WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

Zasady tworzenia dobrych prezentacji Power Pointa
Zarządzanie operacjami
Filmy poklatkowe wykonane za pomocą programu SALSAJ
Gimp Przygotowała: Paulina Krupa Joanna Cieślar Zapraszamy :)
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
„Zabawy z GIMP’em”.
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
Interaktywny edytor terenu
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2
Niektóre możliwości programu GIMP
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Program generuje automatycznie powierzchniową mapę anamorficzną.
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Błędy popełniane przy tworzeniu prezentacji – zadanie dodatkowe
Program Photofiltre.
Reprodukcja zdjęć historycznych
Tworzenie publikacji w programie: PUBLISHER
PROGRAMY GRAFICZNE.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Kolorowanie czarno-białych zdjęć w przestrzeni barw CMYK
EDYTOR 3D OFERTA 1.Wybierz pamięć USB 2.Wybierz stronę pamięci USB na której chcesz umieścić nadruk 3.Wybierz kolor pamięci, ilość, pojemność oraz.
Witamy Was serdecznie na zajęciach Wszechnicy Porannej
Główne cechy systemu Integracja z systemem RCP Przejrzysty moduł raportowania pozwalający wyświetlać zarejestrowane zdjęcia wraz z raportem czasu pracy.
Opracowanie Dorota Libera
The GNU Image Manipulation Program
Astrofotografia dla początkujących
Detekcja twarzy w obrazach cyfrowych
O B J A Ś N I E N I E D O P R O G R A M U X A R A 3 D Z I E L O N A G Ó R A 2006.
Technologia automatycznego regulowania progów alarmowych i redukcja fałszywych alarmów we wczesnej detekcji dymu w oparciu o opatentowaną technologię ClassiFire.
Konfiguracja systemu Windows
GIMP część 1 Adam Rębisz.
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
Przygotowanie prezentacji - etapy
Formaty zdjęć.
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Rysunki z efektami specjalnymi
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
PTMA TV live! Astrofotografia - podstawy
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
Album w stylu miejskim. NOWE EFEKTY OBRAZÓW Wprowadzenie.
Kolory w kodzie RGB i HEX
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ  Odpowiedni dobór kolorów to jeden z podstawowych elementów przygotowania dobrego projektu graficznego.
Obróbka obrazu w komputerze
Temat 9: Obrazy i multimedia
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Formatowanie dokumentów
Grafika rastrowa - parametry
Operacje na plikach i folderach
Instrukcja obsługi aplikacji „Wizualizacja produktów CRH Klinkier”
Przetwarzanie obrazów
Wprowadzenie do Corel PHOTO-PAINT koniec Multimedia i grafika komputerowa.
Efekt Starych Fotografii. Inspirując się fotografią z książki,,Zamek Królewski w Warszawie” autorstwa Marii i Andrzeja Szypowskich przedstawiającej Bibliotekę.
Photoshop ćwiczenie 1 Prowadzący: Dariusz Jaruga
Machine learning Lecture 6
Kanał alfa ---z ang. alpha channel---  w grafice komputerowej jest kanałem, który definiuje przezroczyste obszary grafiki. Jest on zapisywany dodatkowo.
Logo PTMK czyli praktyczne wykorzystanie umiejętności i wiedzy dotyczącej środowiska COREL DRAW.
Układ ciągły równoważny układowi ze sterowaniem poślizgowym
Obróbka obrazu w komputerze
ASSISTENZA TECNICA LR Instalacja oprogramowania , programowanie i obsługa systemu Direct Plus Landirenzo do obsługi silników z bezpośrednim wtryskiem.
Excel Informacje różne.
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zapis prezentacji:

WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski Wykorzystane zdjęcia: Dominik Woś, Paweł Łańcucki, Janusz Wiland, autor

Obróbka obrazu - basic Sprawdzenie danych wejściowych Przygotowanie klatek master Kalibracja klatek RAW Konwersja koloru, poziom tła Łączenie klatek (L, RGB, H-α) Łączenie klatek w obraz ostateczny (LRGB, LLRGB) Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33

Obróbka obrazu - advanced Unsharp masking – obiekty rozległe Szumy tła, gradienty Kolory gwiazd Krzywe Formatowanie obrazu do publikacji Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33

Sprawdzenie danych wejściowych Light – Luminance, H-α, H-β, O-III, S-II… R,G,B Dark (ten sam czas ekspozycji jak dla klatek Light i RGB) Flat Bias

Sprawdzenie danych wejściowych Uruchom dowolny program do obróbki materiału RAW Wczytaj kolejno obrazy z w/w kategorii i skontroluj czasy naświetlania i jakość materiału

Przygotowanie klatek master Cel: połączenie dostępnych klatek Flat Bias Dark w trzy klatki typu master. Ułatwia dalszą obróbkę (szybsze działanie procesu kalibracji) Należy włączyć „boxcar filter” dla klatek flat (dla kamer kolorowych)

Przygotowanie klatek master Wybierz klatki określonego rodzaju Nie wykonuj żadnych operacji dopasowania! Połącz klatki: Average – suma podzielna przez ilość klatek Median – mediana z łączonych obrazów – bardzo dobrze eliminuje złe pixele Zapisz wynik jako „Master… .fit”

Mapa uszkodzonych pixeli Wykonujemy dla kilku przykładowych klatek Light Mapa gorących pixeli jest przydatna podczas wstępnej obróbki (przeciwdziała powstawaniu artefaktów)

Mapa uszkodzonych pixeli Wczytaj przykładowy obraz Bez wykonywania kalibracji przekształć obraz w RGB Wybierz duże powiększenie (400-800%) Wprowadź do pamięci mapy wszystkie pixele, wokół których utworzyły się artefakty Porównaj obraz z mapą dark

Kalibracja klatek RAW Fot autor – M31

Kalibracja klatek RAW Wykonujemy PRZED stackowaniem Przy większej ilości materiału – wstępnie dobieramy, które klatki nadają się do dalszej obróbki Minimalnie – kalibracja klatkami dark, przy dłuższych czasach naświetlania – także flat.

Kalibracja klatek RAW Wczytaj do programu klatki light Uruchom funkcję kalibracji Odjęcie dark Podział przez flat Odjęcie bias Zapisz wszystkie klatki wynikowe

Konwersja koloru Wykonaj przed łączeniem klatek Kalibracja powinna uwzględniać typ kamery i charakterystykę jej przenoszenia Poziom tła powinien być podniesiony ponad 0

Konwersja koloru Załaduj skalibrowane klatki wejściowe Wybierz posiadany typ kamery / ustawienia konwersji koloru (tło wynikowe powinno wynieść co najmniej 100 jednostek) Przeprowadź transformację wszystkich klatek Sprawdź skuteczność kalibracji (nie powinno być widać żadnych artefaktów)

Łączenie klatek (stacking) Fot Janusz Wiland

Łączenie klatek (stacking) Umożliwia uzyskanie wyniku zbliżonego do jednej, długoczasowej ekspozycji Zwiększa SNR Uzyskany obraz będzie posiadał jakość taką, jaką miały klatki RAW

Łączenie klatek (stacking) Załaduj skalibrowane, wybrane i skonwertowane klatki do programu Uruchom funkcję kalibracji położenia (dowolna metoda, która działa na danym obrazie) Upewnij się przed łączeniem klatek, że wszystkie są równie dobrej jakości i doskonale do siebie dopasowane

Łączenie klatek (stacking) Wybierz odpowiedni mechanizm: Average – najprostsza metoda, wymaga dużej ilości zdjęć dobrej jakości Median – mediana, umożliwia usunięcie artefaktów, może operować na dowolnym materiale jednak nie pozwala na mocną redukcję szumu Gausowskiego Sigma clip – kompromis pomiędzy average a median – każdy z pixeli jest traktowany algorytmem wyliczającym odchyłkę standardową w stosunku do odchyłki obszaru, w którym się znajduje; daje bardzo dobre rezultaty, jednak wymaga dobrania sigma factor, określającego dopuszczalny poziom odchyłki SD Mask – wersja sigma clip działająca na małej liczbie dostępnych klatek

LRGB i LLRGB Fot Janusz Wiland

LRGB i LLRGB Pozwala na uzyskanie obrazu kolorowego o dobrym nasyceniu barw Umożliwia uzyskanie obrazu barwnego w sposób „ekonomiczny” – czas naświetlania materiału kanału L ma znaczenie dla szczegółów, można skrócić ekspozycje RGB

LRGB i LLRGB Załaduj klatkę kanału L oraz klatki RGB Wykonaj rozciągnięcie liniowe (poprawa kontrastu – log, DDP) na klatce L, możesz popracować nad krzywymi już na tym etapie Połącz klatki L oraz RGB w programie (konieczne może być ponowne nałożenie obrazów i korekta położenia) Powtórz operację dla jeszcze lepszego efektu (LLRGB) Dostosuj balans kolorów dla nadania bardziej naturalnego wyglądu fotografowanemu obiektowi.

Unsharp masking Fot Janusz Wiland

Unsharp masking Umożliwia selektywne wyostrzanie – algorytm działa tym silniej, im jaśniejszy jest fragment obrazu Uwaga na powstawanie artefaktów wokół bardzo jasnych elementów obrazu – szczególnie gwiazdy „przed” obiektem

Unsharp masking Załaduj klatkę do obróbki Określ maskę, wybierając tylko gwiazdy Zachowaj obraz gwiazd przez kopię do osobnej warstwy Usuń gwiazdy z obrazu poprzez bardzo silne selektywne rozmycie Wykonaj algorytm wyostrzania (unsharp masking) na materiale bez gwiazd Połącz uzyskany obraz z polem gwiazdowym

Szumy tła, gradienty Fot Janusz Wiland

Szumy tła, gradienty Tło zawsze należy utrzymywać na poziomie powyżej 0 Nieuchronnie w wyniku obróbki pojawią się tam gradienty, szumy i inne zniekształcenia Selektywna obróbka tła umożliwia usunięcie tych problemów

Szumy tła, gradienty Załaduj obraz do programu Wybierz elementy tła, unikając gwiazd i obiektów rozległych Wykonaj rozmycie gaussowskie na wybranym obszarze, feather ustaw na przynajmniej 3 pixele Minimalizację gradientu wykonaj w programie podstawowym (z reguły daje to lepszy efekt)

Kolory gwiazd Fot autor – M31

Kolory gwiazd Obiekty bardzo jasne i zwarte mają tendencję do utraty barw Przywrócenie barw jest bardzo pożądane szczególnie przy fotografowaniu szerokich pól gwiazdowych i gromad

Kolory gwiazd Załaduj obraz i selektywną maską wybierz tylko gwiazdy, expand selection w sposób umożliwiający objęcie wszystkich gwiazd, feather ustaw na co najmniej ¾ wartości rozszerzenia, Zmniejsz intensywność środków gwiazd – użyj menu krzywe (curves) obniżając krzywą wyłącznie w jej górnej części (zachowaj dolną część niezmienioną) Zwiększ saturację gwiazd (cały czas w zaznaczeniu) Użyj filtru „minimum” do zmniejszenia obrazów gwiazd Zapisz obraz wynikowy

Krzywe (curves) Fot autor – M31

Krzywe (curves) Umożliwiają wyeksponowanie elementów obrazu na których nam zależy Należy używać ich bardzo ostrożnie, ponieważ naruszają naturalny balans obrazu

Formatowanie obrazu Fot autor – M31

Formatowanie obrazu FITS – do dalszej obróbki PIC, TIFF, GIF – do zapisu pomiędzy aplikacjami JPEG – 8 bit na kanał – do publikacji na stronach www

Pytania? Fot autor - M42 michal@klimaszewscy.com