Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa- aspekt legislacyjny
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Studium Podyplomowe Oceny i Wyceny Zasobów Przyrody
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Gospodarka nieruchomościami
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
OBOWIĄZUJĄCY MODEL DANYCH EWIDENCYJNYCH GRUNTÓW I BUDYNKÓW
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Społeczno – gospodarcze funkcje Lasów Państwowych
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Ochrona gruntów rolnych i leśnych
1.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa.
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Użytkowanie wieczyste
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Podatki samorządowe Zob. M. Burzec, Podatki samorządowe, w: Prawo podatkowe, red. P. Smoleń, W. Wójtowicz, Warszawa 2015, s
Podatek od nieruchomości
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Obrót nieruchomościami rolnymi od 1 stycznia 2016 roku
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Mgr Małgorzata Dziwoki.  Kodeks cywilny  Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami  Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu.
Zakres obowiązywania kpa
2 marca 2015 Wołów KONGRES INNOWACYJNY MŁODY ROLNIK.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Art. 7 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z 1920 r. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
Mienie państwowe i jego prywatyzacja
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Wprowadzenie teoretyczne
Ewidencja gruntów i budynków
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Wspólność majątku spadkowego i dział spadku
Użytkowanie wieczyste
Zarząd mieniem publicznym
Rządowa administracja zespolona w administracji
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi

Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami reprezentowany jest przez różnorodne podmioty. Co do zasady proces ten realizowany jest przez starostów wykonujących zadanie z zakresu administracji rządowej. Kompetencje starostów zostały określone w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Dla usprawnienia realizacji ściśle określonych zadań państwa utworzone zostały specjalne zasoby nieruchomości Skarbu Państwa, gdzie wykonywanie uprawnień właścicielskich zostało powierzone przykładowo: Agencji Nieruchomości Rolnych (ustawa z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa) Agencji Mienia Wojskowego (ustawa z 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego)ń Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (ustawa z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) Ministrowi Skarbu Państwa (art. 60 i 60a u.g.n.) Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu „Lasy Państwowe” (ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach)

Reprezentowanie Skarbu Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami przez Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” art. 4 ustawy o lasach – „lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe” Lasami w rozumieniu ustawy są grunty (art. 3): 1. o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony: a) przeznaczony do produkcji leśnej lub b) stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo c) wpisany do rejestru zabytków; 2. związane z gospodarką leśną, zajęte pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywane na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.

Właściwość Lasów Państwowych zarząd Lasów Państwowych powstaje z mocy prawa w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa które równocześnie spełniają przesłanki wskazane w art. 3 ustawy o lasach. wystarczy zatem, że grunt państwowy faktycznie jest lasem (okoliczność ta powinna znaleźć potwierdzenie w zapisach operatu ewidencji gruntów), a organem właściwym do wykonywania uprawnień właścicielskich przysługujących Skarbowi Państwa nie będzie starosta, a odpowiedni organ PGL „Lasy Państwowe”.

Zarządowi Lasów Państwowych nie podlegają grunty Skarbu Państwa: będące w zarządzie parków narodowych wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa  (na podstawie art. 74 ustawy o lasach w zarząd Lasów Państwowych przeszły natomiast lasy i grunty przeznaczone do zalesienia, znajdujące się w zasobach Państwowego Funduszu Ziemi) oddane w użytkowanie wieczyste na mocy odrębnych przepisów

Jakie działania mieszczą się w pojęciu zarządu w rozumieniu ustawy o lasach? prowadzenie gospodarki leśnej gospodarowanie gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną prowadzenie ewidencji majątku Skarbu Państwa oraz ustalanie jego wartości

Uprawnienia organów PGL Lasy Państwowe związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa obejmują w szczególności: nabywanie lasów oraz gruntów przeznaczonych do zalesienia, jak również innych nieruchomości, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami gospodarki leśnej i nie narusza interesu Skarbu Państwa oddawanie na wniosek starosty w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej gruntów, o których mowa w art. 38c ust. 1 ustawy o lasach, oraz nieprzydatnych dla potrzeb gospodarki leśnej budynków i budowli, wraz z gruntem sprzedawanie nieruchomości jeżeli: transakcja dotyczy zbycia udziałów Skarbu Państwa we współwłasności transakcja następuje w celu regulacji granicy polno-leśnej nadleśniczy stwierdzi nieprzydatność gruntów, budynków i budowli na potrzeby gospodarki leśnej nastąpi zmiana przeznaczenia gruntu na cele nieleśne i nierolnicze;   jest to uzasadnione ważnymi względami gospodarczymi lub społecznymi, o ile nie narusza to interesu Skarbu Państwa.

Przekazanie nieruchomości pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego Żaden przepis ustawy o lasach nie przewiduje wprost możliwości nieodpłatnego przekazania nieruchomości przez Lasy Państwowe ani do zasobu nieruchomości, którym gospodarują starostowie, ani na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Przekazanie nieruchomości pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego Przepisem takim nie jest w szczególności art. 38c ustawy o lasach, który stanowi, że w związku z potrzebami innej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, przekazanie tych gruntów następuje nieodpłatnie, w drodze umowy o przeniesienie zarządu pomiędzy kierownikiem jednostki organizacyjnej a odpowiednim organem PGL „Lasy Państwowe”.

Przekazanie nieruchomości pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego Ani starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, ani organy jednostek samorządu terytorialnego nie są jednostkami organizacyjnymi w rozumieniu ww. przepisu.

Przekazanie nieruchomości pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego Gminom, na podstawie art. 38 ust. 5 ustawy o lasach przysługuje natomiast pierwszeństwo w nabyciu w razie sprzedaży przez Lasy Państwowe nieruchomości położonych w granicach administracyjnych miasta.

Zarząd Lasów Państwowych a trwały zarząd państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej