerów Readcom http://en.readcom.info/ 7 partnerów
Motto projektu "Naród, który niewiele czyta, niewiele wie. Naród, który niewiele wie, podejmuje złe decyzje – w domu, na rynku, w sądach, przy urnach wyborczych. Te decyzje ostatecznie odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość– to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji." (Jim Trelease, autor „Podręcznika głośnego czytania”)
Wnioski Zmiany: Biblioteki mediateki Tabliczki gliniane dyski pamięci cyfrowej Pobieranie informacji tworzenie informacji Teksty pisane teksty audiowizualne Zmiany w edukacji: Zamknięcie otwarcie Obcość współpraca Odbiór wiedzy współtworzenie wiedzy
eTwinning W projektach eTwinning uczniowie i nauczyciele rozwijają: sprawności: Językowe – język ojczysty i języki obce Interkulturowe Techniczne umiejętności Współpracy Poszukiwania uniwersalnych wartości postawy Współodpowiedzialności za przyszłość Europy i świata Szacunku dla różnorodności
Dziękuję