WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski Wykorzystane zdjęcia: Dominik Woś, Paweł Łańcucki, Janusz Wiland, autor
Obróbka obrazu - basic Sprawdzenie danych wejściowych Przygotowanie klatek master Kalibracja klatek RAW Konwersja koloru, poziom tła Łączenie klatek (L, RGB, H-α) Łączenie klatek w obraz ostateczny (LRGB, LLRGB) Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33
Obróbka obrazu - advanced Unsharp masking – obiekty rozległe Szumy tła, gradienty Kolory gwiazd Krzywe Formatowanie obrazu do publikacji Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33
Sprawdzenie danych wejściowych Light – Luminance, H-α, H-β, O-III, S-II… R,G,B Dark (ten sam czas ekspozycji jak dla klatek Light i RGB) Flat Bias
Sprawdzenie danych wejściowych Uruchom dowolny program do obróbki materiału RAW Wczytaj kolejno obrazy z w/w kategorii i skontroluj czasy naświetlania i jakość materiału
Przygotowanie klatek master Cel: połączenie dostępnych klatek Flat Bias Dark w trzy klatki typu master. Ułatwia dalszą obróbkę (szybsze działanie procesu kalibracji) Należy włączyć „boxcar filter” dla klatek flat (dla kamer kolorowych)
Przygotowanie klatek master Wybierz klatki określonego rodzaju Nie wykonuj żadnych operacji dopasowania! Połącz klatki: Average – suma podzielna przez ilość klatek Median – mediana z łączonych obrazów – bardzo dobrze eliminuje złe pixele Zapisz wynik jako „Master… .fit”
Mapa uszkodzonych pixeli Wykonujemy dla kilku przykładowych klatek Light Mapa gorących pixeli jest przydatna podczas wstępnej obróbki (przeciwdziała powstawaniu artefaktów)
Mapa uszkodzonych pixeli Wczytaj przykładowy obraz Bez wykonywania kalibracji przekształć obraz w RGB Wybierz duże powiększenie (400-800%) Wprowadź do pamięci mapy wszystkie pixele, wokół których utworzyły się artefakty Porównaj obraz z mapą dark
Kalibracja klatek RAW Fot autor – M31
Kalibracja klatek RAW Wykonujemy PRZED stackowaniem Przy większej ilości materiału – wstępnie dobieramy, które klatki nadają się do dalszej obróbki Minimalnie – kalibracja klatkami dark, przy dłuższych czasach naświetlania – także flat.
Kalibracja klatek RAW Wczytaj do programu klatki light Uruchom funkcję kalibracji Odjęcie dark Podział przez flat Odjęcie bias Zapisz wszystkie klatki wynikowe
Konwersja koloru Wykonaj przed łączeniem klatek Kalibracja powinna uwzględniać typ kamery i charakterystykę jej przenoszenia Poziom tła powinien być podniesiony ponad 0
Konwersja koloru Załaduj skalibrowane klatki wejściowe Wybierz posiadany typ kamery / ustawienia konwersji koloru (tło wynikowe powinno wynieść co najmniej 100 jednostek) Przeprowadź transformację wszystkich klatek Sprawdź skuteczność kalibracji (nie powinno być widać żadnych artefaktów)
Łączenie klatek (stacking) Fot Janusz Wiland
Łączenie klatek (stacking) Umożliwia uzyskanie wyniku zbliżonego do jednej, długoczasowej ekspozycji Zwiększa SNR Uzyskany obraz będzie posiadał jakość taką, jaką miały klatki RAW
Łączenie klatek (stacking) Załaduj skalibrowane, wybrane i skonwertowane klatki do programu Uruchom funkcję kalibracji położenia (dowolna metoda, która działa na danym obrazie) Upewnij się przed łączeniem klatek, że wszystkie są równie dobrej jakości i doskonale do siebie dopasowane
Łączenie klatek (stacking) Wybierz odpowiedni mechanizm: Average – najprostsza metoda, wymaga dużej ilości zdjęć dobrej jakości Median – mediana, umożliwia usunięcie artefaktów, może operować na dowolnym materiale jednak nie pozwala na mocną redukcję szumu Gausowskiego Sigma clip – kompromis pomiędzy average a median – każdy z pixeli jest traktowany algorytmem wyliczającym odchyłkę standardową w stosunku do odchyłki obszaru, w którym się znajduje; daje bardzo dobre rezultaty, jednak wymaga dobrania sigma factor, określającego dopuszczalny poziom odchyłki SD Mask – wersja sigma clip działająca na małej liczbie dostępnych klatek
LRGB i LLRGB Fot Janusz Wiland
LRGB i LLRGB Pozwala na uzyskanie obrazu kolorowego o dobrym nasyceniu barw Umożliwia uzyskanie obrazu barwnego w sposób „ekonomiczny” – czas naświetlania materiału kanału L ma znaczenie dla szczegółów, można skrócić ekspozycje RGB
LRGB i LLRGB Załaduj klatkę kanału L oraz klatki RGB Wykonaj rozciągnięcie liniowe (poprawa kontrastu – log, DDP) na klatce L, możesz popracować nad krzywymi już na tym etapie Połącz klatki L oraz RGB w programie (konieczne może być ponowne nałożenie obrazów i korekta położenia) Powtórz operację dla jeszcze lepszego efektu (LLRGB) Dostosuj balans kolorów dla nadania bardziej naturalnego wyglądu fotografowanemu obiektowi.
Unsharp masking Fot Janusz Wiland
Unsharp masking Umożliwia selektywne wyostrzanie – algorytm działa tym silniej, im jaśniejszy jest fragment obrazu Uwaga na powstawanie artefaktów wokół bardzo jasnych elementów obrazu – szczególnie gwiazdy „przed” obiektem
Unsharp masking Załaduj klatkę do obróbki Określ maskę, wybierając tylko gwiazdy Zachowaj obraz gwiazd przez kopię do osobnej warstwy Usuń gwiazdy z obrazu poprzez bardzo silne selektywne rozmycie Wykonaj algorytm wyostrzania (unsharp masking) na materiale bez gwiazd Połącz uzyskany obraz z polem gwiazdowym
Szumy tła, gradienty Fot Janusz Wiland
Szumy tła, gradienty Tło zawsze należy utrzymywać na poziomie powyżej 0 Nieuchronnie w wyniku obróbki pojawią się tam gradienty, szumy i inne zniekształcenia Selektywna obróbka tła umożliwia usunięcie tych problemów
Szumy tła, gradienty Załaduj obraz do programu Wybierz elementy tła, unikając gwiazd i obiektów rozległych Wykonaj rozmycie gaussowskie na wybranym obszarze, feather ustaw na przynajmniej 3 pixele Minimalizację gradientu wykonaj w programie podstawowym (z reguły daje to lepszy efekt)
Kolory gwiazd Fot autor – M31
Kolory gwiazd Obiekty bardzo jasne i zwarte mają tendencję do utraty barw Przywrócenie barw jest bardzo pożądane szczególnie przy fotografowaniu szerokich pól gwiazdowych i gromad
Kolory gwiazd Załaduj obraz i selektywną maską wybierz tylko gwiazdy, expand selection w sposób umożliwiający objęcie wszystkich gwiazd, feather ustaw na co najmniej ¾ wartości rozszerzenia, Zmniejsz intensywność środków gwiazd – użyj menu krzywe (curves) obniżając krzywą wyłącznie w jej górnej części (zachowaj dolną część niezmienioną) Zwiększ saturację gwiazd (cały czas w zaznaczeniu) Użyj filtru „minimum” do zmniejszenia obrazów gwiazd Zapisz obraz wynikowy
Krzywe (curves) Fot autor – M31
Krzywe (curves) Umożliwiają wyeksponowanie elementów obrazu na których nam zależy Należy używać ich bardzo ostrożnie, ponieważ naruszają naturalny balans obrazu
Formatowanie obrazu Fot autor – M31
Formatowanie obrazu FITS – do dalszej obróbki PIC, TIFF, GIF – do zapisu pomiędzy aplikacjami JPEG – 8 bit na kanał – do publikacji na stronach www
Pytania? Fot autor - M42 michal@klimaszewscy.com